Een stukje uit een sample laten loopen

Opa Bokma

Psychedelisch lid
Ik probeer het volgende voor elkaar te krijgen. Als ik een sampel afspeel, bijvoorbeeld een stuk gesproken tekst, moet hij het laatste woord herhalen. Als een soort delay, maar dan gecynchronisserd op de beat. Ik heb het al geprobeerd een sample in een audiotrack te plakken en daar een delay achter te hangen welke bij het laatste woord opengedraaid wordt. Maar dan herhaalt 'ie ook het woord wat daarvoor staat. :( Nu heb ik het wel op kunnen lossen door het laaste woord te knippen en in een nieuwe audiotrack te plakken, daar de delay overheen gehaald en deze gecynchroniseerd op de beat. Maar omdat de positionering van deze samples nauwkeurig moet plaatsvinden, wordt het heel lastig om deze actie verderop in de plaat nogmaals toe te passen. En het lijkt mij dat het sowieso veel makkelijker moet kunnen.

Ik dacht zelf aan een soort sampler, waar je bepaalde stukken uit de sample kan laten loopen. Dat loopen moet dat wel helemaal te configuren zijn zodat je er een soort delay mee kan nabootsen. Dan liefts ook dat je die delay ook weer kan laten aanzwellen, als je begrijpt wat ik bedoel. :P
Bestaat er een VST die dit kan? Liefts gratis natuurlijk, maar ik heb voor een goed product ook wel wat geld over.

Bedankt alvast! :)

Ik weet niet zeker of dit de goede plek is om dit te plaatsen, maar het leek mij het meest waarschijnlijk. Ik kon het ook niet echt in de search terug vinden.

volgens mij werkt het wel het makkelijkste om de te delayen woorden los te knippen..
als je die op een audiotrack met een stukje wit eraan als dat nodig is precies zo lang maakt als je de delaytijd zou willen hebben kan je hem gewoon 10000 keer doorkopieren en kan je met je volumelijn natuurlijk naar hartelust klooien

Kontakt moet dit wel kunnen denk ik. Die is alleen niet gratis maar wel echt een super softsampler.

in kontakt zou je hem ook echt los moeten knippen

Je hoeft je sample eigenlijk niet los te knippen. Gewoon de feedback van je delay pas openzetten op het moment dat dat laatste woord komt? Zo doe ik het toch altijd...

ja, maar als je hem heel lang door wil trekken --> lekker op een ander spoor.. kan je nog lekker met filters kutten terwijl de oorspronkelijke sample tussendoor misschien nog wel eens te horen is

Origineel geplaatst door consumer
Je hoeft je sample eigenlijk niet los te knippen. Gewoon de feedback van je delay pas openzetten op het moment dat dat laatste woord komt? Zo doe ik het toch altijd...
Dat had ik juist gedaan en dan herhaalt ie toch nog stukken van daarvoor. Maar misschien heb ik niet de feedback opengezet maar de volume ofzo. Ik zag het straks thuis nog even controleren, ben nu op werk.
Maar dan nog is het een tijdrovend klusje om die sample precies te positioneren en dit voor andere samples toe te passen.

Ik had ook zo'n idee dat Kontakt dit moet kunnen, op screenshots zag ik dat je een stuk uit de sample kan selecteren welke gelooped kan worden. Maar hoeveel controle heb je over die loop vervolgens? Enne, 500 eurootjes voor een softsampler vind ik toch wel aan de pittige kant. :o: Zijn er geen goedkoperen samplers die dit kunnen?

Zulke truukjes zijn echt kinderspel met reaktor (wel even een ensemble vinden die dit doet anders ben je nog wel even zoet natuurlijk).

Maar ik heb het gezien.

makkelijk toch? 1e optie is idd het laatste woord uit de sample knippen en op de beat in je audiotrack plakken. 2e optie met 'n delay: delay op 'n effect return kanaal zetten (ik denk hier ff in ableton live termen), met de automation van de audiotrack enkel tijdens het afspelen van het laatste woord de effect send open zetten. klaar!

Origineel geplaatst door Acidfever
Zulke truukjes zijn echt kinderspel met reaktor (wel even een ensemble vinden die dit doet anders ben je nog wel even zoet natuurlijk).

Maar ik heb het gezien.
Ja, maar Reactor is ook al geen goedkoop pakket. Hoewel ik moet zeggen dat ik het graag zou willen kopen om de vele mogenlijkheden. Maar dat laat het budget helaas niet toe nu...

Ik had op KVR een Sampler (loop tool) gevonden: http://www.kvraudio.com/get/705.html
Het lijkt erop dat deze het ook kan en deze is dan 50 eurootjes! :okdan:

Ik ga het vanavond wel ff proberen met de demo

Laatst gewijzigd:
> Synth Software > Plug-ins > Een stukje uit een sample laten loopen

> Synth Software > Plug-ins > Een stukje uit een sample laten loopen

ik zou zeggen: doe het zoals fuse zei dat je het moest doen...
die dude weet waar ie het over heeft...succes

appeltje d appeltje d appeltje d appeltje d appeltje dee dee dee dee dee dee dee dee ee e e e e a u o ww
:D

Origineel geplaatst door DJ Fuse
appeltje d appeltje d appeltje d appeltje d appeltje dee dee dee dee dee dee dee dee ee e e e e a u o ww
:D
Hehe, in mijn geval zal het iets met de CTRL toets worden (of de Windows knop) 8)

Oke, ik zal kijken hoe ik het wat eenvoudiger kan positioneren. Via een aparte autdiotrack is wel een goedkope oplossing :okdan: . Maarre, hoe kan ik in god dat "dee ee e e e e a u o ww" voor elkaar krijgen dan? ;)

heb t zelf ook wel eens in geprobeerd in een aparte audiotrack idd, werkt vrij makkelijk, zorgen dat je de sample precies kan knippen.. delay staat daarna vaak op autobpm, dus dat moet geen probleem zijn, je kan m oneindig laten loopen :D

en filteren idd... FREAKEN beter woord misschien en je kan zelf dat soort effecten tegenkomen...

:helleluja
"dee ee e e e e a u o ww"
:halleluja

ligt er een beetje aan wat je als sequencer gebruikt, maar het makkelijkste is zelfs je "echo"woord losknippen, deze in een apart spoor zetten, waarmee je met de velocity de feedback van de echo bepaald. Gebruik hier nog een reverbje en een filtertje en je krijgt al een leuk effect.

Het makkelijke van deze optie is juist dat je het zonder enige moeite vaker kunt gebruiken in je track zonder dat je de hele zin moet afspelen (dit wil je toch doen, begrijp ik uit je antwoord!?). Daarnaast kan je wat leuke nuanceverschillen aanbrengen, door het woord een keer te reversen, of door wat te pitchshiften ofzo.

Suc7

Back