Studio..

Jr-Sound

SOUNDFREAK
Hallo forumleden,

Zoals jullie al weten ben ik een beginner in de muziekwereld, nu ben ik al een tijdje op zoek naar de juiste apparatuur voor een goede studio. Maar ik zou bij god niet weten waar ik moet beginnen.

Ik ben er een tijdje mee bezig geweest maar dit was stop gezet omdat ik er geen tijd voor had. Nu wil ik me er serieus in verdiepen.

De richting die ik in wil is het opnemen van livemuziek. (bandjes e.d)

Ik dacht zelf aan de volgende spullen:

- Complete Pc met geluidskaart van m audio
- Fostex Harddisk Recorder (24 sporen)
- Mengpaneel van het merk mackie of soundcraft (24 kanaals)
- Gesloten koptelefoon ( sennheiser, byerdynamic)
- Monitoren (zou niet weten wat een goed merk is en wat goed klinkt ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen)
- StudioSoftware ik zou ook niet weten wat goed is ik ben alleen bekend met cool edit pro 2.0
- ?????

Is dit een goed begin? zo nee, wat moet ik dan nog allemaal hebben om een goede studio op te bouwen?

Alvast bedankt,

Jr-Sound

Misschien doet jou ideeen wel inspireren op deze thread:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&postid=510166#post510166

Dit gaat over een boek die maar voor 24.90 heb gekocht.
Hij stamt hij uit september 2004 en rijst door de tijd heen.
Van nu zo al is op studio gebiet quwa soft en hardware.
Maar het gaat er ook om hoe veel je te besteden heb.
Daar van kan je studio beetje bepalen wat wil hebben.
Maar zoon boek is altijd goed voor na slag werk.

Havelock

Wil je de studio gaan gebruiken om bijv. bands op te nemen? of om zelf muziek te maken met synths enzo?

In het eerste geval vraag ik me af wat je met de pc gaat doen als je al een hd recorder wilt hebben. In het tweede geval vraag ik me af wat je met de hd recorder van plan bent. Je pc kan dat veel beter imho.

Origineel geplaatst door Havelock
Misschien doet jou ideeen wel inspireren op deze thread:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&postid=510166#post510166

Dit gaat over een boek die maar voor 24.90 heb gekocht.
Hij stamt hij uit september 2004 en rijst door de tijd heen.
Van nu zo al is op studio gebiet quwa soft en hardware.
Maar het gaat er ook om hoe veel je te besteden heb.
Daar van kan je studio beetje bepalen wat wil hebben.
Maar zoon boek is altijd goed voor na slag werk.

Havelock

He havelock,

Bedankt voor de tip.

Jr-Sound

Origineel geplaatst door Traxopia
Wil je de studio gaan gebruiken om bijv. bands op te nemen? of om zelf muziek te maken met synths enzo?

In het eerste geval vraag ik me af wat je met de pc gaat doen als je al een hd recorder wilt hebben. In het tweede geval vraag ik me af wat je met de hd recorder van plan bent. Je pc kan dat veel beter imho.

He traxopia,

Ik wil me studio gebruiken om bands op te nemen.
De hd recorder gebruik ik om de instrumenten apart op tenemen zoals de drum, toms, snare, hihat, bass, gitaat, vocals etc.

En dan gebruik ik de pc om de opgenomen bestanden op de pc te zetten en dan apart uit te mixen zodat ik ook software effecten e.d kan gebruiken. ( soort van knippen en plakken )

Jr-Sound

joh, wat jij met de harddiskrecorder wil doen, dat kan je pc met een goede geluidskaart ook! (en cool edit pro 2.0 ook!)
Ik zou dan eerder het geld wat je bespaart op een harddiskrecorder investeren in o.a. een goede geluidskaart (want die heb je hoe dan ook nodig). Succes trouwens!

Origineel geplaatst door dumdumdadumdum
joh, wat jij met de harddiskrecorder wil doen, dat kan je pc met een goede geluidskaart ook! (en cool edit pro 2.0 ook!)
Ik zou dan eerder het geld wat je bespaart op een harddiskrecorder investeren in o.a. een goede geluidskaart (want die heb je hoe dan ook nodig). Succes trouwens!

He dumdumdadumdum,

Hoe doe je dat met de pc en een goede geluids kaart dan?
Jij bedoelt zeker de instument op de line in van de geluidskaart en dan met cool edit gaan opnemen?

En bedankt, het succes heb ik zeker nodig.

Jr-Sound

bijvoorbeeld, maar je hebt ook audio-interfaces, die d.m.v. een break-out box of een externe box meerdere ingangen aan je pc toevoegen. Zo kan je bijvoorbeeld multichannel drums opnemen, met elk druminstrument z'n eigen spoor. RME maakt goede audio-interfaces, maar die zijn dan weer niet zo goedkoop. Aan de andere kant, da's een (goede) harddiskrecorder ook niet.

bijvoorbeeld, maar je hebt ook audio-interfaces, die d.m.v. een break-out box of een externe box meerdere ingangen aan je pc toevoegen. Zo kan je bijvoorbeeld multichannel drums opnemen, met elk druminstrument z'n eigen spoor. RME maakt goede audio-interfaces, maar die zijn dan weer niet zo goedkoop. Aan de andere kant, da's een (goede) harddiskrecorder ook niet.

