[MFB] MFB-synth lite

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

JohnnyBusca

rocket scientist
Na de MFB-synth heeft Manfred Fricke nu ook een MFB-synth Lite uitgebracht. Het gaat om een 2 VCO synth. Verder heeft ze een ringmodulator en een VCO sync. 2 ADSRs en een 24 dB lowpass filter. De prijs bedraagt 195 Euro.

Het geheel wordt via midi aangestuurd. Het lijkt een beetje op de MFB-synth maar dan met 1 VCO minder. Verder heeft deze wel een betere MIDI-implementatie en een audio ingang. (Tenminste dat staat op de duitse variant van de site.)

<a href="http://www.mfberlin.de/Produkte/Musikelektronik/MFB-SYNTH_LITE/synlite2.jpg">
synlite.jpg

</a>
Meer info: http://www.mfberlin.de/Produkte/Mus...H_LITE/MFB-SYNTH_LITE_e/mfb-synth_lite_e.html

Ik ben zelf erg te spreken over de MFB synth. Als ze hetzelfde filter en dezelfde VCOs gebruikt hebben, dan kan ik je nu al vertellen dat ie makkelijk in de omgang is.

Verder kun je hem misschien ook al goedkoper krijgen, want hij staat al op ebay duitsland.

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=897576618

Laatst gewijzigd:
Hey, hij heeft ook pulse width modulation!

Interessant!

oe vetjes!

Dipswitches

Dipswitches

Hee.. wooha.. dipswitches voor de settings (niet meer via dat cryptische geknutsel met puntjes in je display).

Maar helaas geen sequencer on board...

Toch is ie goed bezig.. unser Manfred :kroon:

Zijn er al ergens demo's te downloaden??

Ziet er wel leuk uit voor 195 euro!!

MFB is al een jaartje of 25 zeker bezig. Ik kwam ze nog in een keyboard uit 1984 tegen met die drumcomputer. Dat wil toch wel iets zeggen denk ik. Hij weet wat een synth moet kunnen, en weet dat het niet veel mag (en hoeft) te kosten. Ik kan 15 september wel mijn MFB meenemen (als ik mijn adapter vind), dan kunnen jullie hem proberen. Consider it done.

Check: http://www.mfberlin.de/Produkte/Musikelektronik/MFB-SYNTH_LITE/mfb-synth_lite.html (de duitse versie)
Mijn duits is niet goed maar hier staat volgens mij dat je twee parameters mee kunt sturen..

Als Mididaten werden neben dem Key ON/OFF noch die Information des Pitch Wheels (+/- 2 Halbtöne) und des Modulationsrades verabeitet. Die Dynamikwerte der NOTE ON Befehle können sich auf das VCF und VCA auswirken (abschaltbar).

en velocity..

http://www.mfberlin.de/Produkte/Musikelektronik/MFB-SYNTH_LITE/synth_lb.doc

Laatst gewijzigd:
Re: Dipswitches

Re: Dipswitches

Origineel geplaatst door CraZ
Hee.. wooha.. dipswitches voor de settings (niet meer via dat cryptische geknutsel met puntjes in je display).

Afgekeken van MAM (tenzij hun het weer van iemand anders hebben afgekeken..)

Ik kan 15 september wel mijn MFB meenemen (als ik mijn adapter vind), dan kunnen jullie hem proberen. Consider it done.

Ja! Leuk!!, eindelijk eens iets wat niet 'overpriced' is.. Ben alvast erreg benieuwd..

Last edited by a moderator:
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
MFB is al een jaartje of 25 zeker bezig. Ik kwam ze nog in een keyboard uit 1984 tegen met die drumcomputer. Dat wil toch wel iets zeggen denk ik. Hij weet wat een synth moet kunnen, en weet dat het niet veel mag (en hoeft) te kosten. Ik kan 15 september wel mijn MFB meenemen (als ik mijn adapter vind), dan kunnen jullie hem proberen. Consider it done.

Johnny, ik neem hem ook mee! dus als je je adaptor niet kunt vinden... no probs...

Jullie kunnen hem altijd nog bij mij uitproberen :okdan:

Pro One Kloon ?

Pro One Kloon ?

Ik sprak gisteren die twee mannen van LegoWelt (grappige setup trouwens.. maar daarover elders meer)... en die hadden het ook al over dit bakje.. maar noemden het een "Pro One Kloon"

Misschien omdat het de enige 2VCO monosyth is die qua modulatie-mogelijkheden een beetje in de buurt komt..

.. of steekt er meer achter ?

Ach, beter goed gekloond dan slecht verzonnen, zeg ik altijd maar:)

zou dat over de klank gaan of over de architectuur?

Een "lite" uitvoering uitbrengen van een synth die al zo goedkoop is.

Grappig.

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Hey, hij heeft ook pulse width modulation!

Interessant!
Hij heeft geen PWM.. :( Helaas.

Theo (van Tidal) heeft nog de volgende opmerkingen:
Hij heeft geen PWM en de OSC sync verloopt via een dipswitch. Dat is niet handig. Manfred zal de knop waarmee je de wavevorm kunt kiezen veranderen zodat je daar ook de OSC sync functie mee kunt activeren. Verder is hij NIET bereid om PWM toe te voegen. Het staat vast op een "needle-pulse" (25% geloof ik)

Niet alleen het gemis van de sequencer is het verschil met de MFB-synth. De Lite is bijzonderder door de osc sync en ringmodulator functies. Een nadeel is dat je 2 DCOs ipv 3 VCOs hebt. (DCOs / VCOs verschil.. Hier gaan we weer).

Verder kondigt ie aan dat er een nederlandse versie van de manual komt, waarin het een en andere duidelijk wordt.

Ik, Johnny, vind het tof dat manfred luistert naar gebruikers. De MFB-synth is ook in verschillende versies uitgekomen. Eerst was de sequencer bijvoorbeeld niet midi te syncen. Nu natuurlijk wel. Theo is blijkbaar iemand die in het testcircuit zit. Dat is volgens mij erg gunstig.

195 euro.. Dat zijn nog geen 100 pilsjes... Is 6 dagen niet stappen....

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back