Venetian Snares distortion

Disorder

Stamgast
Ik weet dat dit misschien ook in dat andere distortion topic had gekund. Maar ik vind Venetian Snares's distortion zo uniek klinken dat ik me afvraag hoe hij het kunstje geflikt heeft en daarom graag even uw aandacht voor het volgende vraag. Heeft iemand enige idee met welke plugin een distortion als deze voor elkaar te krijgen is? Dit klinkt zo verschrikkelijk lekker. Dit wil ik ook kunnen.

Heeft hij het misschien anders gedaan? Tips? Ideeën?

(Fragment komt trouwens uit Make Ronnie Rocket, van het Higgins Ultra Low Track Glue Funk Hits, 1972-2006 album.)

je moet dit niet met 1 distortion plugin doen, maar met meerdere.
en zet er ook maar eentje op de master die je af en toe eens aanzet.
dit heb ik in dit stukje ook gedaan. 1 distortion voor de breaks, 1 voor de kick en
1tje op de master die ik aanzet waneer de kick in gang schiet. kheb het gemaakt
in 20 min. dus verwacht niet TEveel he :D

Attachments

• core.mp3
    448,1 KB · Bekeken: 144
Origineel geplaatst door isnieZot
je moet dit niet met 1 distortion plugin doen, maar met meerdere.
en zet er ook maar eentje op de master die je af en toe eens aanzet.
dit heb ik in dit stukje ook gedaan. 1 distortion voor de breaks, 1 voor de kick en
1tje op de master die ik aanzet waneer de kick in gang schiet. kheb het gemaakt
Vet hoor. Klinkt heel lekker. Dus in feite zijn het meerdere distortions over elkaar heen? Wat eigenlijk ook wel logisch is als je de waveshapes bekijkt. Die zijn bijna rechthoekig :)

Origineel geplaatst door Disorder
Vet hoor. Klinkt heel lekker. Dus in feite zijn het meerdere distortions over elkaar heen? Wat eigenlijk ook wel logisch is als je de waveshapes bekijkt. Die zijn bijna rechthoekig :)

ohja en gebruik eens een waveshaper ipv een distortion. heeft meer mogelijkheden dan een distortion.

kheb het gemaakt

What the f##k... Je moet me toch eens uitleggen hoe je dat doet beste Isnie. Je gebruikt alleen Absynth en Fruity Loops, is het niet? Maar hóe dan...?! Mag ik het geheim van de smit, of blíjft het geheim...?

Ik dacht altijd dat die mensen als VS en Richard D. James (aka Aphex Twin) úúúren bezig waren om die beats te programmeren. Maar als jij dit in twintig minuten voor elkaar bokst, kan RDJ Drukqs in één weekendje in elkaar gesleuteld hebben...

ohja en gebruik eens een waveshaper ipv een distortion. heeft meer mogelijkheden dan een distortion.
Heb je nog een aanrader qua waveshapers?

Origineel geplaatst door bjodero
What the f##k... Je moet me toch eens uitleggen hoe je dat doet beste Isnie. Je gebruikt alleen Absynth en Fruity Loops, is het niet? Maar hóe dan...?! Mag ik het geheim van de smit, of blíjft het geheim...?

ja enkel absynth en fruity loops (en nog wat andere vsti-tjes)
maar in dit stukje enkel fruity loops. een geheim is er denk ik niet echt.
het is meer gewoon het oefenen van programmeren van breaks. eens je
weet hoe het moet kan je wel vrij snel iets maken. junglebeats slicen is nie zo heel moeilijk eens je weet hoe het in elkaar zit. ik heb in dit stukje 5 junglebreaks in 5 beatslicers geladen en daarna beginnen programmeren. en dan nog een hardcore kickje om het nog wat heftiger te maken.

Ik dacht altijd dat die mensen als VS en Richard D. James (aka Aphex Twin) úúúren bezig waren om die beats te programmeren. Maar als jij dit in twintig minuten voor elkaar bokst, kan RDJ Drukqs in één weekendje in elkaar gesleuteld hebben...

ja maar dat is ook zo. dit stukje is eigelijk maar middelmatig hoor. het flowt nog niet echt goed. Drukqs zit echt wel knap in elkaar op gebied van breaks. daar zou ik ook wel enkele uurtjes (weken) mee zoet zijn.

