Origineel geplaatst door Tactic
Ik denk dat de rol van compressie en limiting een veel te grote rol speelt in (pop)muziek tegenwoordig. Ik denk dat wat eq om de puntjes op de i te zetten vaak al genoeg is. Dynamiek zou juist tegenwoordig geen probleem moeten zijn, en dat is wat op 1 of andere manier niet meer voor mag komen.
Hoe vaak heb je dynamisch wat aan te merken op een plaat.. en hoe vaak op de filtering.. :confused: .........
Leuk voorbeeld:
Ik ben bezig met een italo plaat, dynamiek is vooral voor italo erg belangrijk om het wat te laten knallen (de drums).
Een collega technicus hoorde 1 van de nummers, en vroeg meteen waarmee ik gecompressed had.
Nergens mee dus..... Grappig dat dynamiek blijkbaar tegenwoordig met compressie verward wordt
Mastering betekent tegenwoordig vaak : Hoe krijg ik een liedje zo hard mogelijk zonder vervorming..
Ja en nee. Je kunt muziek best hard laten klinken terwijl je toch het gevoel hebt dat er dynamiek is.
Maar de meeste mastering engineers weten absoluut niet hoe ze dat voor elkaar kunnen krijgen.
Met alle respect voor veel van mijn collega's, ze weten misschien alles over technische snufjes maar uiteindelijk vaak niets
over hoe je een goed geluid tot stand kan krijgen en hoe iets zou kunnen klinken.
Het is echt belachelijk dat hier in nederland en ook in engeland nog steeds dezelfde "mastering engineers" dit soort klussen krijgen.
Het vervelende is dat ze denken dat ze het wel weten en dat komt, volgens mij, vaak doordat artiesten en/of producers er niets van "durven" te zeggen of ook geen oren aan hun hoofd hebben.
Vaak heeft dat met vriendjes politiek te maken en ook vaak omdat technici/producers ook ontzettend lopen te klooien en zelf daardoor ook niet horen wanneer iets goed klinkt.
Ik heb een paar maanden geleden een nederlands-talige band moeten masteren.
Ze hadden alles gemixed met een ssl tafel vertelden ze trots.
Eerst dacht ik dat ze een grapje maakten maar ze waren er heel serieus over.
Als ze me hadden verteld dat het thuis met een pc'tje was gedaan en eigenlijk, qua mix, nog niet af was had ik het eerder geloofd.
Daar komt ook nog eens bij dat tegenwoordig iedereen met een computer wel een "mastering programma" heeft en na de " preset - loud" ingeladen te hebben denken ze dat ze kunnen masteren.
Neem het maar van mij aan, als er op dit moment iets is wat er wordt onderschat buiten mixen om, dan is het wel mastering. Maar ja, we leven in een tijdperk waarin mp3 de boventoon voert.