YAMAHA DX7 = Analoog of Digitaal?

Origineel geplaatst door DML
De operators zijn 100% digitaal, hierna wordt het signaal omgezet naar analoog waarna er frequency modulatie op losgelaten wordt.

Dit strookt een beetje met elkaar.. frequentie modulatie vindt analoog plaats?
Maar frequentiemodulatie vindt toch juist plaats binnen de operators? En die waren digitaal :)

Origineel geplaatst door Vl1
Ik hoor toch duidelijk een mickeymouse fx als ik de waveforms over het toetsenbord hoor..
mickey mouse in je hoofd?

Als je de kale dco's van de Roland JX10 hoort, hoor je ook dat ze gesampled zijn. Dit vond ik zo'n fake, dat ik die bak nooit meer heb aangeraakt:)

Ho ho! Stop eens even met de jx10 te demoniseren :duivels: !!

Jx10 is een van de laatste analoge vlagschepen van Roland!!

Wat een onzin om te denken dat de osc's samples zijn!!! Hoe kom je daar eigelijk bij? Oppassen met onzin te verkopen!

Back on topic!

lol 8o)

Ok, dan is het geen sample, maar ik blijf erbij dat het klinkt als...

lol 8o)

Ok, dan is het geen sample, maar ik blijf erbij dat het klinkt als...

Pas gewoon op wat je verkondigt. Dit is reinste bullshit. Waarop baseer je die uitspraken? Volgens mij ben je zwaar in de war! :confused:

Maar goed, de dx7 is dus wel digitaal! Leuk trouwens dat de DACS zo lofi zijn... kan t zijn dat dát juist die extra metaaal achtigheid aan de dx7 meegeeft?

Maar goed, de dx7 is dus wel digitaal! Leuk trouwens dat de DACS zo lofi zijn... kan t zijn dat dát juist die extra metaaal achtigheid aan de dx7 meegeeft?

Nop. De 2e generatie DX7's hadden wel 16-bit DACs en die klinken niet significant anders.

Origineel geplaatst door maxdox
Pas gewoon op wat je verkondigt. Dit is reinste bullshit. Waarop baseer je die uitspraken? Volgens mij ben je zwaar in de war! :confused:

[stangmodeon]Maak je niet zo druk man, tis maar een JX10, heb je de Oberheim M12 wel eens gehoord? Dat is helemaal sample heaven 8o) [stangmodeoff]

Origineel geplaatst door Cecil
Zeker in 1983 waren samples helemaal niet goedkoop.
Vandaar dat je ook maar een kwart nodig had, zo kon je de resolutie 4 keer zo hoog maken en aliasen tegengaan (al zorgt de DAC al genoeg voor aliasing. Wat echt duur was was geheugen (en dat is het nog steeds) - wat goedkoop is is de technologie om het uit te lezen en af te spelen. Daarom kan een Fantom X ook een polyfonie van 128 noten hebben, en een VA niet boven de 32 (okee, de Virus TI gaat er met 80 overheen maar is afhankelijk van CPU, de Micro Q Omega idem, en de 48 voices van de Supernova serie - als je weet hoeveel DSP's erin gepropt zitten is dat ook niet verwonderlijk ;).

Bij de waveforms van de TX81z zitten er ook sommige tussen waarbij de eerste helft plat is en de rest een sinus/tri/saw up - dat was heel makkelijk te doen omdat stil gewoon 0 is, en je de rest gewoon uitleest zoals gepland.

Origineel geplaatst door Yoozer
Vandaar dat je ook maar een kwart nodig had, zo kon je de resolutie 4 keer zo hoog maken en aliasen tegengaan (al zorgt de DAC al genoeg voor aliasing. Wat echt duur was was geheugen (en dat is het nog steeds) - wat goedkoop is is de technologie om het uit te lezen en af te spelen. Daarom kan een Fantom X ook een polyfonie van 128 noten hebben, en een VA niet boven de 32 (okee, de Virus TI gaat er met 80 overheen maar is afhankelijk van CPU, de Micro Q Omega idem, en de 48 voices van de Supernova serie - als je weet hoeveel DSP's erin gepropt zitten is dat ook niet verwonderlijk ;).

Bij de waveforms van de TX81z zitten er ook sommige tussen waarbij de eerste helft plat is en de rest een sinus/tri/saw up - dat was heel makkelijk te doen omdat stil gewoon 0 is, en je de rest gewoon uitleest zoals gepland.

:geslaagd: ik ben om... :eureka: weer wat geleerd

Is het niet eerder zo dat bij een VA de golfvorm berekend wordt aan de hand van een formule :confused:. VA's zijn toch een vorm van physical modelling synths. Alleen wordt niet het model van een viool of blazer gebruikt, maar eerder het model van een analoge oscillator.

De redenen waarom een VA meestal onder de 32 stemmen valt, is gewoon de nodige rekenkracht om alle functies aan te kunnen blijven sturen zonder vertragingen te krijgen. Iedere parameter, tot effecten aan toe, zijn berekeningen. Ik kan best aannemen dat als je 16 parts multitimbraal bezig bent, je een erg krachtige ofwel een aantal krachtige processoren moet hebben. Vandaar dat de TI ook hoger kan gaan - die heeft 2 RISC-processoren en kan dus hoger dan de Virus C of voorgangers (die hadden er maar 1 + de oudere modellen hadden ook minder ontwikkelde processoren).

