[Roland] Alpha Juno

Alex Omega

a.k.a Brainthief
even een vraagje. ik heb vernomen dat het echt heftige scheuren uit een juno komt maar welke? of allemaal?
en scheuren ze echt zo heftig?

Hoeveel moet zo'n ding kosten eigenlijk?
graag wel 1 met midi natuurlijk. wie helpt mij uit de brand.

welke goeroe weet ut?

bedankt maar weer!

Volgens mij zijn er veel threads over te vinden. De meest bekende zijn de 106 en de alpha's 1 + 2. En natuurlijk de mks-50 rackversie. Een bitch om te editten zonder PG-300...

Laatst gewijzigd:
Er is maar een soort Alpha Juno klank.

Alpha Juno 1, Alpha Juno 2 en de MKS-50 zijn de varianten, ze klinken allemaal precies het zelfde het verschil zit hem in wel of geen toetsen en wat voor toetsen. De Alpha Juno 2 is het 'beste' en de MKS-50 is het 'slechtste' wat dat betreft.

De PG-300 editor zorgt er voor dat je voor iedere functie schuifjes hebt. Anders met je met een roterend schijfje alles invoeren (kan lang duren) of met een PC of knoppenbakje het ding editen.

Scheurgeluiden als in gabber, UK Hardhouse, oude Prodigy, Joey Beltram, oude rave enzovoort.

De Juno 2 heeft een groter klavier dan de Juno 1 en de Juno 2 heeft aftertouch en de Juno 1 niet.

(aftertouch is dat het klavier kan zien hoe snel of langzaam je een toets weer loslaat als je hem hebt ingedrukt.)

De 2 heeft ook velocity, de 1 niet.

Overigens kunnen de 1 en de MKS-50 deze data wel ontvangen!

Ik meen dat de MKS-50 ook panning heeft en de rest in ieder geval zeker niet.

Origineel geplaatst door bikkel

Heeft de 1 ook geen velocity? zow... des te meer reden om voor een 2 te gaan!

De juno 2 heeft overigens wel een portie (outboard) FX nodig. "Droog" klinkt hij voor geen meter.

Yup, reverb en/of delay, en een creatief toegepaste midsweep EQ doen echt wonderen voor het geluid.

Ik heb aan de hand van deze thread weer ff zitten spelen met de Juno maar d'r komt nog steeds een berg herrie uit niet te geloven.

Is het niet mogelijk om zelf een programmer maken? Lijkt me wel een leuk projectje :)

Re: Alpha Juno

Re: Alpha Juno

Origineel geplaatst door Alex Omega
even een vraagje. ik heb vernomen dat het echt heftige scheuren uit een juno komt maar welke? of allemaal?
en scheuren ze echt zo heftig?

Hoeveel moet zo'n ding kosten eigenlijk?
graag wel 1 met midi natuurlijk. wie helpt mij uit de brand.

welke goeroe weet ut?

bedankt maar weer!

probeer nou eerst maar eens je Q door te krijgen Alex 8o)
(en een prive internetaansluiting 8) )

Ik vind de Alpha eigenlijk heel goed klinken zonder effecten. Die Dominator sound heb je dus echt nix meer bij nodig !!

Geen buren trouwens ook

Paul.;)

Origineel geplaatst door DJ41
(aftertouch is dat het klavier kan zien hoe snel of langzaam je een toets weer loslaat als je hem hebt ingedrukt.)

Lijkt me meer een definitie voor een velocity sensitive keyboard. Er schijnen klavieren te zijn die velocity 'uitlezen' door te meten hoe snel je de toets(en) indrukt, andere doen het zoals het hoort, namelijk hoe harder de toets wordt aangeslagen, hoe harder het geluid klinkt.

Aftertouch is toch nog iets anders hoor ;)

Origineel geplaatst door mono-poly
trouwens ff iets anders
eigenlijk zijn de 60 106 en alpha's 3 totaal verschillende synthesizers

Daarom hebben ze ook allemaal een andere naam... :peukie:

Ach, ik vond die Alpha's best aardig, maar helemaal Juno waren ze toch niet meer. 't Was allemaal een beetje dunner van klank en je mist ook een hoop leuke knopjes. Voor mij is het nog steeds de 60, maar dan moet je er wel een vinden met een MIDI-mod. Maar met een 106 zit je ook best goed. Heeft toch meer power naar mijn smaak dan een Alpha.

thanx guys, ik ga ff bij vintage synths langs!!
die juno klinken zeer interresant!

hoewel ik inderdaad mijn Q nog niet helemaal door heb!

Origineel geplaatst door bikkel

nou die moet ik nog zien te vinden in mijn mks hoor :)

begin er wel wat enthousiaster over te worden, zeker nu ik de chord memory ontdekt heb, maar 't blijft wel een beetje een afgeZAAGde (:P) bak vind ik....maar qua warmte is me virus rack er nog niet in de buurt gekomen (hoewel ik die nog maar net heb)

Back