Welke hardware seq.

Lief zijn, mannen...!

Heeft iemand nóg een MMT8 in de aanbieding? Vormt vast een mooie combi met m'n S1100. Een soort van MPC, maar dan met een vette sound... :P

(MPC klinkt ook zwaar OK, hoor... Ik zag Chris Clark op een Warp-avond in de weer met z'n MPC 2000. Man, wat een gepomp. Heerlijk...).

Ik bied m'n Siel Orchestra I te ruil aan!

Origineel geplaatst door Steven V
Zever in pakskes! Blijkbaar heb jij nog nooit een MPC onder je vingers gehad. Kan gewoon niet anders. Mijn 2000XL is heel erg uitgebreid, zeer veel functies die op de koop toe zeer gemakkelijk en vlug te bedienen zijn. En hij heeft 64 midi tracks, da's echt luxe.

Een Command Station heb ik ook gehad, die heeft maar 16 tracks hoor geen 32 zoals iemand hier beweert. Hij kan wel 32 midi channels aansturen, maar da's een ander verhaal. 16 midi tracks en geen één méér. Ik zou trouwens nooit m'n MPC willen inruilen voor een Command Station, maar da's waarschijnlijk persoonlijk.

Bij Command Stations vind ik het aansturen van externe gear trouwens slecht geregeld. Je moet in een menu duiken. Dat steekt wel fameus tegen eigenlijk. Op de MPC is dat rap gefikst: daar stel je het gewoon in het hoofdscherm in.

MPC is de beste hardware sequencer. Althans voor mij dan toch.

Origineel geplaatst door peukie
Voor mij dus niet en ik heb dan nog wel de uitgebreidste mpc die er is
Een mpc is echt wel beperkt qua sequencing!!
Jij bent een pakje in de zever! 8o)

Met een MPC kan je bijvoorbeeld enkel on grid quantizeren. Of een beetje swing toepassen. Maar daar houdt het dan ook bij op. 1/1 & 1/2 & 1/4 kent hij niet! Een MPC kan ook geen twee sequences van verschillende maten/ lengtes tesamen spelen of tesamen voegen!! Je kan met een MPC ook niet een stukje van de ganse sequence cutten/copieren en pasten. Enkel 1 of meerdere volledige bars.
etcetera etcetera.. Ik kan nog wel een tijdje doorgaan.
Je zou kunne zeggen; "quantizeren is voor de losers" maar elke andere sequencer waarmee ik heb gewerkt kan met een strekte quantizeren, voor of na het inspelen. Dus de loser hier is de MPC..
Een mpc heeft ook geen non-destructive MIDI editing
etcetera etcetera.. Ik kan nog wel een tijdje doorgaan.

:peukie:

Goed klinken doet ie zeker en vast, maar dat heeft niets met de sequencer te maken

De vraag was ernaar een straffe sequencer en niet naar een straffe bak! Wat elke MPC is, zonder twijfel!

De eerste MPC kwam begin jaren 80? Nee? Zoiets he. Voor die tijd kon die inderdaad veel. We zijn nu 2005 en qua sequencing mogelijkheden is hij praktisch niet vooruit gegaan..

Ik houd mn MPC omdat ik wil leren spelen. Ik krijg ritme door die bak.
( ^ dadelijk verklaren jullie me nog gek omdat ik mn eigen sequencer de grond in boor! ;) )

Bekijk de zaken nuchter, je mag best kritisch zijn over je eigen gear. Er zijn veel betere alternatieven wat betreft sequencers!

Laatst gewijzigd:
Toch leuk dat zo'n thread over HW-sequencing altijd maar door blijft gaan, ook al was die wat mij betreft al afgesloten en dat er al genoeg topics over dit item op het forum geweest zijn..

In elk geval wens ik een ieder hier nog veel sequence plezier toe!!!

Origineel geplaatst door peukie
Met een MPC kan je bijvoorbeeld enkel on grid quantizeren. Of een beetje swing toepassen. Maar daar houdt het dan ook bij op. 1/1 & 1/2 & 1/4 kent hij niet!