:doei:

@Yoozer: en moet ik mij nou voorstellen dat er samples gebruikt worden voor de opwekking van de sinussen voor de dx7?
Of bedoel je dat er een hele primitieve chip in zit die een array met sinussen heeft, en op die manier sinussen kan opwekken zonder al teveel rekenkracht?

En wordt fm synthese dan in het analoge domein gedaan? Het resultaat van de modulatie van sinussen op sinussen is toch écht superingewikkelde wiskunde? Dat kon toendertijd toch nooit berekend worden?

Hoe werkt t nou?

Origineel geplaatst door Danny
Is het niet eerder zo dat bij een VA de golfvorm berekend wordt aan de hand van een formule :confused:.
Ja.
VA's zijn toch een vorm van physical modelling synths. Alleen wordt niet het model van een viool of blazer gebruikt, maar eerder het model van een analoge oscillator.
Met als verschil dat analog modelling in zoverre verschilt van reguliere physical modelling dat je geen driver (impuls) en resonator (klankkast) hebt, maar een golfvorm die je met FFT gaat bewerken (als ik het goed heb)

De redenen waarom een VA meestal onder de 32 stemmen valt, is gewoon de nodige rekenkracht om alle functies aan te kunnen blijven sturen zonder vertragingen te krijgen. Iedere parameter, tot effecten aan toe, zijn berekeningen. Ik kan best aannemen dat als je 16 parts multitimbraal bezig bent, je een erg krachtige ofwel een aantal krachtige processoren moet hebben. Vandaar dat de TI ook hoger kan gaan - die heeft 2 RISC-processoren en kan dus hoger dan de Virus C of voorgangers (die hadden er maar 1 + de oudere modellen hadden ook minder ontwikkelde processoren).
De Virus A, B en C hebben allemaal 1 DSP (een of ander Motorola geval, en steeds een snellere). De Waldorf Q heeft er 3 - 1 voor oscillators, 1 voor filters, 1 voor de effecten en de rest. De Micro Q heeft er maar 1, maar die is sneller dan die van de Q. De Novations (Supernova) hebben er een stuk of 7 (maar die hebben dan ook daadwerkelijk multitimbrale effecten - per part). Nord weet ik zo even niet. Dit kwam eens op de Waldorf Mailinglijst voorbij om eens te kijken welke bedrijven er het meeste konden uitpersen. Dit was helaas nog wel voor de tijd van de TI :). En ja, het is in feite een latency-kwestie.

@Yoozer: en moet ik mij nou voorstellen dat er samples gebruikt worden voor de opwekking van de sinussen voor de dx7?
"Opwekking" is eigenlijk het verkeerde woord.

Of bedoel je dat er een hele primitieve chip in zit die een array met sinussen heeft, en op die manier sinussen kan opwekken zonder al teveel rekenkracht?
In het array zit alleen maar een kwartsinus, en dat is inderdaad zo gedaan i.v.m. rekenkracht.
En wordt fm synthese dan in het analoge domein gedaan?
Nee :).
Het resultaat van de modulatie van sinussen op sinussen is toch écht superingewikkelde wiskunde? Dat kon toendertijd toch nooit berekend worden?
Dat weet ik. De DX-stijl van FM is eerder fase-modulatie (Casio was eerlijker; hun versie van FM heette Phase Distortion) maar klinkt hetzelfde.

http://www.sitepassenger.com/thomas/fs1r/heart.html legt het haarfijn uit :)

FFT lijkt me niet de manier, in het algemeen. Wil je latency laag houden, dan kan je FFT-buffer niet te veel samples gebruiken, maar dan gaat het aantal frequentiebanden navenant naar beneden. Als je FFT-buffer 1024 samples groot is en de samplerate is 44.1KHz, dan heb je een latency van ca. 20ms, maar is de nauwkeurigheid in het frequentiedomein maar ca. 40Hz.

Volgens mij worden er meestal (in de basis, in ieder geval) lineaire filters gebruikt, bijv. FFIR-netwerken e.d.. Het karakter van de synth komt dan af van welk type je gebruikt en welke parameters je precies kiest.

is hetzelfde toch?

een sinustabel bevat 'samples' van een sinusgolf.

De meeste DSP's hebben ook een sinustabel onboard.
En niet omdat ze dat als DCO gebruiken maar puur als shortcut voor bijv Fourrier transformaties.
Oftewel wiskundige berekeningen waarbij sinus/cosinus functies worden gebruikt.
Voor oa geluidsbewerkingen maar ook mogelijk voor beeldbewerking.

Vandaag was ik nog even bij Peter Verspuy. En ja hoor, hij stond er nog steeds te staan: de DX-1. En hij ruikt nog steeds lekker nieuw. ;)

Origineel geplaatst door DML
... En ja hoor, hij stond er nog steeds te staan: de DX-1. ...

DJeez... Nog steeds? Geweldig :)

Hij was ooit te koop. Is dat nog steeds zo?

Wout

Origineel geplaatst door Yoozer

Dit was helaas nog wel voor de tijd van de TI :)

Waldorf Q+ heeft ook 80 stemmen.....

En nu is die waldorf engineer naar access en tadaa! Wavetables en 80 stemmen!

(op 2 dsp's)

Die DX-1 staat er al veel langer, in ieder geval toen de eerste OV Studentenkaart uitkwam ben ik er geweest, dan hebben we dus over 1991. Prijs was toendertijd 14.995 guldens, als ik het me goed herinner.

Back