samplen string

cns

sfm
Ik wil een string uit mijn nordlead samplen in mijn A 5000, nu is dit nogal lang geleden dat ik wat gesmapled heb ;0 dus vandaar de vraag.

Wat kan ik nu het beste doen, op c-3 samplen en that's it alleen krijg je dan het probleem zodra je iets op c-1 wil spelen of c-5 dan gaat dat niet helemaal lekker lopen, plus sample is te kort zodra je hem op c-d inspeel! Dus samplen op c-1 c-3 c-5 ofo?

Meerdere samples lijkt me idd toch wel beter, een stuk of 3 per octaaf is altijd wel mijn minimum, of zoveel als dat je geheugen hebt.

Ronald

dank u gaat wel ff tijd inzitten moet maar de manual der weer eens op openslaan hoe je ze dan als 1 opslaat terwijl het er 10 beslaat zou moetn kunne alleen hoe tja manual of iemand moet het willen uitkauwen gaat dus om een yamaha a5000

Vraag is, waarom wil je die uberhaupt samplen? Polyfonie uitsparen? (of leestekens, een paar punten of zo zijn wel welkom ;) ).

Je Nord heeft (als de unison tenminste niet aan staat) 2 oscillators. Je neemt samples van beide oscillators apart met de filters op bypass (of anders 100% open) en de envelope op "gate" (dus ADSR = 0 max max 0). Je zet de aanslaggevoeligheid uit.

Dit worden dus 2 waveforms in je A5000 die je loopt en over elkaar legt. Eventueel kun je het detunen ook nog door de A5000 laten doen. Filters? Wederom, A5000, of je moet de filter envelope ook op "gate" hebben staan zodat de cutoff constant is. Vervolgens laat je de A5000 zelf al het extra werk w.b.t. filters en envelopes doen. Je zit dan met de beste kwaliteit, en je zou dan misschien al genoeg hebben met een sample op C1, C2, C3, C4, C5 van de waveform per oscillator (om aliasing tegen te gaan).

Als je eigenwijs wil zijn en je patch als geheel wilt samplen, en D2 is al te kort, tja.. dan zit er weinig anders op dan overal een sample van te nemen. Als je FM of ringmod gebruikt, idem dito - samplers kunnen dit niet, dus...

sample slechts dat wat alleen je nordlead kan genereren, de rest syntheseer je weer helemaal (ongeveer) na met de sampler... ringmod, sync, fm zal dus niet lukken met een sampler maar daar heb je bij strings niet mee te maken...
3 of 4 samples layeren zodat je door zwefingen een meer natuurgetrouw geluid krijgt... als je sampler het toe laat zou je eigenlijk op elke losse sample een andere phaser instelling loslaten, dit geeft een erg goed string resultaat...

Origineel geplaatst door 6 trak
sample slechts dat wat alleen je nordlead kan genereren, de rest syntheseer je weer helemaal (ongeveer) na met de sampler... ringmod, sync, fm zal dus niet lukken met een sampler maar daar heb je bij strings niet mee te maken...
3 of 4 samples layeren zodat je door zwefingen een meer natuurgetrouw geluid krijgt... als je sampler het toe laat zou je eigenlijk op elke losse sample een andere phaser instelling loslaten, dit geeft een erg goed string resultaat...

TIP: Op de A4000 kan je een soort random shift en extra stereo beeld creeren op (stereo) samples....

ik zou 2, 3 of 4 samples per oktaaf samplen van een kale noot, totdat je hem kan loopen (dus totdat het geluid 'stabibiel' wordt) en dan de boel mappen.

Origineel geplaatst door bazziman
TIP: Op de A4000 kan je een soort random shift en extra stereo beeld creeren op (stereo) samples....

Ohw?? Kunt u dit iets verduidelijken? Is het alleen bij opnemen of....?

Ik haak (wederom) even in:

Wat is de beste plaats om de sample te loopen? Het einde van sustainfase / begin releasefase (bij ADSR) lijkt me de logische plaats, maar misschien is dit wel helemaal niet zo logisch?!

Op één of andere manier gaat het loopen me niet goed af. Ik blijf altijd de looppoints horen. Ik let er goed op dat ik op een nulpunt loop, maar toch klinkt het vaak niet. Het gaat wel goed wanneer je een kale toon sampled en deze loopt. Dit gaat goed omdat de effecten e.d. pas in sampler worden bijgevoegd. Maar het komt vaker voor dat je een toon wilt samplen waar al wat meer leven en variatie in zit. Dit is natuurlijk een kewstie van luisteren, geduld en ervaring, maar ik neem aan dat er wel wat dingen zijn waar je op moet letten.

IEmand?

Back