Waarom zou je die laatste functie nodig hebben? Als je niet op de beat kan drummen bij een quantizing van 1/8 dan zouden bepaalde personen je inderdaad wel een loser kunnen noemen, neem ik aan.

Trouwens, als je swing aanzet dan quantized-ie meteen mét swing.

Een MPC kan ook geen twee sequences van verschillende maten/ lengtes tesamen spelen of tesamen voegen!! Je kan met een MPC ook niet een stukje van de ganse sequence cutten/copieren en pasten. Enkel 1 of meerdere volledige bars.

M'n vroegere Command Station kon dat ook niet hoor.

Maar wat belet je om 1 of een aantal bars te kopieren en te deleten wat je niet nodig hebt? Vind je dat te lastig?

Een mpc heeft ook geen non-destructive MIDI editing

Mijn MPC2000XL wel hoor. Er is zelfs een dedicated knopje voor. Zou me verbazen als de 4000 dat niet zou hebben.

Bekijk de zaken nuchter, je mag best kritisch zijn over je eigen gear. Er zijn veel betere alternatieven wat betreft sequencers!

Voor mij niet, maar dat was de vraag niet natuurlijk.

Ik heb verder geen zin in wat in mijn ogen een nutteloze discussie is, dat wilde ik je even zeggen voor je moeite doet.

Hmm.. de MPC fanatici steken vaak veel energie in het posten in dit soort threads :-)
Wat betreft toewijding zitten ze in dezelfde hoek als de hardcore Mac gebruikers...

Vaak komt het er op neer dat als je een hardware sequencer zoekt en j ehebt veel cash je uitkomt bij de MPC, heb je weinig cash dan is de RM1x je bak of choice..

Origineel geplaatst door Furious5
Hmm.. de MPC fanatici steken vaak veel energie in het posten in dit soort threads :-)
Wat betreft toewijding zitten ze in dezelfde hoek als de hardcore Mac gebruikers...

Vaak komt het er op neer dat als je een hardware sequencer zoekt en j ehebt veel cash je uitkomt bij de MPC, heb je weinig cash dan is de RM1x je bak of choice..

Inderdaad, tot het afzeiken en termen als "loser" toe. Jammer want daar help je de topicstarter dus 0,0 mee.

Voor het budget is de Rm1x gewoon onverslaanbaar, PUNT! In die prijsklasse is er gewoon geen alternatief op gebied van sequencing. Verder is het natuurlijk appels en peren om een drumsampler/sequencer te gaan vergelijken met een geintegreerde (sequencer + rompler) (of noem het een groovebox als je Roland fan bent).

Einde van de dag zijn het beide apparaten die gewoon goed bruikbaar zijn om muziek mee te maken. De MPC bieden misschien iets minder op gebied van sequencing maar meer op gebied van sonische mogelijkheden (je kunt immers samplen). Maar zoals gezegd, Rm1x is goedkoper en je kunt ermee aan de slag zonder eerst samples te laden.

Verder is de keuze aan jezelf lijkt me.........

goed goed, maar om een MPC met een Groovebox te vergelijken en dan te zeggen dat een MPC beperkt is vind ik wel een beetje kort door de bocht. Een MPC werkt echt gewoon fijner en overzichtelijker dan een Groovebox. En als je die Groovebox geluiden echt nodig hebt of te gek vindt prima, moet je die gebruiken, maar ik vind het prettig om elk geluid dat je tegenkomt en kunt vangen te kunnen gebruiken.
Over een RM1X zeg ik niks want die ken ik niet, maar een (Roland) Groovebox die beter is dan een MPC? ik denk het niet...

een Classic 2000 moet je trouwens ook voor een heel redelijk bedrag (pak em beet 350 euro) op de kop kunnen tikken.

