Modules bij live optredens

rob'n

Ook wat
Aangezien ik graag voor een optreden een backup workstation zou willen hebben, maar de meeste betaalbare (triton le, fantom xa) een zeer matig toetsenbord hebben, zat ik er aan te denken om een goed bespeelbare controller, zelf dacht ik aan een x-station, te kopen met daarbij een module.
Nu vind ik het alleen erg moeilijk om een geschikte opstelling te verzinnen waarbij je op het podium toch nog enigzins makkelijk je modules direct kan bedienen mocht dat nodig zijn.
Heeft er hier iemand ervaring met modules in live gebruik? Zo ja, gebruik je gewoon een rack of misschien een standaard om de zooi wat hogerop te krijgen? Is het een of het ander makkelijk te vervoeren?
Ik hoor graag jullie tips, ervaringen, aanraders en afraders.

Gewoon zo'n handige flightcase van SKB, lekker onverwoestbaar.
Zou ik er één nemen met twee deksels, zodat je overal makkelijk bij kan; evt. overwegen een patchbay in je SKB op te nemen, zodat alles prepatched kan worden meegenomen, en je makkelijk kunt aansluiten zonder het overzicht te verliezen. Kwestie van goed labelen op je patchbay.

Ik doe eigenlijk niets live, maar heb een hele tijd als studio zo'n SKB gehad (iets van 6 units is al best aardig).
Zet zo'n geval op een standaard (even zoeken naar iets geschikt) zodat het op ooghoogte komt en zet het geval naast je masterkeyboard. Zo'n standaard heb ik ooit ergens bij gekregen, dus geen idee hoe dat heet of wat het eigenlijk is... :D

Yep, gewoon een rack erbij. Hoef je ook niet meer na te denken hoe je ooit modules mee gaat nemen zonder dat ze overal kapot aan kunnen gaan: het rack is de case. Bediening is vervolgens een kwestie van plaatsing: bedenk hoe je het handig vindt en hoe je het rack op die hoogte kunt krijgen. Daar ben ik ook nog niet uit trouwens: ik moet zitten, dus een opklaptafeltje werkt al voor mij, maar een stevige standaard lijkt me toch fijner. Dussuh, Hanz, weet je écht niets meer over die standaard die jij had? :D (merk will do!)

Trouwens: ik heb op aanraden van SF-ers (o.a. Hanz) een paar maanden geleden een 6U SKB-rack gekocht met twee deksels (voor en achter): werkt perfect!

Origineel geplaatst door Cheimoon
Dussuh, Hanz, weet je écht niets meer over die standaard die jij had? :D (merk will do!)

Het is een 'Euromet'. Nooit van gehoord, maar blijkbaar een bekend merk à la Quiklok?
In ieder geval, zie http://www.euromet.com/

Ja! Dit is 'm: http://www.euromet.com/catalog/product_info.php?cPath=13_30&products_id=175
Het 'platform' is horizontaal te zetten, dan past er precies een SBK flightcase zonder achterpanel tegen de 'haken' aan.
Dan kan-ie meteen niet meer verder naar achter schuiven, best een veilig gevoel... (het lijkt wel 'n Libresse :D)
Geen flauw idee of het ding er eigenlijk voor bedoeld is. Maar dat boeit ook niet.

1806.jpg

Juist ja! Zoiets ziet er goed uit! Maar heb je hier ervaring mee? Is het écht stevig en bruikbaar on stage, of meer iets voor een veilige thuisomgeving? Ik bedoel: is-ie diep genoeg om een SKB van ruim 30 cm diep te houden?

Als je een goed master keyboard zoekt voor weinig: Kawai K5000. Ik speel er sinds kort op, en ik heb nog nooit zo'n goed synth-action klavier onder mijn vingers gehad. De synth modules, line mixer, midi patchbay en power distribution zitten allemaal in een 12-unit SKB. Patches switch ik via program changes, volumes van verschillende sounds, filter, resonance etc regel via de controllers op de Fantom of Kawai, dus in principe hoef ik live nooit iets in mijn rack te doen. Hij staat dus gewoon op de grond.

Origineel geplaatst door Cheimoon
Juist ja! Zoiets ziet er goed uit! Maar heb je hier ervaring mee? Is het écht stevig en bruikbaar on stage, of meer iets voor een veilige thuisomgeving? Ik bedoel: is-ie diep genoeg om een SKB van ruim 30 cm diep te houden?

Goed punt. Probleem met 19" racks is dat het gewicht niet gelijk verdeeld is. Persoonlijk zou ik hem niet op een standaard zetten, de mijne is voor en boven zwaarder dan achter en beneden.

