YAMAHA DX7 = Analoog of Digitaal?

Origineel geplaatst door fuse
Maar elke digitale schakeling wordt gevoed door een kristal klok met een devider.
Allemaal analoog natuurlijk. En digitaal is in feite een subset van analoog.

Om even muggen plat te slaan(die kloteninsecten zijn er weer verdoemd veel). Binair gebaseerde synthese zou dan in feite ietsje accurater zijn.

Inderdaad :) Binary Frequency Modulation....bi-FM

De FS1-R is qua naam iets duidelijker, Formant Synthesizer 1 Rack...maar eigenlijk ook weer niet....tis waarschijnlijk ook de laatste :D Toch een lekkere synth, ik doe hem nog niet weg

Origineel geplaatst door 6 trak
sinus... sinus... en erm... sinus...

D staat voor Digitaal
X voor midi (exchange o.i.d.)...
7 is het rekensommetje van 6x operator + 1x overall lfo...

Vooruit maar, met die geit ;)

DX100? Phoe!
DX1?
Vooral die laatste lijkt me sterk :)
FVX1? Die heeft toch 8 operatoren...

Wout

Zeer OT, maar wel leuk :)

Zeer OT, maar wel leuk :)

Namen verzinnen...
Hoe verzinnen ze het...

In Den Haag werkt een gyneacoloog, die eens een vriendin van me uitleg heeft gegeven dat de 'platte' benamingen van de menselijke primaire voortplantingsorganen slechts afkortingen zijn: de Korte Urine Trechter en de Lange Urine Leider. En als je een lange, witte jas aan hebt, dan word je echt wel geloofd :D

Wout

Laatst gewijzigd:
Mensen (vooral degenen die met echte info over de brug kwamen :D ), bedankt.
Vooral het schema heeft mij erg geholpen. Heb 'm op mijn werk even uitgeprint op A3-formaat, daarna het betere knip- en plakwerk en heb 'm daarna onder de deskundige ogen van mijn collega's gelegd, van die heren met IR en ING voor hun namen. Conclusie: de klankopwekking is DIGITAAL. De operators zijn 100% digitaal, hierna wordt het signaal omgezet naar analoog waarna er frequency modulatie op losgelaten wordt.
De oude rotten onder mijn collega's begonnen te kwijlen, hun ogen begonnen te glinsteren toen ze zagen dat de Sub CPU een Rockwell 8 bits processor was, geweldig.
Nogmaals dank!!

Het Gemeentemuseum Den Haag heeft van bijna alle DX synthesizers en overig Yamaha materiaal naast the User Manuals ook de Service Manuals, met alle technische beschrijvingen. (tot ongeveer 1990) Een briefje t.a.v. drs. O. Mensink (m'n baas) opent dat archief.

Wout

Zijn alle gitaristen zo eigengereid en nemen niet gauw andere serieus of lijkt dat maar zo? ;)

Maar wat is de voornaamste reden om hem digitaal te maken?
Daar al bij stil gestaan?

tip: Het rijmt op borsten. :D

Origineel geplaatst door fuse
Maar wat is de voornaamste reden om hem digitaal te maken?
Daar al bij stil gestaan?
Ja, maar dat is niet kostengerelateerd. Het grootste nadeel van een analoog circuit is dat stabiliteit erg lastig wordt, en bij FM heb je dat nou juist hard nodig. De reden dat de bediening niet analoog-achtig is is weer wel kosten-gerelateerd - teveel parameters, teveel knoppen.

Origineel geplaatst door Yoozer
- teveel parameters, teveel knoppen.

Er is toch een super-grote knoppen-controller voor de DX7? Ik dacht dat die een veelvoud kost van de DX7 zelf!

Hoeveel zou een analoge FM synth met 6x16 VCO's/DCO's gaan kosten?

En voor hoeveel werd de DX7 verkocht?

I rest my (flight)case. ;)

Denk in de buurt van 3 andromeda's.
Of twee en half of zo.
Die heeft trouwens ook FM synthese of cross modulation onboard.

Sample van een kwart van een sinus. flip along y-axis, flip along x-axis, flip along x-axis and y-axis, fold 4, wrap 5, etc. ;)

Volgens mij is dit totale nonsens...Als het geen grap is... :D Tot aan de DAC is alles software: de operators, de lfo en dus ook die sinus. En daarin is een sinus-generator geprogrammeerd die in getallen het equivalent van een sinus uitspuugt.

Origineel geplaatst door Cecil
Volgens mij is dit totale nonsens...
Volgens mij toch niet. Het is veel goedkoper om een sample van een sinus te gebruiken, en omdat het een sinus is heb je maar een kwart van de golfvorm nodig. Eerst lees je 'm van links naar rechts uit. Vervolgens lees je 'm van rechts naar links uit, vervolgens lees je 'm weer van links naar rechts uit, maar met de polariteit omgekeerd, en als laatste van rechts naar links met de polariteit omgekeerd. Omdat je alleen maar een pointer hoeft te verschuiven is dat veel makkelijker dan realtime een sinus genereren.

Als het geen grap is... :D
De Autechre-spotters snappen de grap ;).

Tot aan de DAC is alles software: de operators, de lfo en dus ook die sinus. En daarin is een sinus-generator geprogrammeerd die in getallen het equivalent van een sinus uitspuugt.
En hoe denk je dat 'ie dat doet?

Volgens mij toch niet. Het is veel goedkoper om een sample van een sinus te gebruiken, en omdat het een sinus is heb je maar een kwart van de golfvorm nodig. Eerst lees je 'm van links naar rechts uit. Vervolgens lees je 'm van rechts naar links uit, vervolgens lees je 'm weer van links naar rechts uit, maar met de polariteit omgekeerd, en als laatste van rechts naar links met de polariteit omgekeerd. Omdat je alleen maar een pointer hoeft te verschuiven is dat veel makkelijker dan realtime een sinus genereren.

De Autechre-spotters snappen de grap ;).

En hoe denk je dat 'ie dat doet?

ja ik snapte wel wat je bedoelde, technisch gesproken,, maar ik meen in een (oud) artikel van yamaha te hebben gelezen, waarin ze het over een 'echte' sinusgenerator hadden. Maar je stelling begint steeds meer voeten in mijn hoofdje te krijgen ;) wat je beschrijft is natuurlijk ook een sinusgenerator.

Wat ik nog niet goed kan rijmen, is dat het goedkoper zou zijn. Zeker in 1983 waren samples helemaal niet goedkoop.

Als je de kale dco's van de Roland JX10 hoort, hoor je ook dat ze gesampled zijn. Dit vond ik zo'n fake, dat ik die bak nooit meer heb aangeraakt:)

Origineel geplaatst door Vl1
Als je de kale dco's van de Roland JX10 hoort, hoor je ook dat ze gesampled zijn. Dit vond ik zo'n fake, dat ik die bak nooit meer heb aangeraakt:)

gesampled? pardon?

Ui tmijn posting in Alpha Juno de gekste:

De oscillatoren van de JX8p en JX10 zijn gebouwd rond een 4-tal 8253 timer IC's. (datasheet voor de geinteresseerden). Deze genereren een blokgolf. Een soort integratorschakeling (opampje met condensator in de feedback) maakt daar een zaagtand van.

niks samples.. rauwe analogica.

Ik hoor toch duidelijk een mickeymouse fx als ik de waveforms over het toetsenbord hoor..

Back