[ideetje] coffeemachine

D-man

blub
Een idee voor een nieuwe track, ik vond t zelf best lekker klinken.
Het is een beetje reggae ofzo, weet niet precies hoe je dat noemt. Ik wil er eventueel nog wat vocals bij doen en nog een tussenstuk erin maken ofzo. Het was ook een beetje een experiment om met de basgitaar wat in te spelen, vond het zelf best geslaagd. Voor de rest van de sounds heb ik m'n Proteus 2000 gebruikt.
Alle kritiek is welkom.

dmky - coffeemachine

heeft niets met reggea te maken dit...

klinkt leuk. Veel mensen zullen al zwaar onder de indruk zijn van het feit dat het een 7/8 riff is.

ik niet. dus hier alvast een kleine algemene tip als je werkt in 7/8: denk in fraseringen.

7/8 tel je nooit nooit 1234567, maar altijd 123/1234 of 1234/123.

jouw gitaar klinkt duidelijk als 123/1234. Je drums klinken echter als 1234567, dat klopt niet bij elkaar.

jij speelt: kick / 2 / snare / kick / snare / 7 / 8

het groepje van 3 is dan: kick / rust / snare
en het groepje van 4: kick / snare / rust / rust

dit klinkt raar omdat kick / snare / rust / rust een rare invulling van een groepje van 4 is.
Maak daar kick / rust / snare / rust van en het klinkt al snel een stuk rustiger.

voor iedereen die 5/8 (12/123 of 123/12) en 7/8 wil maken: speel eens het dobbelstenenspel.

dat gaat als volgt:

stap 1: bedenk 6 invullingen voor een groepje van 2 8sten, 6 invullingen voor een groepje van 3 8sten en 6 invullingen voor een groepje van 4 8sten.

stap 2: Neem 3 dobbelstenen.

stap 3: wil je een 5/8 beat, kies dan dmv de dobbelsteen random 1 patroon van 2 en 1 patroon van 3 en wissel hiermee af. wil je een 7/8 beat doe hetzelfde maar dan met 1 patroon van 3 en 1 patroon van 4 of 1 patroon van 3 en 2 patronen van 2.

Zo kom je al snel tot leuke oneven maatfraseringen. Dit helpt trouwens ook bij het maken van creatieve 8/8 (oftewel 4/4) patronen. 8/8 kan je bijv. ook zien als 3 + 3 + 2

shit, ben nu beetje OT aan hjet lullen. sorry...

anyway, je track moet spannender. Met alleen het riffje van take 5 2 8en verlengen kom je er niet.

Origineel geplaatst door Missing Links
heeft niets met reggea te maken dit...
klinkt leuk. Veel mensen zullen al zwaar onder de indruk zijn van het feit dat het een 7/8 riff is.
ik niet. dus hier alvast een kleine algemene tip als je werkt in 7/8: denk in fraseringen.
7/8 tel je nooit nooit 1234567, maar altijd 123/1234 of 1234/123.
jouw gitaar klinkt duidelijk als 123/1234. Je drums klinken echter als 1234567, dat klopt niet bij elkaar.
het groepje van 3 is dan: kick / rust / snare
en het groepje van 4: kick / snare / rust / rust
dit klinkt raar omdat kick / snare / rust / rust een rare invulling van een groepje van 4 is.
Maak daar kick / rust / snare / rust van en het klinkt al snel een stuk rustiger.
voor iedereen die 5/8 (12/123 of 123/12) en 7/8 wil maken: speel eens het dobbelstenenspel.
dat gaat als volgt:
stap 1: bedenk 6 invullingen voor een groepje van 2 8sten, 6 invullingen voor een groepje van 3 8sten en 6 invullingen voor een groepje van 4 8sten.
stap 2: Neem 3 dobbelstenen.
stap 3: wil je een 5/8 beat, kies dan dmv de dobbelsteen random 1 patroon van 2 en 1 patroon van 3 en wissel hiermee af. wil je een 7/8 beat doe hetzelfde maar dan met 1 patroon van 3 en 1 patroon van 4 of 1 patroon van 3 en 2 patronen van 2.
Zo kom je al snel tot leuke oneven maatfraseringen. Dit helpt trouwens ook bij het maken van creatieve 8/8 (oftewel 4/4) patronen. 8/8 kan je bijv. ook zien als 3 + 3 + 2
shit, ben nu beetje OT aan hjet lullen. sorry...
anyway, je track moet spannender. Met alleen het riffje van take 5 2 8en verlengen kom je er niet.

