mic, preamp, limiter

apollo

I love syntesaizer
Ik ga binnenkort het demootje van een bevriende band opnemen. Omdat ik zelf al heel lang met behoorlijk rot materiaal opneem, ga ik voor de gelegenheid meteen wat beter spul kopen.

Wat ik nodig heb:

1. een goede allround mic ...

... om piano, zang, gitaar en bass (via een versterker) op te nemen. Zelf zit ik te denken aan een Rode NT1000 of eventueel een AKG C 4000 B. Budget rond de € 400, maar liefst wat lager.

2. een preamp + limiter ...

... om het signaal te versterken en de pieken eruit te halen voor het de geluidskaart binnengaat. Hier weet ik dus echt niet wat aan te schaffen. Budget rond de € 300.

Iemand wat tips of advies?

Tip: neem de instrumenten niet met microfoons op. Gewoon de line-out van de bas of speaker-out van de gitaar, DI er tussen et voila...stukken minder problemen als je niet veel ervaring hebt. Om het nog simpeler te maken, koop een 2de hands harddisk recorder, 8-sporen, met fantoom voeding, lijn-ingangen, effecten etc voor rond de 500 EUR met CD-brander, ben je helemaal klaar. Keep it simple :)

Origineel geplaatst door Sjaak
Om het nog simpeler te maken, koop een 2de hands harddisk recorder, 8-sporen, met fantoom voeding, lijn-ingangen, effecten etc voor rond de 500 EUR met CD-brander, ben je helemaal klaar. Keep it simple :)

Zo simpel hoeft het nu ook weer niet. Mijn 4 sporen recorder is al een tijdje de deur uit. :D Het is echt de bedoeling van een niveau hoger te gaan deze keer.

mic:

ADK Hamburg of Vienna (op ebay.com goedkoop)
Apex 460
Behringer B2 pro, voor die prijs valt er blijkbaar weinig negatiefs over te zeggen
...

pre:

fmr really nice preamp
m-audio dmp3
...

preamps tussen de 400 en 700€ is meestal brol, mics ongeveer hetzelfde IMO.

Sjaak, gitaristen met dure versterkers ga je nooit DI'n .

Tip: neem de instrumenten niet met microfoons op. Gewoon de line-out van de bas of speaker-out van de gitaar, DI er tussen et voila...stukken minder problemen als je niet veel ervaring hebt. Om het nog simpeler te maken, koop een 2de hands harddisk recorder, 8-sporen, met fantoom voeding, lijn-ingangen, effecten etc voor rond de 500 EUR met CD-brander, ben je helemaal klaar. Keep it simple :)

:stupid
gitaar en bas klinken via een DI echt slecht in vergelijking met een microfoon!

Apollo:
Als je voor het hoogst mogelijke kwaliteit wilt gaan voor zoweinig mogelijk geld kunt je beter een goede dynamische-mic kopen dan een slechte(/goedkope) condensator:eureka:
Dus vb een dynamische RE20 ipv een condensator behringer

Ik zou zelf zeggen neem zo'n rode microfoon. Zijn erg goede kwaliteit met heldere en cleane sound. Koop tevens een Art preampje voor de mic (De V3 studio is erg goed. Buizenversterker met modelling er nog in) en hmm waar je het in wilt opnemen is nog maar de vraag...

Ik zou zelf een laptop aanraden met usb of fw geluidskaartje. Edirol heeft erg leuke of M-Audio. Werkt uitstekend op locaties IMHO. Lekker mobiel en ideaal voor dit soort werk...

Origineel geplaatst door Toon
Sjaak, gitaristen met dure versterkers ga je nooit DI'n .

Of je een versterker moet mic-en hangt af van het genre en de sound van de gitarist. Buizenversterkers....OK, maar dan red je het niet met het beschikbare budget van de vraagsteller. Als de guitarist met multi-effecten / speaker simulatie speelt, zie ik niet in waarom je met een mic gaat opnemen. 't Zelfde geldt voor acoustische gitaren: hang die aan een goede versterker die daar voor gemaakt is, bv een Roland AC-60, en pak de stereo gebalanceerde uitgangen...je zal zien dat de opnames prima klinken.