Origineel geplaatst door falafelbiels
goed goed, maar om een MPC met een Groovebox te vergelijken en dan te zeggen dat een MPC beperkt is vind ik wel een beetje kort door de bocht. Een MPC werkt echt gewoon fijner en overzichtelijker dan een Groovebox. En als je die Groovebox geluiden echt nodig hebt of te gek vindt prima, moet je die gebruiken, maar ik vind het prettig om elk geluid dat je tegenkomt en kunt vangen te kunnen gebruiken.
Over een RM1X zeg ik niks want die ken ik niet, maar een (Roland) Groovebox die beter is dan een MPC? ik denk het niet...

een Classic 2000 moet je trouwens ook voor een heel redelijk bedrag (pak em beet 350 euro) op de kop kunnen tikken.

staar je toch niet zo blind op die term "groovebox" joh..... dan is een TR808 zeker ook een groovebox omdat ie een ingebouwde sequencer en geluiden heeft?

Ik doe het toch lekker met een kawai q80 ex :L . Voor ieder van ons zal er wel een ideale sequencer rondlopen zeker...:luv:

Origineel geplaatst door olafmol
staar je toch niet zo blind op die term "groovebox" joh..... dan is een TR808 zeker ook een groovebox omdat ie een ingebouwde sequencer en geluiden heeft?

nou je het zegt...

Ik heb hier een hoop staan qua sequencers en ook een hoop gehad...

Mijn opinie:

De rm1x is het fijnst om mee te werken, die interface is gewoon goed, daar is gewoon heeeel erg goed over nagedacht door mensen bij Yamaha. Dit ding werkt ook super inspirerend en vooral snel...je raced gewoon door het apparaat als je iets wilt doen. Bijna alles heeft een dedicated knop en dat scherm is overzichtelijk...ook tracks muten, patterns wisselen, tijdens het spelen dingen veranderen dat kan allemaal...daar laat die de MPC VER achter zich.

De MPC sequencer is ook goed...alleen is die interface zo HOUTERIG vergeleken met de rm1x (dat verschikkelijk Data wiel...knopjes en best wel een sloom O.S en shift knop...de IMO best wel onlogische setup voor MIDI kanalen en programs en parts enz.)...die step editting b.v. dat had veel beter gekund...dat is allemaal erg onoverzichtelijk.
Maar boeien, als je het gewend bent lukt het allemaal wel redelijk snel...en inderdaad, je moet de mpc toch eigenlijk tegenwoordig zien als Sampler met een sequencer.

Ik heb lekker mijn MPC aan mijn RM1x hangen, en die stuurt gewoon een sync signaal (of live gewoon op de start knop drukken zonder sync)...2 sequencers...dubbel plezier :D

En aan alle MPC bezitters die denken dat de RM1x een spelegrooveboxje is (zoals ik vroeger dacht)...probeer het gewoon eens...je zult versteld staan.

Kijk, dat is duidelijke taal...overtuigend en zonder vooroordelen!!
Bedankt!

;)

De RM1x & de MPC kan je volgens mij niet echt vergelijken:
-De RM1x is een uitgebreide sequencer met een beperkte synthengine.
-De MPC is een beperkte sequencer met een ingebouwde sampler.
(in het geval van de MPC1000 kan de sampler alleen maar loops en
dus geen noten spelen door er bvb een keyboard aan te hangen.)

De MPC kost ook meer. Het is dus volgens mij appelen met peren vergelijken.

om nog ff als mosterd na de maaltijd mijn 2 centen in 't zakje te doen:

Origineel geplaatst door MARCO2
OK, ga van 't week-end de mmt-8 bij forum-lid Cuba ophalen.
Heb immers ook nog een MAQ16/3 v. Doepfer en de mamsq-16 staan...Moet hiermee,samen met de mmt-8, toch voorlopig wel een eind kunnen komen.
....

...en die kan je alle drie meteen weer weg doen als je 'n keer met een P3 (of liever 2 natuurlijk) hebt gespeeld. :D

Ik heb nooit een RM1x gehad dus daar zeg ik niets over, maar een MPC als sequencer kun je toch niet beperkt noemen?? Ik mis hier iets blijkbaar... (ik heb het hier trouwens over de MPC2000XL) Oké ten opzichte van een software sequencer pakket zal hij best wel zo veel niet kunnen, maar de MPC Seq is bvb een stuk uitgebreider dan die van een Emu Command Station.