He dumdumdadumdum,

Dat is ook een hele goeie optie ja,
Maar dat kan ik dan alleen gebruiken als de instrumenten bij mij in "studio" wordt opgenomen dan,
maar als ik bv voor een bandje moet gaan mixen dan heb ik daar niks aan vandaar dat de harddisk recorder
een beter optie voor mij is, ik kan hem overal meenemen en ik kan dan overal opnemen, en de opname
kan ik dan op de pc overzetten en dan alvast aan de mix beginnen en als er een paar instrumenten niet op
maat zijn gespeeld die dan over gespeelt worden in de "studio".

Maar wat jij zegt kan ook dit is voor nu een betere optie voor mij en dan dat ik de harddisk er later bij neemt
als extra ofzo.

Maar hier zal ik zeker goed over nadenken bedankt voor je tip.

Jr-Sound

ja, ik wist niet dat je ook op locatie wilde opnemen :D. Dan is een harddiskrecorder wel handig natuurlijk. Mijn advies: goed rondkijken, spreek ook eens mensen aan (de geluidstechnici bij bandjes bijv.) en voor je gear koopt; uitproberen en zoeken naar gebruikerservaringen (kan heel goed op dit forum, mits je de "search"-knop gebruikt. :engel: )

ja, ik wist niet dat je ook op locatie wilde opnemen :D. Dan is een harddiskrecorder wel handig natuurlijk. Mijn advies: goed rondkijken, spreek ook eens mensen aan (de geluidstechnici bij bandjes bijv.) en voor je gear koopt; uitproberen en zoeken naar gebruikerservaringen (kan heel goed op dit forum, mits je de "search"-knop gebruikt. :engel: )

Ja dat zal ik zeker doen,
Bedankt voor al je info ik heb ook wel interrese in de optie die jij zij maar,
omdat op locatie opnemen veel tijd bespaart ga ik voor de harddisk recorder
vandaar.

Alsnog bedankt voor je info.

Es kijken.
Apple notebook met externe FW HD en genoeg geheugen om te werken
RME digiface adat kaart
Tascam DM24 met meterbrug
Logic Audio 7
Iets van 8 microfoons
Mackie 864 monitors

Zit je toch al snel in de richting van 7 a 8 ruggen denk ik.
Puur als voorbeeld, maar het is toch een fikse investering en ik weet niet of dat je bedoeling was.

Origineel geplaatst door fuse
Es kijken.
Apple notebook met externe FW HD en genoeg geheugen om te werken
RME digiface adat kaart
Tascam DM24 met meterbrug
Logic Audio 7
Iets van 8 microfoons
Mackie 864 monitors

Zit je toch al snel in de richting van 7 a 8 ruggen denk ik.
Puur als voorbeeld, maar het is toch een fikse investering en ik weet niet of dat je bedoeling was.

Ja het is wel mijn bedoeling om gelijk goed apparatuur te kopen, niet van die wat mindere apparatuur waar ik maar een paar keer gebruik van kan maken.

Als je niet erg gewend bent om met computers te werken is een HD-recorder waarschijnlijk een veel betere oplossing dan een PC/MAC configuratie. Nu zal het met Apple niet zo heel veel problemen opleveren maar de kans dat je door de digitale bomen het bos niet meer ziet is nog steeds aanwezig.

Kortom: wat is je ervaring met computers topic starter? Kan je zelf redelijk makkelijk troubleshooten op een PC?

Origineel geplaatst door The Q
Als je niet erg gewend bent om met computers te werken is een HD-recorder waarschijnlijk een veel betere oplossing dan een PC/MAC configuratie. Nu zal het met Apple niet zo heel veel problemen opleveren maar de kans dat je door de digitale bomen het bos niet meer ziet is nog steeds aanwezig.

Kortom: wat is je ervaring met computers topic starter? Kan je zelf redelijk makkelijk troubleshooten op een PC?

uhm.. ik ben systeem/netwerk/applicatie beheerder is dat genoeg?

Origineel geplaatst door Jr-Sound
uhm.. ik ben systeem/netwerk/applicatie beheerder is dat genoeg?

...misschien... :D
:geslaagd:

Origineel geplaatst door Nolet
Ik zou eerst naar bands gaan zoeken die wel iets met jou willen opnemen. Ik heb dit idee al zo vaak fout zien gaan.

Ik heb al 3 bandjes die willen opnemen en een paar rappers.

mocht je aan de live opnamen gaan beginnen zorg er dan voor dat je signalen kunt aftakken direct bij het stageblock op het podium. Je wilt absoluut niet NA de zaaltafel zitten met je opname, hoe goed de geluidsman ook is. je cd gaat niet in zalen gedraaid worden maar in huiskamers. Heel ander produceer traject.

Back