nep-stemmetjes...HELP!

pjeut

Ouwe rot
Hallo,

Ik wil demo's kunnen maken voor zangeressen voor wie ik muziek schrijf. Het probleem waar ik dan voortdurend tegenaan loop, is de zangpartij. Soms vervang ik deze door een synth-lijntje of soms vraag ik een familielid om de partij in te zingen. Maar beiden is niet optimaal: een synth-lijntje brengt niet helemaal de bedoeling over, en een ingezongen partij betekent weer een heleboel audio-rompslomp, en dat is erg onhandig, vooral als ik nog bezig ben met maken van het nummer.

Nu ken ik een software-synth-programma, Melody Assistant van het franse bedrijf Myriad, die aan een MIDI-kanaal een virtuele zanger of zangeres als geluid kan toekennen. Je kunt zelfs tekst aan de MIDI-data toevoegen, en de stem zingt dan zelfs de woorden (wel met engels of franse intonatie, maar goed). Nadeel is alleen, het werkt alleen vanuit een eigen bestand waar de MIDI-gegevens in zitten, want het programma moet eerst de zangstemmen "doorrekenen" voordat het kan worden afgespeeld.

Ach, jullie kennen waarschijnlijk talloze van dergelijke software-trukendozen.

Mijn vraag , is er een hardware of software-oplossing om vanuit externe MIDI-aansturing (dus vanuit mijn RM1x) toch een redelijk "zang"-geluid als output te krijgen. Dat er geen daadwerkelijk lyrics worden gezongen, vind ik niet zo belangrijk. Eeen acceptabel "lalalala" of "dudududu" is al prima. Als het maar de suggestie van echte zang kan wekken, zodat een zangeres "de zangtechnische bedoeling van het nummer goed door krijgt".

Graag jullie reactie. 'k ben benieuwd.

Groeten van Pjeut.

Ik heb natuurlijk altijd nog...

Ik heb natuurlijk altijd nog...

...m'n Akai S-2000, maar daar heb ik al 'ns wat mee geƫxperimenteerd, maar dat klonk toch altijd te nadrukkelijk nep, te staccato. Maaar misschien heb ik het niet goed getweaked, dus tips om goed met samples te werken zijn ook welkom.

Of zijn er misschien sample-CD's, speciaal voor Akai S-2000 met geloofwaardige solo-vocals?

Huh....?

Huh....?

Nog geen reacties?:confused:

Yamaha Vocaloid of VirSyn Cantor

Mvg.

CoolRunning

Het gaat niet om...

Het gaat niet om...

...dat het familielid vals zou zingen of niet; het gaat er om dat je een MIDI-device naar hartelust kan laten starten, stoppen, terugzetten, tempo verhogen, etc.. En als ik goede verstandhouding wil houden met dat familielid in casu mijn vrouw, dan moet ik haar niet dingen laten doen die ik een MIDI-apparaat wel laat doen.

Maar ik denk dat ik nog 'ns diep duik in dat programma Melody-Assistant. Het is niet mogelijk om het programma de noten vanuit m'n RM1x te laten zingen, maar het moet mogelijk zijn om beiden te syncen zodat ze gelijktijdig starten.

Bedankt voor alle bijdragen.

pjeut.

Origineel geplaatst door Rauzi
Laat je familielid maar weer inzingen, maar gebruik dan ditmaal Antares Auto-tune.

Een andere mogelijkheid is natuurlijk...

Een andere mogelijkheid is natuurlijk...

...om een vocoder te gebruiken (ik heb alleen die vocoder die in een zoom 1201 zit, dus niet grande souplesse).
Nou heb ik al wat zitten klooien met een synth-geluid (strings, voice ooh of aah, etc.) en daaronder dan gesproken lyrics via een microfoon, maar de eerste experimenten zijn niet hoopvol. Het mooie van deze werkwijze zou zijn dat ik zelf de tekst (gesproken of zonder toon gezonden) kan in-"zingen" terwijl het eindresultaat toch op "female-vocal"-hoogte komt.

Heeft iemand hier ook ervaring mee, en eventueel tips?

hee pjeut
Wat dacht je van een: Roland variOS + VC2 expansion. Of een V-synth (XT) met dezelfde VC-2 expansie (maar die is ietsie duurder).
De VC-2 kaart is een vocal designer kaart. Je moet niet verwachten dat er een perfect natuurlijk klinkend resultaat uit voortvloeit, maar de combinatie van vocoding en vocal modelling maakt het wel een heel realistische optie, vergelijkbaar met cantor en vocaloid, het nadeel is natuurlijk dat het een hardware oplossing is en geen software.

de vc2 (vocal kaart van roland) heeft die female vocal modelling preset standaard aan bod. goedkoopste lijkt me om een varios te scoren op de 2e hands markt met zo'n vc2.

Uiteraard werkt het ook in een vsynth of vsynth xt (waar die standaard inzit)..

Back