Hi,
Ik snap niet goed waarom men zo bij een MPC zweert...ok, met de pads kan je 16 sequences aan of af zetten, maar wat staat daar voor de rest op van knoppen om bvb filters,... enz (van je andere gear) aan te sturen ?? Dan heb je volgens mij VEEL meer aan bvb de RM1X; je kan daar ok mee muten/unmuten én je hebt knoppen die je kan gebruiken om bepaalde functies (van je andere synths) te veranderen. Ik heb zelf een RS7000 en da's echt ideaal (maar natuurlijk alweer een pak duurder). Heb ook een machinedrum maar de manier van noten programmeren is ok voor drumsequences maar toch iets onhandiger voor gewone sequences. Met daarbij het nadeel dat je ten hoogste (lees : ten langste) een sequence van 2 maten kan maken...(of ik zie iets over het hoofd, wat hopelijk het geval is). Met de RS7000 (RM1X vermoedelijk ook) maak je je sequences zo lang je wilt; meer nog, je kan sequences van verschillende lengtes hebben en het apparaat loopt alle sequences (stel : drumseq van 1 maat, lead seq van 4 maten; je drukt op 'play' en de drumseq loopt automatisch mee; volgens mij redelijk uniek, in alle andere sequencers moet je die drumseq kopieren tot je vier maten hebt of je hoort maar 1 maat drums).
Als het echt om tracks te muten/unmuten is, zou je voor een MPC kunnen gaan maar zelfs dan zou ik voor de RM1X gaan, kost tegenwoordig belachelijk weinig, is robuust en compact. Maar bon, als je wil samplen ben je met de RM1X niks vooruit, dan moet je de RS7000 hebben. Ach, RS7000 en daar nog een goeie synth aanhangen...meer heb je niet nodig...alhoewel, waarom heb ik dan meer ;-)
Bon, vermoedelijk ga ik nu mn bak vol krijgen van MPC lovers...maar die heb ik nooit écht begrepen ;-)