Heb je nog een aanrader qua waveshapers?

ik heb de waveshaper in fruity gebruikt. andere ken ik eigelijk niet

okdan

okdan

een thread over hoe maak je extreme breakz ,....
eerlijk gezegd ben ik terug gekomen van rdjames enzn kornuiten ,....op rephlex
ik vindt veel werk van hem toch nie soo luisterbaar / en muzikaal,....als ik in eerste instantie vindt / vondt
kijk t lklinkt heeeel erg fatt en recht in je bek,..maar in eerste instantie zijn [vorral] mensen die zelf samplen/muziek maken erg geintreseerd in het ,..hoe doet ie dat ???
dan ga je luisteren naar allerelei tracks en begint het me na meerdere keer luisteren
eigenlijk tegen te vallen ,.....[laat mrkirk het maar niet horen ,..!!]
te ,..ik moet apart klinken ,..

:walker: tis ook wel erg aparte muziek ,..en ik hep er veel over gefilo,.so nogwat ,
maar 3/4 is eg software en geen hardware truuks met heeeeeeeeeeele dure fx en samplers ,...denkik???]
iemand wel een pics van @phex twin zn stuud gezien ,...ik nie ?
sc 6 met de breaks !
oja tip ik gebruik voor die sporadische 303 freakstukjes door @phex zn muziek ,.....
een syntecno 303cloon ;....die is ik heel goed te programmeren ,
met midi en een tube preamp,...+ hughes & ketner distortion [ook tubey]
eg wel krackel sound :geslaagd:

het is meer gewoon het oefenen van programmeren van breaks. eens je weet hoe het moet kan je wel vrij snel iets maken. junglebeats slicen is nie zo heel moeilijk eens je weet hoe het in elkaar zit.

Klopt helemaal!:halleluja

Gewoon oefenen...:okdan:

Re: okdan

Origineel geplaatst door R-ond

:walker: tis ook wel erg aparte muziek ,..en ik hep er veel over gefilo,.so nogwat ,
maar 3/4 is eg software en geen hardware truuks met heeeeeeeeeeele dure fx en samplers ,...denkik???]

tja het hangt er allemaal een beetje van af denk ik. het meeste word wel met software gemaakt. maar squarepusher gebruikt nog altijd wel een sampler. en een evetide FX processor.
en zijn basgitaar natuurlijk. maar er zal ongetwijfeld wel software tussen zitten.

ik wel,...nuja niet echt van zijn studio, maar gewoon wat gear op elkaar gesmeten.
maar eigelijk houd hij dat met opzet geheim. maar ik denk dat aphex wel veel hardware
gebruikt. zeker nu met zijn analord series.

Re: Venetian Snares distortion

Ik weet dat dit misschien ook in dat andere distortion topic had gekund. Maar ik vind Venetian Snares's distortion zo uniek klinken dat ik me afvraag hoe hij het kunstje geflikt heeft en daarom graag even uw aandacht voor het volgende vraag. Heeft iemand enige idee met welke plugin een distortion als deze voor elkaar te krijgen is? Dit klinkt zo verschrikkelijk lekker. Dit wil ik ook kunnen.

Dat lukt met iedere goede distortion plugin. Nog sterker: die distortion die je daar hoort is zwaar digitaal en dus eigenlijk niet eens zo geweldig.... maar het heeft wel effect in het geheel. Let er ook op dat de meeste geluiden geen vervorming hebben, waardoor de vervormde delen meer impact hebben. Als je overal distortion op zou zetten zou alles een juist vlak gaan klinken.

En nog een laatste tip: gebruik veel stereo delays en "wideners" die je aan en uit zet samen met de distortion. Het nadeel van die VS beats vind ik zelf wel dat ze voor geen meter swingen, i.t.t. Squarepusher.

Origineel geplaatst door R-ond
een thread over hoe maak je extreme breakz ,....
eerlijk gezegd ben ik terug gekomen van rdjames enzn kornuiten ,....op rephlex
ik vindt veel werk van hem toch nie soo luisterbaar / en muzikaal,....als ik in eerste instantie vindt / vondt
kijk t lklinkt heeeel erg fatt en recht in je bek,..maar in eerste instantie zijn [vorral] mensen die zelf samplen/muziek maken erg geintreseerd in het ,..hoe doet ie dat ???
dan ga je luisteren naar allerelei tracks en begint het me na meerdere keer luisteren
eigenlijk tegen te vallen ,.....[laat mrkirk het maar niet horen ,..!!]
te ,..ik moet apart klinken ,..

sc 6 met de breaks !
oja tip ik gebruik voor die sporadische 303 freakstukjes door @phex zn muziek ,.....
een syntecno 303cloon ;....die is ik heel goed te programmeren ,
met midi en een tube preamp,...+ hughes & ketner distortion [ook tubey]
eg wel krackel sound :geslaagd:

Eh.. en nu graag in het Nederlands :geslaagd:

Re: Re: Venetian Snares distortion

Re: Re: Venetian Snares distortion

Origineel geplaatst door Kat Yidaki
Let er ook op dat de meeste geluiden geen vervorming hebben, waardoor de vervormde delen meer impact hebben. Als je overal distortion op zou zetten zou alles een juist vlak gaan klinken.

yup dit is eigelijk de hele kern van de zaak. :D :)

[qoute]
Dat lukt met iedere goede distortion plugin. Nog sterker: die distortion die je daar hoort is zwaar digitaal en dus eigenlijk niet eens zo geweldig
[/quote]

Ja volgens mij komt er niks analoogs aan te pas bij Venetian Snares. Het meeste van hem klinkt zwaar digitaal, met veel samples. Trouwens, hij is ook een grote fan van trackers... Renoise, Modplug en Octamed gebruikt hij zoal. Deze zijn erg handig voor het maken van microedits van breaks.

Een hele hoop van dit soort helemaal waanzinnige breaks kan ook heel
gemakkelijk op een 'algoritmische' manier gemaakt worden... door
software te gebruiken die door het instellen van bepaalde regels breaks
of verzamelingen breaks op bepaalde manieren terugspeelt.

De BBCut library voor SuperCollider is hier een goed voorbeel van.
Die heeft zelfs een functie beschikbaar die 'WarpCutProc1' is genoemd,
je mag zelf raden waar het gedeelte 'Warp' vandaan komt :)

Wat ik vermoed is dat artiesten zoals Aphex SuperCollider gebruiken,
het 'voeden' met verschillende breaks, en dan de BBCut library voeden
met verschillende parameters. Nadat SuperCollider dan de meest gekke
breaks uitspuugt, knippen ze dat en plakken ze dat weer aan elkaar.
Tuurlijk worden breaks ook zelf geprogrammeerd, maar het voordeel van
zoiets als BBCut is dat het dingen zal uitspugen die of heel veel werk
zouden zijn als je het zelf zou moeten programmeren en ook met
combinaties zal opkomen die je waarschijnlijk zelf niet had uitgedacht,
zelfs als je zo prettig gestoord bent als RD.

By the way, Bram from SmartElectronix is bezig met het ontwikkellen van
een VST plugin die gebaseerd is op de BBCut library!

Wat betreft algoritmisch programmeren van breaks en grooves, de
Clavia G2 is absoluut fantastisch.
Ik maak zelf geen drill'n'bass/breakcore [meer een Autechre man], maar
het glitch-spul wat ik doe is toch ook gedeeltelijk gebaseerd op datgene
wat breaks zo lekker maakt.
Met nieuwe modules zoals de verschilende counters, multiplexers en switches
kan het enorm complexe, maar steeds muzikale structuren voor je opdenken,
waarbij elke gebeurtenis afhankelijk is van iets anders in de structuur... heel
organisch!

Als je dan de distributie van je trigger pulses randomiseert (met verschillende
seed values), kan je zelfs de opbouw van je muziek automatisch verzorgen!

Ik zal kijken of ik vanavond iets kan posten om te laten horen wat de G2 op
dit gebied kan...

Mvg.

CoolRunning

Origineel geplaatst door CoolRunning

dit gebied kan...

Mvg.

CoolRunning

ik ben benieuwd :)
die BBcut wil ik ook wel eens in actie horen.
iemand hier die met supercollider werkt? of wat soundsamples.

Ik zie dat supercollider alleen voor de Mac is? Jammer, klinkt erg interessant. Ik hou die aankomende plugin van SmartElectronix zeker in de gaten.

dit gebied kan...

Hier is een voorbeeldje: De patch gewoon 3 minuten laten lopen,
en de random-seeds gemoduleerd met een random LFO.

Alleen de basis-kick is een repeterend pattern, maar de probability
van die kick wordt ook ietwat gemoduleerd.

Volgens mij zit er genoeg knip-materiaal in :D

Voorbeeld (6.6 Mb)

Mvg.

CoolRunning

Hier is een voorbeeldje: De patch gewoon 3 minuten laten lopen,
en de random-seeds gemoduleerd met een random LFO.

Alleen de basis-kick is een repeterend pattern, maar de probability
van die kick wordt ook ietwat gemoduleerd.

Volgens mij zit er genoeg knip-materiaal in :D

Voorbeeld (6.6 Mb)

Mvg.

CoolRunning

dit klink wel heel veel als richard devine op gebied van beats. gebruikt ook een G2 en reaktor enzo om van die random beats te maken. hmm misschien moet ik me ook een G2 aanschaffen :D

Back