"eenvoudige" HW sequencer...

cloudman

ex nihilo creatum ens
Dag medeforummers,

wat is volgens jullie een eenvoudig (of de simpelste) te bedienen hardware sequencer?

Ik denk in de richting van een akai mpc, een alesis mmt8, een mc505, een rm1x...
welke is het eenvoudigste in bediening, en "kan wel wat"?

benieuwd naar jullie meningen!

Origineel geplaatst door michiel blanken
Denk dat veel mensen je richting MPC gaan sturen

Idd retestrak en leuke manier van werken (althans is mijn mening) + is gewoon een cool apparaat !

Ik gebruik naar volle tevredenheid een RM1x. Overzichtelijk display en 8 toewijsbare controllerknoppen (opgedeeld in 2 sectie's dus in totaal 16). Verder leuke funtie's zoals MIDI-delay, MIDI gate time en meer...
Het voordeel ten opzichte van de MPC is toch wel de prijs. Voor een 250 á 300 euro moet je er wel eentje kunnen vinden.

Ik geloof ook dat je met de mc-505 geen cc's kan opnemen en uitsturen.
Kon ik in ieder geval niet met mijn oude mc-303.

Owkee, bedankt mensen!
ik las al een paar interessante voorstellen vond ik toch :)

de machinedrum ziet er mij een geweldig apparaat uit,
maar ik ben niet zo overtuigd op dit moment van de sequencer.
(pas op, door en door ken ik het ding niet)
het lijkt mij een stepsequencer voor drumgeluiden.
ik zal dus eens moeten opzoeken of het ook "noten" uitstuurt.

voorts vraag ik me nog steeds af wat de meningen zijn over dingen zoals de mmt8, of de mc serie van roland,
en dan bedoel ik niet de groefdozen, maar die sequencers van hun...

anyway, ik ga daar zelf ook nog wat info over opzoeken en dan hier verzamelen.
kan altijd voor iemand anders ook van pas komen :)

De machinedrum werkt heel gemakkelijk voor zijn eigen engine, maar om andere mee aan te sturen is niet
echt subliem. Zoiezo heeft hij maar 1 midi/output. De machinedrum is meer een apparaat die je aan een bestaande
sequencer hangt bijv. Cubase. En gewoon meeloopt. Dat werkt overigens wel goed.

Maar op zich kun je alleen met md al goed uit de voeten.

Maar voor een dedicated sequencer zoals je bedoeld is het niet wat je zoekt. Zoals je al wist!

:okdan:

Attachments

• asq10.jpg
    asq10.jpg
    19,7 KB · Bekeken: 111
Vergeet de command stations van E-mu niet. Qua sequencer kan ie echt wel op tegen een MPC.

Ik heb een MC500 en een MC500 Mk II. Het zijn heel flexibele en niet zo moeilijk te bedienen seq's. De MC500 kan je best gebruiken met de MRC500 software. Hij heeft een kleiner geheugen dan de Mk II en daarom kan hij minder vlot met de super MRC software van de Mk II werken (per bewerking dat je wil doen, moet ie een module van de systeemdisk lezen en dat is niet prettig werken). Ik zou in ieder geval voor de Mk II gaan. Deze heeft 8 tracks (ipv van 4 voor de gewone MC). De MC50 Mk II is ook een aanrader. Is hetzelfde als de MC500 Mk II maar heeft het OS op ROM staan, dus geen wachttijd meer voor het opladen van de systeemdisk bij het aanzetten.

Alle drie hebben ze 2 MIDI OUT's waardoor je in totaal 32 MIDI-kanalen kan aansturen (een track kan je aan MIDI OUT 1 of 2 aansturen.)

Eentje waar ik geen ervaring mee heb, maar weet dat ie erg goed is, is de AKAI ASQ10 (zie foto in ander antwoord). Die moet je zeker eens checken. Ik heb begrepen dat het het sequencer gedeelte van de MPC-serie is.

Ook de Yamaha QX3 is zeer de moeite waard.

