Hoe sluit ik een effectenbak op de juiste manier aan?

Emu

Koffieleut
Ik vraag me nu al tijden af hoe ik een effectprocessor op de juiste manier aansluit op mn mixer. En dan bedoel ik niet welke ingang of zo maar hoe ik de gain op alle apparaten op de juiste wijze instel.

Ik wil bv m'n Boss SX-700 aansluiten op een mixer. Op de mixer kun je de aux send en aux return instellen en op de fx-bak kun je de input level en output level instellen. Hoe doe ik dit nu optimaal?

Laatst gewijzigd:
Inderdaat lastig...:max send aux per cannel naar max send aux/return/balance(op mixer) naar max input op eff...welke eerst??!!!

Zou het ook niet weten..."feedbacken"(oversturen)vanuit channel kan soms wel gave eff.geven
Meeste regels van het mengpan. weet ik wel, maar ik zit eerlijk gezegt ook vaak te stoeien met die drie traps input....goeie thread, hoop dat iemand het kan vertellen!!!

Het scheelt voor ieder FX-unit wel een beetje, afhankelijk van de karakteristieken van het toestel. Maar over het algemeen kan je stellen dat je op je FX unit de IN knop maximaal kan opendraaien. Op de mengert zet ik de main send knop op ongeveer 1/2 (afhankelijk van signaal/ruis verhouding). Per kanaal stel ik de hoeveelheid in die ik wil sturen.

Op het FX-toestel zet ik de OUT meestal tussen 1/2 en 3/4 (ook weer afhankelijk van de hoeveelheid ruis die je krijgt).

Mocht je nog een EQ op je FX return hebben (of mocht je de out van de FX naar een line in kanaal zenden en heb je op dit manier een EQ), dan kan je daarmee ook nog je FX-signaal gaan beïnvloeden (vooral interessant om extra ruis eventueel weg te werken).

Het is altijd een kwestie van proberen en goed luisteren wat er gebeurt als je aan één of andere potmeter draait ;) .

Succes :okdan:

:doei:

Re: Hoe sluit ik een effectenbak op de juiste manier aan?

Origineel geplaatst door Emu
Ik wil bv m'n Boss SX-700 aansluiten op een mixer. Op de mixer kun je de aux send en aux return instellen en op de fx-
bak kun je de input level en output level instellen. Hoe doe ik dit nu optimaal?

Je bedoelt dat je de aansluitingen al voor elkaar hebt, maar de niveaus goed wil afstellen?

Gewoon de 'keten' afgaan. Ik doe het als volgt:
Stel één kanaal (input) op je mengpaneel af op nèt onder 0 dB (gebruik hiervoor een signal generator progje, of gewoon een synth geluid met sustain maximaal en extreem lange release) en de main/master out ook op dat niveau.
Vervolgens draai je de aux send (richting je effect, natuurlijk :)) op dat kanaal helemaal open, zodat er ook nèt onder 0 dB naar je effect wordt gestuurd. Op het effect kies je een minimaal programma, liefst gewoon 'bypass' (knopje op de SX700).
Nu stel je op het effect 't input level in, zodanig dat het effect niet clipt (bij de SX700: rood ledje) maar vlak daaronder (de SX700 geeft een geel ledje op -6 dB dacht ik). Let op: bij de SX700 heb je achterop ook nog een +4/-20 dBm switch, die laat ik zelf maar op -20 staan, maar dat kan je even experimenteren.
Nu draai je de output volume van het effect open, zodanig dat het return volume op je mengpaneel ook weer nèt onder de 0 dB blijft. Als je een effect return gebruikt op je mengpaneel, kan dit lastig af te lezen zijn, patch dan even voor dit moment het effect direct op een normale kanaal input. Als alle instellingen goed staan, kan je het effect dan weer evt. op een effect return aansluiten.

Het voordeel van deze aanpak is dat je het totale bereik van je aux sends op je mengpaneel kan gebruiken.
Je hoeft dan niet voorzichtig te zijn met effect toepassen. Let wel: als je meerdere kanalen naar dezelfde aux send stuurt, kan je dan niet op ieder kanaal de aux send vol opendraaien zonder je effect te clippen. Gewoon met beleid gebruiken. Tijdens 'dagelijks' gebruik kan je nu van de volume knoppen van je effect afblijven, dat vind ik persoonlijk erg prettig werken.

Succes! :)

Heel erg bedankt :)

Dat was inderdaad wat ik bedoelde. Het afstellen van de levels was voor mij altijd een beetje natte vinger werk. Die methode van jou lijkt eigenlijk wel heel logisch. Ik ga het zo meteen eens even proberen :okdan:

Nooit geweten trouwens dat het gele ledje -6 dB was, ik dacht altijd dat dat betekende dat ie dan clipt :dubbel:

Back