Andromeda Thread

de andromeda is toch wel one of a kind.
ik snap dat je voor dat geld ook een heleboel ander leuks kunt halen, blijft een kwestie van smaak. het geluid is inderdaad zeer beweeglijk .. er komt echt grof geluid uit. net als elke synth kost het even tijd de mogelijkheden te leren kennen en in te zetten. ik heb helaas geen andromeda maar mocht hem een keer een tijd bespelen wat me zeer goed bevallen is. weet nog dat ik wegliep zo van sjesus wat ziek zeg! je kunt er gewoon veel mee. ik heb het geld nu niet maar ik zou er in de toekomst graag 1 willen hebben.

Origineel geplaatst door Patat Met
Ik las net ergens dat ze op zijn. Er zijn dus alleen nog maar Andromeda's bij dealers.

Wacht niet te lang.

2200 euro is echt niet veel geld (voor zo'n enorm uitgebreide synth)

op?? heeft alesis de productie stopgezet? ik heb dat wel vaker gehoord in de laatste vier jaar maar ze zijn er nog steeds. ben benieuwd wat er met de prijs gebeurt op de 2de hands markt als ze straks echt niet meer nieuw te koop zijn.

heeft alesis de productie stopgezet?

nee hoor, dat ding verkoopt nog steeds als een tierelier dus ze zouden wel gek zijn om daarmee te kappen.

Wie heeft hier eigenlijk zo'n rooie? Die zijn pas écht lelijk. :)

ik zag er laatst 1 met een blauwe faceplate... waar het zilver dus blauw is... best mooi...

en die fx vond ik niks op de a6 trouwens...

die fx vond ik niks op de a6 trouwens...

die zijn idd ook behoorlijk onder de maat voor zo'n flagship synth ! de kwaliteit van de FX is goed vergelijkbaar met een Alesis Wedge want gebaseerd op dezelfde algorithmes. Hooguit geschikt om de presets wat aan te dikken. een showroom gimmick en je schakelt het dan ook heel makkelijk uit of je gebruikt de AUX outputs

maar als je de Andromeda door bijv. een goeie analoge chorus heen haalt dan komt zij pas goed tot leven. echt een hele fijne bak maar je moet wel het geduld hebben om goed haar te leren kennen.

Paar puntjes over de andy.

Het geluid zelf is duidelijk nieuw analoog, echt vies en modder krijg je er wel uit, maar wel na erg lang en diep graven.(maar dan nog niet helemaal als sommige vintage bakken dan kunnen)

In het begin toen ik de andy aanzette dacht ik zelfs dat het een VA was, mits de filters uit en puur naar de oscs luisterend.
Verder is het lang vechten en knokken om er redelijk mee uit te voeten te kunnen, de envs wat complex, de menu's en modulatie mogelijkheden complex( dit mede door de lastige draai knopjes en softbuttons bij het display)... maar das mijn ondervinding maar.

Verder heb ik de andy al een paar keer laten crashen, das heel makkelijk met sysex :D
Duurde ook weer even om deze weer in het gareel te krijgen, mede door het laden van patches die niet met het huidige OS geschreven waren gaven flinke fouten.
Kon op een gegeven moment niet meer door de presets wandelen want elke keer sloeg deze vast.
Nu is het zo dat alesis de os niet meer gaat updaten, en deze ook niet opensource wil maken.
Dat is echt een bummer, zeker voor wat de machine kan.
Je wil gewoon veilig en betrouwbaar kunnen werken met zo'n machine.

Verder, de fx vind ik toch behoorlijk lekker, zal wel smaak zijn.