Succes met de zoektocht :okdan:

:doei:

paar interessante dingen toch al gehoord!

niemand iets te vertellen over de mmt!? :)

die roland dingetjes ga ik eens wat verder uitdiepen...
er is zo veel op de markt...

zijn er eigenlijk bijzondere redenen om te kiezen voor een hardware sequencer
boven software? behalve het argument dat je dan niet aan een pc hoeft te zitten?

koop gewoon voor niet al te veel een

koop gewoon voor niet al te veel een

mpc2000!

Origineel geplaatst door cloudman
Owkee, bedankt mensen!
ik las al een paar interessante voorstellen vond ik toch :)

de machinedrum ziet er mij een geweldig apparaat uit,
maar ik ben niet zo overtuigd op dit moment van de sequencer.
(pas op, door en door ken ik het ding niet)
het lijkt mij een stepsequencer voor drumgeluiden.
ik zal dus eens moeten opzoeken of het ook "noten" uitstuurt.

voorts vraag ik me nog steeds af wat de meningen zijn over dingen zoals de mmt8, of de mc serie van roland,
en dan bedoel ik niet de groefdozen, maar die sequencers van hun...

anyway, ik ga daar zelf ook nog wat info over opzoeken en dan hier verzamelen.
kan altijd voor iemand anders ook van pas komen :)

De machinedrum is een beest op zichzelf en ook prima te gebruiken als hardware sequencer echter zou ik toch voor een rm1x gaan. Hbe ik jaren mee gewerkt (inmiddels vervangen door een Rs7000) en voor uitgebreidere opties zoals cc's is het echt een heel goed apparaat.

Ik denk zelfs in zijn prijsklasse de beste keuze. Je hebt mogelijkheden zoals realtime record (lekker inspelen met toetsen op de rm1x zelf of via midikeyboard, overdub: zelfde als realtime maar dan blijven de reeds opgenomen noten staan. Steprecord is precies wat je ervan verwacht. en Gridrecord laat je x0x stijl sequencen.

Wat wil je nog meer?

Maar goed......ook emu heeft best leuke oplossingen echter wel weer wat duurder (en wat betere interne geluiden misschien)

Hi,

Ik snap niet goed waarom men zo bij een MPC zweert...ok, met de pads kan je 16 sequences aan of af zetten, maar wat staat daar voor de rest op van knoppen om bvb filters,... enz (van je andere gear) aan te sturen ?? Dan heb je volgens mij VEEL meer aan bvb de RM1X; je kan daar ok mee muten/unmuten én je hebt knoppen die je kan gebruiken om bepaalde functies (van je andere synths) te veranderen. Ik heb zelf een RS7000 en da's echt ideaal (maar natuurlijk alweer een pak duurder). Heb ook een machinedrum maar de manier van noten programmeren is ok voor drumsequences maar toch iets onhandiger voor gewone sequences. Met daarbij het nadeel dat je ten hoogste (lees : ten langste) een sequence van 2 maten kan maken...(of ik zie iets over het hoofd, wat hopelijk het geval is). Met de RS7000 (RM1X vermoedelijk ook) maak je je sequences zo lang je wilt; meer nog, je kan sequences van verschillende lengtes hebben en het apparaat loopt alle sequences (stel : drumseq van 1 maat, lead seq van 4 maten; je drukt op 'play' en de drumseq loopt automatisch mee; volgens mij redelijk uniek, in alle andere sequencers moet je die drumseq kopieren tot je vier maten hebt of je hoort maar 1 maat drums).
Als het echt om tracks te muten/unmuten is, zou je voor een MPC kunnen gaan maar zelfs dan zou ik voor de RM1X gaan, kost tegenwoordig belachelijk weinig, is robuust en compact. Maar bon, als je wil samplen ben je met de RM1X niks vooruit, dan moet je de RS7000 hebben. Ach, RS7000 en daar nog een goeie synth aanhangen...meer heb je niet nodig...alhoewel, waarom heb ik dan meer ;-)
Bon, vermoedelijk ga ik nu mn bak vol krijgen van MPC lovers...maar die heb ik nooit écht begrepen ;-)

Origineel geplaatst door seiko
Hi,

Ik snap niet goed waarom men zo bij een MPC zweert...ok, met de pads kan je 16 sequences aan of af zetten, maar wat staat daar voor de rest op van knoppen om bvb filters,... enz (van je andere gear) aan te sturen ??

De filterslider/knop van de synth lijkt me genoeg toch?

Back