Of je een versterker moet mic-en hangt af van het genre en de sound van de gitarist. Buizenversterkers....OK, maar dan red je het niet met het beschikbare budget van de vraagsteller. Als de guitarist met multi-effecten / speaker simulatie speelt, zie ik niet in waarom je met een mic gaat opnemen. 't Zelfde geldt voor acoustische gitaren: hang die aan een goede versterker die daar voor gemaakt is, bv een Roland AC-60, en pak de stereo gebalanceerde uitgangen...je zal zien dat de opnames prima klinken.

Omdat Apollo graag 'wat beter spul wilt kopen', zoals hij letterlijk zegt. De opnames klinken met een mic prima, maar met een di verschrikkelijk.
Ik hoop voor je dat je ook een acoustische-gitaar heb met een di, maar ook een goede mic(met preamp): alle 3. Want anders snap ik jouw antwoord wel.

Bedankt voor de erg nuttige tips tot hiertoe!

Dat het budget niet supergroot is, besef ik zelf ook. Maar ik dacht dat het toch wel voldoende zou zijn om een stapje verder te gaan.

In principe zit een AKG C-414 er bv. wel in. Maar dan heb ik wel geen geld meer voor een pre-amp. En het zou wel zonde zijn om zo'n dure mic door een rotte preamp te sturen. :D

En dan heb ik ook nog geen limiter. Wat ik echt wel wil, want ik heb geen zin om een part 50 keer op te nemen omwille van een aantal piekjes. Zijn daar goede oplossingen voor, die binnen mijn budget zouden passen?

nou een goede preamp in minstens zo belangrijk als een goede mic, mits je goede kwaliteit wilt. Ik heb een mic preamp te koop. Maar je kunt ook de micpreamps van een goed mengpaneel nemen.

Ik heb een oude Yamaha MC 1604. De preamps daarvan zijn niet meteen de beste kwaliteit. Maar als ik € 1000 moet uitgeven om een merkbaar verschil te horen, kan ik maar beter bij het oude blijven. ;)

Origineel geplaatst door apollo

En dan heb ik ook nog geen limiter. Wat ik echt wel wil, want ik heb geen zin om een part 50 keer op te nemen omwille van een aantal piekjes. Zijn daar goede oplossingen voor, die binnen mijn budget zouden passen?

Dat heb je niet nodig. Laat je zanger/drummer/... eens zo hard mogelijk z'n ding doen, dan weet je ook direkt welke levels je maximum kunt gebruiken. Limiter kan wel handig zijn voor de headphone mix , maar dat kan je eventueel softwarematig ook doen.

Een echt goeie mic voor z'n prijs (745€) is de microtech Gefell M930 (=Neumann). Zo'n m-audio DMP-3(150€) is eigenlijk al een betere preamp dan het merendeel van de mengtafel preamps van de afgelopen 25 jaar.

Origineel geplaatst door Nouveau
Omdat Apollo graag 'wat beter spul wilt kopen', zoals hij letterlijk zegt. De opnames klinken met een mic prima, maar met een di verschrikkelijk.
Ik hoop voor je dat je ook een acoustische-gitaar heb met een di, maar ook een goede mic(met preamp): alle 3. Want anders snap ik jouw antwoord wel.

Acoustisch met DI klinkt fantastisch goed, de speaker out + DI uit een buizenbak klinkt ook redelijk goed, bij ons toch. Misschien gek maar de meeste gitaristen die ik tegen kom met een "mic oplossing" klinken als een natte krant. Oorzaak is meestal belabberde microfoons en/of pre-amps, slecht afgeregelde effecten en EQ en/of slechte oren etc. Ik bedoel, die gasten spelen altijd keihard, categorie t*herrie, maar of het goed klinkt intereseerd ze vaak niet :) En niet dat ik van niet van vervormde buizensound hou...juist wel dus.

gewoon shure sm 58 .. en als je de kop er afdraait heb je een soort van 57

en beetje goede pre is ook nice ...

Origineel geplaatst door Toon
Dat heb je niet nodig. Laat je zanger/drummer/... eens zo hard mogelijk z'n ding doen, dan weet je ook direkt welke levels je maximum kunt gebruiken.

Ga ik dan geen te laag signaal opnemen? Zang, piano, ... is toch vrij dynamisch?