Misschien vinden sommigen de MPC sequencer beperkt omdat er geen knopje aan zit o.i.d. waarmee je live swing kunt toevoegen of zo? Dergelijk gemis vind ik persoonlijk niet beperkend werken... Zo zie je maar, dat deze kwestie persoonlijk is.

Een Roland D2 (ook gehad), die heeft pas een beperkte sequencer.

De RM1x & de MPC kan je volgens mij niet echt vergelijken:

Zullen we de MPC dan vervangen door de Akai ASQ10, dat is de MPC zonder sampler dus alleen de sequencer :D

asq10.jpg

Ik vind de RM1x een geweldige hardwaresequencer, maar het verbaasd me keer op keer dat er zoveel threads ontstaan over dit onderwerp:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=42523&highlight=hardware+sequencer

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=46422&highlight=hardware+sequencer

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=31699&highlight=hardware+sequencer

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=44274&highlight=hardware+sequencer

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=42594&highlight=hardware+sequencer

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=41126&highlight=hardware+sequencer

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=33280&highlight=hardware+sequencer

Iedere sequencer heeft voor en nadelen en uiteindelijk is alles appels met peren vergelijken... goed kijken naar hoe je zelf nummers maakt en dan een lijst maken van dingen die je erg belangrijk vind in sequencing is beter. Je krijgt dan een beeld door ontstane verwachtingen en zodra je dan via de zoekmasjiene van oa. deze site gaat zoeken naar sequencers kom je vanzelf een aantal type/merken tegen die aan je verwachtingen voldoen.
Maak een lijstje van een aantal types die binnen je budget vallen en ga opnieuw via de zoekmasjiene al deze types afzonderlijk invoeren en lees de threads!! Nadat je alle info hebt doorgelezen blijven er hopelijk een handjevol kandidaten over en hieruit is met behulp van google/etcetera een keuze te maken wat betreft waar je hem aanschaft, hoeveel het kosten gaat enzovoort enzovoort!!

De zoekmasjeschien van deze site is echt te gek, alleen worden meer threads over hetzelfde een beetje onoverzichtelijk en gaan erg interessante discussies en posts verloren in een zee van herhalende discussies.. zonder zoeken zien we straks door de bomen het bos niet meer!

Ooh ja en de RM1x is een te gekke sequencer met wat beperkingen die aan zijn karakter bijdragen! Maar dat had ik al gezegd...

:W

Origineel geplaatst door smackos
Zullen we de MPC dan vervangen door de Akai ASQ10, dat is de MPC zonder sampler dus alleen de sequencer :D

asq10.jpg

maar ook zonder de pads die op zich best een belangrijk onderdeel van de sequencer zijn...

Origineel geplaatst door MARCO2
Toch leuk dat zo'n thread over HW-sequencing altijd maar door blijft gaan, ook al was die wat mij betreft al afgesloten en dat er al genoeg topics over dit item op het forum geweest zijn..

In elk geval wens ik een ieder hier nog veel sequence plezier toe!!!

Mee eens Alexander, vandaar mijn bericht hierboven. Ik heb daarom de mmt-8 aangeschaft...goedkoop en kan vervolgens, door ermee te werken, bepaleen wat pro's en pre's zijn...

Origineel geplaatst door Steven V
Ik heb nooit een RM1x gehad dus daar zeg ik niets over, maar een MPC als sequencer kun je toch niet beperkt noemen?? Ik mis hier iets blijkbaar... (ik heb het hier trouwens over de MPC2000XL) Oké ten opzichte van een software sequencer pakket zal hij best wel zo veel niet kunnen, maar de MPC Seq is bvb een stuk uitgebreider dan die van een Emu Command Station.

Steven...zou je zo vriendelijk willen zijn De sequencer specs van de Command Station en de MPC even te laten zien met bronvermelding?

Alvast dank!

Edit: zodat ik, en wellicht andere lezers, begrijp waarom jij op grond van techniek de MPC als sequencer verkiest boven de CS (even los van de miditracks....die had je al genoemd...)

Back