Verder nog een minpuntje, dat is de midi engine, die vind ik langzaam, de clocks lopen vaak niet gelijk met een host , (nu kan dat ook te wijten zijn aan de host zelf, moet ik nog even goed uitpuzzelen :D)

Laatste wat ik kan zeggen is dat ik een haat liefde verhouding heb met de andy, je moet van goede huize komen om dit paard te temmen te proggen of als je het al kan, je geduld te behouden.
Het is een freak bak, 1tje die lastig is, maar als je het resultaat in een mix hoort krijg je toch waarde terug voor al je moeite die je ondervind met deze moeilijke studio partner :D

Laatst gewijzigd:
ik gebruik van de effecten erin meestal hooguit de delay zo nu en dan.. die vind ik nog wel gaan.. voor n galm o.i.d. gebruik ik wel randapparatuur, vind die in de andy zit niet zo geweldig persoonlijk.. ook andere effecten gebruik ik zelden erin..
ik vind de oscillators zelf op zich eigenlijk ook niet eens zo spectaculair vet en lekker qua sound klinken, maar de mogelijkheden op dit beest gaan gewoon echt te ver, in de goede zin van het woord.. :) maar het is inderdaad wel een bak waar je iedere keer weer in moet duiken, door de overvloed aan modulatiemogelijkheden, menu's etc.. het is sowieso een apparaat waar je flink de tijd voor moet nemen...

filter kan wel maar distortion dacht ik van niet

en dat kan door bijv input 15 en 16 te gebruiken en het speciale knopje voor externe filteren te gebruiken (check ook ff de manual)

en je moet je wel via midi note on/off genereren anders werkt het filter niet, maar dat kan je makkelijk mbv midi thru door te lussen naar de andromeda

Alleen knopje werkt niet. Je moet ook nog een noot spelen. (vind het ook belachelijk, maar t'is niet anders) Kan via keyboard of via midi. En als je toch op je andere synth aan't rammelen bent kan je net zo goed de midi daarvan doorsluizen naar de andromeda. En dan kan dat met thru dus.

Ik ben ook erg fan van de mogelijkheden maar om toch even de wat mindere kanten de benoemen; de oscilatoren zijn inderdaad niet de bruutste of lekkerste die er zijn. Zelf heb ik ook een beetje twijfels over de filters, maar dat komt waarschijnlijk om dat de mijne samen met een jupiter 8 op 1 rack staat. Qua polysynth vind ik dat het mooiste filter dat ik heb gehoord.

Qua editten denk ik niet dat er diepere shit is dan dit, alhoewel ik de korg z1 nooit echt binneste buiten heb willen keren, nee.. deze gaat verder dan de korg.

En qua sound heeft dit ding ontzettend veel kritiek gehad onder de andromeda-haters maar volgens mij hebben die em nooit gehad en ik vind zelf dat ie warmer klinkt dan de oberheim (die er eerst onder stond maar nu plaats heeft moeten maken voor de jupiter) :walker: Ik heb de warmste accordeon synthsound gemaakt die ik ooit heb gehoord, misschien dat de memorymoog em daarin nog wel overtreft maar er zijn er niet veel.

Cheers

Bovendien kregen we te horen dat de Andromeda Analoge Synthesizer helaas is gediscontinueerd.
Er zijn nog een paar nieuwe, daarna is het afgelopen.

opperdepop :erm:

waar hebben we dat te horen gekregen ?

Via de Alesis importeur.
tja het gerucht speelt natuurlijk al enige tijd. toch kwamen ze opeens weer . "chipproblems".
hoe dan ook als je 'm wilt koop hem dan, het zal wel een keer uit zijn , misschien inderdaad wel deze keer.
vreemd zal toch anders zijn.
(sorry, moet me effe terugtrekken )=(

tja het gerucht speelt natuurlijk al enige tijd. toch kwamen ze opeens weer . "chipproblems".
hoe dan ook als je 'm wilt koop hem dan, het zal wel een keer uit zijn , misschien inderdaad wel deze keer.
vreemd zal toch anders zijn.
(sorry, moet me effe terugtrekken )=(

Er zijn er genoeg in omloop, hier en op marktplaats.
Het blijft een hebbeding.

Back