Korg Triton of Roland Fantom

Iseldar

Ingeburgerd
Momenteel ben ik aan het overwegen om een nieuwe synth te gaan aanschaffen.
Ik heb al meerdere modellen van de Korg Triton geprobeerd en ook van de Roland Fantom.
Ik heb van de Korg Triton de LE en de Karma weleens geprobeerd en van de Roland Fantom de XA en X6.
Ik zou binnenkort de Korg Triton Extreme en de Roland Fantom-S weleens willen gaan uitproberen.
Ik ga in ieder geval kiezen tussen een Triton of een Fantom (ook nog afhangend van de prijs).
Nu vraag ik mij eigenlijk af;
Welke van de twee geschikter is om mee in een rock/metal-band te spelen?
En bij welke heb je de beste sample-mogelijkheden?

Ik zal het even wat duidelijker toesplitsen.
Het moet waarschijnlijk gaan tussen de Korg Triton Extreme en de Roland Fantom X6.
Als invloeden voor muziekstylen heb ik ondermeer After forever en Rhapsody.
Is de Roland Fantom wel geschikt voor rock-metal?
Over de Korg Triton hoor ik vaak dat deze veel gebruikt wordt in rock-metal-bands.

Re: Korg Triton of Roland Fantom

Origineel geplaatst door Iseldar
Welke van de twee geschikter is om mee in een rock/metal-band te spelen?
En bij welke heb je de beste sample-mogelijkheden?
Vroeger had Korg een voordeel met die hele mooie gillende mono-leads en de bijbehorende bombastische kerkorgel- en koorsounds.

De Roland kan tot 512mb uitbreiden met samplen en samples dumpen gaat direct via de USB. De Korg kan maar tot 96mb en heeft ouderwetse SIMMs nodig (lastig verkrijgbaar). Denk dat 'ie ook via USB werkt, weet het niet zeker. De Fantom heeft mijns inziens meer mogelijkheden om de samples mee te triggeren, wat dat betreft is de Extreme misschien wat zuinig bedeeld met realtime controlemogelijkheden.

Heb je ze beiden al uitgeprobeerd? Demo's hebben natuurlijk weinig te betekenen, het gaat er om of jij de sounds eruit kan krijgen. Ben je geen fan van staren naar een scherm en programmeren, maakt niks uit, maar dan zou ik zoals de rest doen en de Korg pakken.

(het aantal metal-mensen is niet geweldig groot hier btw, dus vandaar misschien even de vraagtekens).

Laatst gewijzigd:
Het is ook een andere thread.
:confused:

Ik ben echt een Roland fan en juist niet van Korg, maar dat wil niet zeggen dat jij dat ook moet zijn. Het gaat er voornamelijk om welke geluiden jij wil gebruiken, en welke het best bij de sound van de band passen. De verschillen tussen de triton en fantom zijn niet zo heel groot, ze hebben allebei hun pro's en tegens.

Ga bij jezelf te raden welke geluiden je voornamelijk nodig hebt (misschien heb je een soort top 10) ga naar de winkel, laat de Trition (extreme) en Fantom X naast elkaar opstellen en ga die geluiden vergelijken. Vergelijk ook het klavier met elkaar, en de knoppen, wat lekkerder aanvoelt.

Het zal een moeilijke beslissing zijn, maar je zal hem wel zelf moeten maken. Ala ik wel eens op concerten ben, zie ik in de bands vaker een Korg Triton dan een Fantom, maar mijn ervaringen zijn niet een leidraad voor een gedegen onderzoek.

Groetjes van Rudo

Bedankt Rudo en Yoozer voor jullie reacties.
Ik denk inderdaad dat ik binnenkort eens de Triton Extreme met de Fantom X6 ga vergelijken. De Fantom S of de XA lijken mij ook erg goede synths, alleen daar zitten weer weinig vocal-sounds op.
Zijn er verder nog gebruikers die ervaring hebben met deze synths?
En zijn hier ook mensen die in rock-metal bands zitten of hebben gezeten?

ik heb inderdaad de XA. Het aantal vocal sounds is inderdaad niet erg veel. Ik speel niet in een band, maar musiceer lekker alleen.

Je moet ook niet vergeten dat een Fantom X of S en ook de Triton, een soort allround apparaat is. Het kan het allemaal een beetje zeg maar. Ze hebben een heel arsenaal aan geluiden, maar als je speciaal op zoek bent naar meer orkest geluiden of in jouw geval, vocal geluiden, zou je een uitbreidingskaart moeten kopen zodat het arsenaal aan geluiden meer aan jouw smaak of eisen gaat voldoen.

De Fantom X kan tot vier uitbreidingskaarten bevatten (iedere uitbreidingskaart heeft 64MB aan wave samples) en de XA heeft "maar" één uitbreidingsslot.

http://www.fantomized.info/gear/srx/

Van de Triton weet ik het niet precies, maar ook die kan uitgebreid worden. Als ik me niet vergis kunnen daar twee uitbreidingskaarten in van 16MB en een MOSS kaart. Maar zoals ik al zei heb ik het niet zo op Korg, maar dat is persoonlijk, maar daardoor heb ik me niet heel erg verdiept in de klanken en mogelijkheden van de Triton.

http://www.tritonhaven.com/specs/index.html

Succes met het kiezen!

Groetjes van Rudo

fantom; meer alround.... vooral goed op; gitaten,strings,harpen,violen etc....
Triton vooral goed voor; RnB/Hip hop voorl goede; pads en multi fiml soundachtige spul....

Persoonlijk: wanneer ik het ( helemaal opnieuw zou moeten doen); Fantom X lijn....