Eh... stevig. Ja, best wel - bij mij dan, met een 6U SKB gevuld met S2000, MicroWave, Matrix 1000 en eh... nog wat... ohja, TC m300. (lang, lang geleden... ;))

Chei, je mag 'm best even komen bekijken, maar volgens mij woonde je niet echt in de buurt?

Oh ja, en de beste controller? De Roland A-90, al zeg ik het zelf.
Nog nooit een vergelijkbaar handig te gebruiken en krachtig masterkeyboard gezien, dat ook nog zo lekker bespeelt.
Kost een paar duiten tweedehanz, maar dan heb je ook wat (kilo's... :D)!
Tip: misschien is een Roland A-80 (stond er toch één te koop hier?) een leuk alternatief voor je.

Dank voor de antwoorden. Dat euromet apparaat ziet er op zich wel goed uit. Multi-purpose staat erbij dus als het het houdt is het er voor bedoeld :-)
Ik zal eens kijken of ik zo'n apparaat ergens kan vinden. Het feit dat ik een module toch nog met de hand wil kunnen bedienen ligt er omdat we nogal eens onverwacht nummers gaan spelen waarvan ik nog geen setup heb kunnen maken, het is dan snel zoeken naar een juist geluid en aangezien het voornamelijk een backup is betwijfel ik of ik gediciplineerd genoeg ben om alles dubbel te programmeren.
Verder, die Kawai ken ik niet, maar als het klavier goed speelt (aftertouch is trouwens een must) is het zeker de overweging waard.
Een A90 is zeker mooi, maar groot en zwaar. Ik heb al een PC88 maar in de kroegen waar je meestal speelt heb je daar gewoonweg geen ruimte voor. Tenzij...je kan 'm natuurlijk ook op de bar leggen.

Origineel geplaatst door rob'n
Verder, die Kawai ken ik niet, maar als het klavier goed speelt (aftertouch is trouwens een must) is het zeker de overweging waard.
Een A90 is zeker mooi, maar groot en zwaar. Ik heb al een PC88 maar in de kroegen waar je meestal speelt heb je daar gewoonweg geen ruimte voor. Tenzij...je kan 'm natuurlijk ook op de bar leggen.

Je kunt met het Kawai K5000 klavier heel expressief spelen omdat het een zwaardere aanslag heeft dan een normaal synt-action klavier. De K5000 weegt 13 KG, is heel degelijk gebouwd en heeft aftertouch. Ik durf wel te stellen dat dit klavier veel beter speelt dan de huidige Korg's, Yamaha's, Roland's en Kurzweils.

Mbt de A90: die is inderdaad loodzwaar (31 KG) zoals alle gewogen klavieren. Ruimte op het podium is inderdaad een issue in kroegen, meestal kun je je 88 toetsen klavier niet kwijt. Daarom speel ik met een 76-toetsen Fantom-X, die heeft een ook een relatief zware aanslag voor een synth-action klavier.

Ai, threadje over het hoofd gezien...

Origineel geplaatst door Hanz
Eh... stevig. Ja, best wel - bij mij dan, met een 6U SKB gevuld met S2000, MicroWave, Matrix 1000 en eh... nog wat... ohja, TC m300. (lang, lang geleden... ;))

Chei, je mag 'm best even komen bekijken, maar volgens mij woonde je niet echt in de buurt?

Hmm, ja, da's wel okee. Zoveel speel ik toch niet live en echt gek zijn we niet (drie zittende muzikanten, dan weet je het wel ;) ), dus hij hoeft niet écht idiotproof te zijn. Gewoon goed stevig will do. Sjaak heeft van de andere kant wel een punt met de gewichtverdeling binnen het rack. Maakt dat uit, denk je? Mijn rack moet in ieder geval wel echt omhoog, met de onderkant op +/- 70 cm (ik moet er af en toe bij kunnen). Proberen zou natuurlijk handig zijn, maar Oss ligt inderdaad niet direct naast Aa/dR... (hoewel: ik ben er vorige week nog doorheen gekomen met de trein - en moet er binnenkort nog eens langs trouwens)

Maar ik ga ook nog een keer bij een woonboulevard langs; misschien zijn er wel opklaptafeltjes rond deze hoogte (ik heb nu ook zoiets, maar te gammel en te laag). Da's ook handig: gemakkelijk om mee te nemen en gegarandeerd stevig (door het tafeloppervlak en de spreiding van de poten).

is een (goedkope) synthstandaard met een plankje niet een optie? misschien net zo handig... ik moet ook eens gaan kijken naar zo'n skb-rack, we gaan een musical doen, en ik wil veel orkestklanken uit mijn jv1080 gaan halen..

Back