Preamp Alleen Nodig Voor Microfoons?

gremlin23

Compleet gestoord!
Hallo,

Dit moge een domme vraag zijn, maar dan ben ik er vanaf en ook een stukje wijzer.
Ik werk niet met microfoons en zangopnames. Hierdoor lijkt mij een Preamp nutteloos, of heb ik er wel in sommige omstandigheden wat aan.

Ik werk met: SYnthesizers, mixer (01x) :-)

Groeten,

Frederik.

Re: Preamp Alleen Nodig Voor Microfoons?

Origineel geplaatst door gremlin23
Hallo,

Dit moge een domme vraag zijn, maar dan ben ik er vanaf en ook een stukje wijzer.
Ik werk niet met microfoons en zangopnames. Hierdoor lijkt mij een Preamp nutteloos, of heb ik er wel in sommige omstandigheden wat aan.

Groeten,

Frederik.

Als je het over een mic-preamp heb, is het idd nutteloos om dit aan te schaffen terwijl je nieteens een mic heb.

Ze zijn ook fijn om bijv electrische piano's mee te versterken of gitaren.. Als je geen mic's gebruikt zorg dan dat je een stereo bakkie te pakken krijgt. :)

Re: Preamp Alleen Nodig Voor Microfoons?

Origineel geplaatst door gremlin23

Groeten,

Frederik.

In je 01x zitten ook preamp's hoor ;)

Ikzelf heb een twintrack-pro van focusrite die ik in de insert's van men mixer(HD recorder eigenlijk) gebruik. Zo heb ik een veel flexiebelere front-end en eens ander geluidskleurtje.

my 2c's

Bedankt voor de reacties tot nu toe.
Toch begrijp ik het nog niet helemaal.
Er zijn dus mic preamps (net zoals op mijn 01x) en ander soort preamps.
Deze laatste blijken ook van nut voor instrumenten (en ook mics).
In mijn studio gebruik ik alleen mijn 01x, audio en midi. Waar zou ik, als ik het uberhaupt nodig zou hebben, een preamp
(zoals bijvoorbeeld deze: http://www.raven-labs.com/pages/products/usip/usip.html ) voor nodig hebben. Wat voor een functie heeft deze, en wat bied het meer boven een 01x of een goede hardware equalizer.
De geluidsterkte van mijn synths lijkt mij natuurlijk qua dB meer dan genoeg.

:) Groeten,

Daar de 0x1 ongetwijfeld een heel prima apparaat is met hele goeie eigenschappen zijn dedicated units vaak beter.. deze zijn 'gemaakt voor de job'

Preamps zorgen er simpelweg voor dat het signaal versterkt binnenkomt en worden zo mogelijk 'gekleurd' als er een of ander inheems sercuit op zit zoals een buizen gedeelte. Dit is wenselijk of niet, daar zou je je zelf even in moeten verdiepen.

Het komt er op neer dat het geluid dat in gaat voller en vetter klinkt met een pre-amp.
Bovendien is het fijn om zo min mogelijk bewerkingen te doen op het materiaal dat je hebt opgenomen. Dus persoonlijk zie ik enkel voordelen van preamps.

BEdankt voor de link. Mikula, denk jij dat het echt nodig is dat ik naast mijn 01x ook nog een preamp heb.
Synths ->Preamp. Preamp->01x?
Wat is een goede preamp? Ik moet maar wat research gaan doen naar dit preamp fenomeen.

Back