Naar mijn smaak klinken de rolands realistischer, maar "dunner", de korgs klinken dan weer veel krachtiger. Een korg snijdt wat meer door de mix, zeker als je te maken hebt met een muur aan gitaargeweld. Dus qua metal zou ik voor de korg gaan. Of je gaat mee naar wacken open air in augustus, en kijk je wat iedereen op het podium neerzet...:D

Origineel geplaatst door dumdumdadumdum
Naar mijn smaak klinken de rolands realistischer, maar "dunner", de korgs klinken dan weer veel krachtiger. Een korg snijdt wat meer door de mix, zeker als je te maken hebt met een muur aan gitaargeweld. Dus qua metal zou ik voor de korg gaan. Of je gaat mee naar wacken open air in augustus, en kijk je wat iedereen op het podium neerzet...:D

De reden dat je meer Triton's op het podium ziet is simpel....hij is sinds 1999 op de markt ;) Mbt de sounds die er inzitten: vergeet niet dat je een SYNTHESIZER koopt waar je sound mee kan maken, dus focus niet te veel op de presets. De Triton presets klinken wollig en vol omdat er mega veel (te veel) effect en EQ op zit. De Fantom klinkt beter in de mix, met name de acoustische sounds. Ik heb zelf een Triton gehad en speel nu met een Fantom-X, nooit spijt van gehad. Qua vocal sounds, de Fantom heeft echt bruikbare vocal sounds tov de Triton.

Als ik mezelf niet vergis:D dan heeft de FANTOM X max. 6 SXR oties-slots ( de XR in ieder geval)
i.p.v de aangegeven 4...

Wat ik bij Korg Triton vind ( maar ja das 1999 en X lijn 2004/2005 das logisch dat daar kwaliteit verschil in zit)

je moet bij Korg langer zoeken en sleutelen totdat je een gelikte sound hebt. Een roland is veel realistischer,voller ook ....

Maar je zou de fantom X lijn beter met de Korg Extreme lijn/OASY ( als je veel gel hebt:W )
kunnen vergleiken zijn van de zelfde tijd !

Good Luck !:doei:

Origineel geplaatst door jaccis
Als ik mezelf niet vergis:D dan heeft de FANTOM X max. 6 SXR oties-slots ( de XR in ieder geval)
i.p.v de aangegeven 4...

4 Slots.

Ik zou voor de Triton Extreme gaan, de geluiden zijn veel beter dan die van roland en met de valve force heb je de meest krachtige sound die je nu in een synth kan vinden. Veel beroemde toetsenisten geven dan ook de voorkeur aan korg (zoals Jordan Rudess, die vroeger altijd Kurzweil speelde, maar nu het meeste op de Extreme doet en bijv. Ryo Okomuto)
De Tritons kom je tegenwoordig in bijna elke studio tegen, vooral om het geluid. Dus daarom zou ik voor de korg gaan. Het geluid blijft toch het belangrijkste al je op het podium staat, dan heb je niks meer aan gebruiksgemak ofzo.....

?

?

Origineel geplaatst door tomkahn
Ik zou voor de Triton Extreme gaan, de geluiden zijn veel beter dan die van roland en met de valve force heb je de meest krachtige sound die je nu in een synth kan vinden. Veel beroemde toetsenisten geven dan ook de voorkeur aan korg (zoals Jordan Rudess, die vroeger altijd Kurzweil speelde, maar nu het meeste op de Extreme doet en bijv. Ryo Okomuto)
De Tritons kom je tegenwoordig in bijna elke studio tegen, vooral om het geluid. Dus daarom zou ik voor de korg gaan. Het geluid blijft toch het belangrijkste al je op het podium staat, dan heb je niks meer aan gebruiksgemak ofzo.....

Je praatje klinkt in mijn oren als een ongeloofwaardige advertentie. Beroemde muzikanten gebruiken liever de Korg? Dan hebben we het misschien over mensen in jouw muzikale straatje, misschien vooral over MOR geluiden die gebruikt worden, voor de een dus wel interessant, voor de ander dus helemaal niet... In hoeveel studio's kom jij zo gemiddeld per maand als ik vragen mag? En die studiomensen hebben jou dus ook allemaal verteld dat ze de Korg 'om het geluid' hebben gekocht? Op het podium heb je niets meer aan gebruiksgemak???

Re: ?

Re: ?

Origineel geplaatst door conso
Je praatje klinkt in mijn oren als een ongeloofwaardige advertentie. Beroemde muzikanten gebruiken liever de Korg? Dan hebben we het misschien over mensen in jouw muzikale straatje, misschien vooral over MOR geluiden die gebruikt worden, voor de een dus wel interessant, voor de ander dus helemaal niet... In hoeveel studio's kom jij zo gemiddeld per maand als ik vragen mag? En die studiomensen hebben jou dus ook allemaal verteld dat ze de Korg 'om het geluid' hebben gekocht? Op het podium heb je niets meer aan gebruiksgemak???

gatver wat ben jij cynisch:r

@Nouveau:
Cynisch? Ik ben het met conso eens...

Ik zal het even wat duidelijker toesplitsen.
Het moet waarschijnlijk gaan tussen de Korg Triton Extreme en de Roland Fantom X6.
Als invloeden voor muziekstylen heb ik ondermeer After forever en Rhapsody.
Is de Roland Fantom wel geschikt voor rock-metal?
Over de Korg Triton hoor ik vaak dat deze veel gebruikt wordt in rock-metal-bands.

Oh nee! RHAPSODY!!

rhapsody.jpg

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhh

(sorry)

Back