Eigenlijk ben ik het nu al gewoon vocoder, gitaar, ... op te nemen zonder limiter, maar da's omdat ik dat gewoon ben en pieken kan vermijden. Over andere personen heb ik geen controle ...

voor gitaar koop je best een sm57, het kost zeer weinig en wordt zeer veel gebruikt voor gitaar , tot in de grootste studio's. Die mic kan je eventueel ook voor bas gebruiken maar ik zou toch eerder een akg d112 gebruiken (kost ook zeer weinig) die daarvoor wereldwijd gebruikt word

voor zang kan ik je een m-audio solaris aanraden, dat zijn serieus onderschatte mics, of wel een studio project c1 (is pas uit maar klinkt volgens onafhankelijke testen als een mic van 1000 €) of een marshall mxl990. Die laatste heb ik onlangs gehoord en kost de helft van een akg c4000b maar klinkt minstens even goed. Deze mic is ook goed als je akoestische piano wil opnemen. Voor digitale piano zou ik via DI gaan.

voor preamps kan je ook eens naar de presonus bluetube, dit zijn zeer goede preamps met een goede warme klank en alles wat je nodig hebt.

Origineel geplaatst door waxx
voor gitaar koop je best een sm57, het kost zeer weinig en wordt zeer veel gebruikt voor gitaar , tot in de grootste studio's.

voor zang kan ik je een m-audio solaris aanraden, dat zijn serieus onderschatte mics, of wel een studio project c1 (is pas uit maar klinkt volgens onafhankelijke testen als een mic van 1000 €) of een marshall mxl990. Die laatste heb ik onlangs gehoord en kost de helft van een akg c4000b maar klinkt minstens even goed.

voor preamps kan je ook eens naar de presonus bluetube, dit zijn zeer goede preamps met een goede warme klank en alles wat je nodig hebt.

Bedankt voor de tips.

Maar mocht je een allround mic moeten kopen, welke zou je dan verkiezen?

allround bestaat niet in audio, je kan niet met een condensator zangmic een bass of electrische gitaar opnemen zonder de mic te beschadigen, en om zang met een sm57 op te nemen, is een sm57 niet gedetailleerd genoeg

ik zou zelf, in een minimumbudget voor een sm57 (voor gitaar en bas) en een studio project of marshall mlx990 (als de studio project te moeilijk te vinden is) gaan

normaal zou je dan niet te veel boven uw budget moeten komen.

allround bestaat niet in audio, je kan niet met een condensator zangmic een bass of electrische gitaar opnemen zonder de mic te beschadigen, en om zang met een sm57 op te nemen, is een sm57 niet gedetailleerd genoeg

ik zou zelf, in een minimumbudget voor een sm57 (voor gitaar en bas) en een studio project of marshall mlx990 (als de studio project te moeilijk te vinden is) gaan

normaal zou je dan niet te veel boven uw budget moeten komen.

Da's inderdaad mooi binnen mijn budget. Maar leent de studio project zich bv. ook goed tot het opnemen van piano?

ff roet in het eete gooien ;)

ff roet in het eete gooien ;)

voor gitaar koop je best een sm57, het kost zeer weinig en wordt zeer veel gebruikt voor gitaar , tot in de grootste studio's. Die mic kan je eventueel ook voor bas gebruiken maar ik zou toch eerder een akg d112 gebruiken (kost ook zeer weinig) die daarvoor wereldwijd gebruikt word

voor zang kan ik je een m-audio solaris aanraden, dat zijn serieus onderschatte mics, of wel een studio project c1 (is pas uit maar klinkt volgens onafhankelijke testen als een mic van 1000 €) of een marshall mxl990. Die laatste heb ik onlangs gehoord en kost de helft van een akg c4000b maar klinkt minstens even goed. Deze mic is ook goed als je akoestische piano wil opnemen. Voor digitale piano zou ik via DI gaan.

sorry, maar mics van m-audio zijn niet behaalt hi-end.
En de Studio Projects c1 die ik :doei: gehad heb (nu spreekt iemand uit ervaring!) is serieus echt niet klinkend als een mic van 1000 euro. En de mxl al helemaal niet.
Sorry maar ik zou je adviseren om niet 1 van deze mics te kopen, als je over een maand weer een betere mic wil...

en Shure sm58/57 zijn wel befaamd, maar niet om hun geluidskwaliteit.

Back