Rhodes aansluiten via DI

ProtoHuman

Gepokt en gemazeld
Ik heb een vraag over het aansluiten van een Rhodes via een DI.
In het theater waarin ik werk hebben we een aantal maanden terug een Jazzfestival gehad. Een aantal bands had een Rhodes meegenomen, en die wilden we via DI's aansluiten op de tafel. Dit ging echter niet goed; het signaal kwam niet binnen.

Nu hebben we volgende week zaterdag weer een jazzband, en ook deze neemt een Rhodes mee. En deze keer wil ik 't wel in één keer goed hebben natuurlijk. Ik heb al overlegd met een andere geluidstechnicus van het theater, en we kwamen tot de conclusie dat het waarschijnlijk aan de DI's moet liggen. Alle DI's die we hebben zijn namelijk passief, en we vermoeden nu ernstig dat je een actieve DI nodig hebt voor een Rhodes.

Zelf weet ik niet zo veel af van Rhodes, maar er zijn hier vast mensen genoeg die mij meer hierover kan vertellen. Actieve DI gebruiken? Of andere oplossingen?

Origineel geplaatst door demian
volgens mij gaat deze thread je helpen :)

toink
Hee ga ik ff doorlezen! Ik had de zoekfunctie ook wel gebruikt, maar op "Rhodes" kreeg ik meer dan 10 pagina's hits, en "DI*" gaf een server error...:D

thnx! :okdan:

De output van een Rhodes is erg laag. Misschien dat het TE laag was voor de combinatie met die ene DI en mengtafel?
Het zou moeten werken, maar misschien is het handig om te weten dat een Rhodes een veel lagere output heeft dan een electrische gitaar (ja ook lager dan een passieve electrische gitaar).

Dat is normaal.

Ik zou er een extra preamp...of inderdaad een actieve DI tussen zetten.

Bedankt voor de hulp tot nu toe! Ik zal morgen even overleggen met de artiest. Hoewel ze geen amp op hun rider hebben staan, zou het best kunnen dat ze er toch een meenemen. En bovendien hebben we in het theater een Roland Jazz Chorus 120 staan, dus die zou ik ook kunnen gebruiken. Anders maar even achter een actieve DI aan.

Ik denk dat ik er nu wel uit kom. :okdan:

Origineel geplaatst door KAOSKAOS
Passief / actief moet nie uitmaken

Dat is dus niet waar...want een passieve DI is alleen maar een trafo en kan niet versterken. Een actieve DI heeft vaak ook een verterkings functie. En dat is nu net ff handig voor een Rhodes omdat deze zo'n laag uitgangssignaal heeft.

Maar ProtoHuman:
Je schreef dat jullie een Roland JC120 hadden staan....dan zou ik het wel weten. Ik zou de Rhodes daar zonder twijfel inprikken en een goede microfoon ervoor. Dat klinkt veel mooier dan rechtstreeks in de PA.

Een actieve DI heeft vaak ook een verterkings functie

nou de meeste behringer, bss en klark teknik hebben alleen een verzwakker
dat je met een trafo kan versterken weet iedereen wel denk ik maar de meeste DI's verzakken allen maar.......
ik zou dus zeggen pre -amp ertussen (misschien die tube amp van behringer) en gaan met die banaan eeeehhhh rhodes

Is het misschien niet van belang te weten wat voor voorversterker die persoon in zijn rhodes ingebouwd heeft?
De meeste Rhodes hebben door de jaren heen van alles ingebouwd gekregen.
Ik zelf heb er een Harmonic clarifier MClaren in zitten.
Die van mij kan daardoor volgens mij zo de mengtafel in.

Origineel geplaatst door Exzit
Is het misschien niet van belang te weten wat voor voorversterker die persoon in zijn rhodes ingebouwd heeft?
De meeste Rhodes hebben door de jaren heen van alles ingebouwd gekregen.
Ik zelf heb er een Harmonic clarifier MClaren in zitten.
Die van mij kan daardoor volgens mij zo de mengtafel in.
Precies, daarom neem ik eerst ff contact op met de artiest. (als die eens z'n telefoon op zou nemen...)

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Precies, daarom neem ik eerst ff contact op met de artiest. (als die eens z'n telefoon op zou nemen...)

Maar ja als het een beetje een rhodes fan is dan heeft hij 2 van die fender versterkers en zal je toch met microfoons aan de slag moeten.

Maar ja als het een beetje een rhodes fan is dan heeft hij 2 van die fender versterkers en zal je toch met microfoons aan de slag moeten.
Er staat 2x DI op de rider ;)

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Er staat 2x DI op de rider ;)

Mij is altijd verteld Rhodes nooit direct in de mengtafel ook niet met DI maar altijd via de versterking/microfoon.
Zeker bij opnames. En dat waren toch wel lui die daar ervaring en verstand van hadden.
Ik zelf ben totaal geen technicus dus.

Mij is altijd verteld Rhodes nooit direct in de mengtafel ook niet met DI maar altijd via de versterking/microfoon.
Zeker bij opnames. En dat waren toch wel lui die daar ervaring en verstand van hadden.
Ik zelf ben totaal geen technicus dus.
Hmm... owke. Ik laat het weten zodra ik wat gehoord heb van de act.

Eindelijk uitsluitsel: ze nemen zelf een pre-amp mee. Maar de JC120 wouden ze zeker ook ff proberen :).

De JC120 uitproberen...

Ik voorpel dat ze uiteindelijk NIET over hun eigen preamp spelen maar de JC120 met een microfoon ervoor prefereren.

Maar ik kan het mis hebben. Sommige mensen vinden die transistor Roland bakken maar niets en willen alleen maar over een Twin Reverb spelen met hun Rhodes.

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
De JC120 uitproberen...

Ik voorpel dat ze uiteindelijk NIET over hun eigen preamp spelen maar de JC120 met een microfoon ervoor prefereren.

Maar ik kan het mis hebben. Sommige mensen vinden die transistor Roland bakken maar niets en willen alleen maar over een Twin Reverb spelen met hun Rhodes.
Ik weet niet precies wat voor amp ze meenemen. Ik ben erg benieuwd hoe ze de JC vinden en welke ze gaan kiezen. Ik laat het volgende week wel even weten hoe het verlopen is! :)

Back