Shit man Dit moet je tegen Autechre of AphexTwin zegen. Krijg je een dikke middelvinger tezien.:) :)

Maar wat een hoop correcties zeg...Jij zal vast al binnen zijn met je muziek...(finacieel).......
Met die kennis maak jij volgens mij altijd een perfecte track:bekdicht:

Enfin Ik heb niet van die moeilijke correcties en vondt het gewoon wel een lekkere groove hebben:okdan:

rustig rustig...

ben nog lang niet binnen. zoiets heet gewoon een aantal jaar drumles.

ik dacht, ik deel het met jullie. heb zelf veel aan deze lessen gehad. maar goed, dan niet...

en dat van die middelvinger.. het knappe aan de muziek van die boys, of bijvoorbeeld de meest ingewikkelde 13/8 fusionjazz is dat het uiteindelijk wel degelijk volgens een bepaald systeem gedaan is en er toch een ritmisch verhaal inzit. Daarom klinken die tracks zo goed. zomaar wat drumnoten achter elkaar gooien en dan zeggen: kijk eens hoe ritmisch inventief ik ben, dat werkt dus niet.

Maar goed. laat maar.

Verder klinkt die track best leuk hoor!

Origineel geplaatst door Missing Links

@ Missing links: Klopt niet helemaal wat je hier zegt, want de eerste snare zit niet op de derde tel, maar op 2,5.....
Verder vind ik je verhaal over komen alsof er in de muziek een verplichting is om op een bepaalde manier te musiceren, terwijl ik altijd dacht dat muziek maken een vrije expressie was, met nadruk op vrije.... (Misschien dat ik jouw intenties verkeerd inerpreteer)

Maar misschien als D-man jouw advies opvolgt dat het dan nog lekkerder klinkt....

@ D-man: Nadat het nummer startte had ik een beetj ehet idee alsof Suzanne van V.O.F. de kunst ging spelen, maar dat was mijn eerste indruk. Het is zeker eens wat anders en klinkt best een beetje zwoel. Van mij mag het wel wat experimenteler klinken, alsof het een jamsessie is. Het mag ook nog wel wat langer, ik was verbaasd hoe snel het nummer af was. Je zou ook nog kunnen denken aan een melodie lijn met een trompet ofzo, die de piano opvolgt... maar goed ben benieuwd hoe het klinkt als het af is.

Groetjes van Rudo

Toen ik hem opzette dacht ik ook dat Suzanne van V.O.F. de Kunst begon, maar het is inderdaad wat anders.

Het is leuk als opzetje tot iets, alleen moet er een goeie melodielijn op en er ik zou er meer variatie inbrengen dmv andere acoordenschema's e.d.

Wat betreft het verhaal van Missing Link; ik denk ook dat er aan je groove gesleuteld moet worden om het allemaal net iets vloeidender te laten lopen, maar ben ik het met Rudo eens dat het verhaal nogal belerend overkomt en dat dat me ook een beetje tegenstaat (wellicht zijn de bedoelingen goed, maar toch!)

Ik zou zeggen... ga gewoon lekker spelen met de drums, pak evt. een percussie-instrument erbij ofzo, probeer het e.e.a. en laat je oren beslissen of het goed is of niet (dat is tenminste mijn werkwijze)

bedankt voor alle reacties iig!

Missing links> nuttige info, ik ga zeker nog wat aan de drums sleutelen

verder is het nog maar een idee, ik heb dit in een uurtje in elkaar gezet, en ik wil bijvoorbeeld die pianosolo ook nog anders doen.

ik ken suzanne van vof de kunst niet overigens, anderen merkten idd al wel op dat t erg op take five leek, maar dat zou dan in dit geval take seven zijn ofzo.

In ieder geval iedereen bedankt voor de reacties, ik ga er nog ns wat aan sleutelen/uitbreiden

muzikanten die les hebben gehad zijn altijd 20 jaar bezig om die les eindelijk weer te kunnen loslaten
er zijn lekkere patronen en minder lekkere, eens, maar of je dr een stijve of een hanger van krijgt bepaalt iedere luisteraar zelf

dat verhaal over die dobbelsteen vind ik meer voor mensen die echt niet meer weten wat ze willen spelen. je hort toch iets in je hoofd en gaat dat maken, of ga je wachten tot er toevallig iets ontstaat :confused:

ik denk dat ik een heel nummer zou kunnen maken met kick/snare/rust/rust, zo raar vind ik dat niet

ik zou deze groove vetter vinden als het laatste akkoordje een halve eerder komt.. maar ja, da ben ik weer :)

Back