Overprocessing

Origineel geplaatst door Likwidz
nope, what you hear is what you get...:geslaagd:
Wat krijg je dan meer? Niets. Een luchtbel.
Overprocessing is onmacht.

nope, what you hear is what you get...

Niet als je muziek ook voor op de radio bedoelt is! Zendlijnprocessors vinden (over)gecomprimeerde audio niet fijn.
Ze zijn ontwikkeld/ingeregeld om om te gaan met dynamisch materiaal, zodra je een 'sigaar' aanbied, gaan ze 'rare'dingen doen, wat meestal in vervorming eindigt.
Als je je plaatje hard op de radio wilt hebben, moet je hem dus zo dynamisch mogelijk aanleveren...

Overprocessing is relatief natuurlijk....

Wat de een niet mooi vindt vindt een ander goed...
Ik hou bijv niet van onderprocessing :) (ik doe dus bijv 3 compressors en EQ`s over mekaar en dan multiband limiten)

Ligt er helemaal aan wat de sounds is die je zoekt. Ik vind dat hele cleane niks.

Valt mij trouwens op dat mij favorite muziek vaak belabberd is gemasterd en dat geeft het vind ik wat meer ziel.
Zo kan ik echt niet luisteren naar die popmuziek van de laatse jaren. Klinkt mij veels te clean en crispy. Bah. Lijkt trouwens ook wel of alles uit dezelfde studio komt..

Het is maar wat je gewend bent

Origineel geplaatst door Tactic
Niet als je muziek ook voor op de radio bedoelt is! Zendlijnprocessors vinden (over)gecomprimeerde audio niet fijn.
Ze zijn ontwikkeld/ingeregeld om om te gaan met dynamisch materiaal, zodra je een 'sigaar' aanbied, gaan ze 'rare'dingen doen, wat meestal in vervorming eindigt.
Als je je plaatje hard op de radio wilt hebben, moet je hem dus zo dynamisch mogelijk aanleveren...

Kun je dat ook aan darius van wisseloord mastering en sander van der heide (ex wisseloord, ex galaxy enz.) vertellen.
Zij maken juist hun klanten wijs dat hoe platter hoe beter het is voor de radio.

Ik ben het helemaal met je eens dat hoe dynamischer hoe beter op de radio.
Maar dit soort figuren zitten zo uit hun nek te kletsen.
Luister eens naar de nieuwste scorpions.
Zo belachelijk overprocessed dat de compressie vervorming niet om aan te horen is.

Nou nou, Errol. Darius en Sander afzeiken lijkt me iets overtrokken hoor.
Zij hebben een andere mening en als je het daar niet eens mee bent kan je het ook iets beter verwoorden.

Als ik me goed herinner hadden Bob Katz en een paar anderen getest hoeveel het uitmaakte om tracks te hard te masteren en of je dat hoorde op de radio en het bleek niets uit te maken.
Dus te hard te masteren schiet je niets mee op, maar dan houd je wel genoeg plaats om het geluid optimaal te krijgen.

Trouwens moet ik even denken aan een hiphop EP die ik aan het masteren was voor een kennis. Die dacht het minstens zo hard als het album van 50 cent zou moeten klinken.
Maar hij snapte niet dat het gewoonweg niet kon. Tenminste zonder de hele boel te verneuken. Maar daar begin ik niet aan. De mix was trouwens ook heel anders. En niet bedoeld om fokking hard op te pompen.
En dan nog is het heel erg makkelijk gezegd dat iedereen met een paar plugins de boel zo hard kan bakken en oversturen. Maar niets is minder waar. Want het is nog een hele uitdaging om het belachelijk hard te maken zonder dat het uit z'n voegen barst. Sterker nog ik denk onmogelijk met software omdat hardware veel beter met kapot gecompressed geluid omgaat vanwege de saturatie. Maar als je dat al nodig hebt zit je al veels te ver over die grens.

Zelf probeer ik zoveel mogelijk het orginele geluid optimaal te krijgen zonder de intentie en gevoel van het nummer aan te tasten. Dynamiek die erin zit moet er ook gewoon in blijven.
Als ze het anders willen dan mixen het maar anders of gaan naar iemand anders die het wel wil verneuken.

Origineel geplaatst door Septic
Zo kan ik echt niet luisteren naar die popmuziek van de laatse jaren. Klinkt mij veels te clean en crispy. Bah. Lijkt trouwens ook wel of alles uit dezelfde studio komt..
Volledig mee eens !!

Origineel geplaatst door fuse
Nou nou, Errol. Darius en Sander afzeiken lijkt me iets overtrokken hoor.
Zij hebben een andere mening en als je het daar niet eens mee bent kan je het ook iets beter verwoorden.

Als ik me goed herinner hadden Bob Katz en een paar anderen getest hoeveel het uitmaakte om tracks te hard te masteren en of je dat hoorde op de radio en het bleek niets uit te maken.
Dus te hard te masteren schiet je niets mee op, maar dan houd je wel genoeg plaats om het geluid optimaal te krijgen.

Trouwens moet ik even denken aan een hiphop EP die ik aan het masteren was voor een kennis. Die dacht het minstens zo hard als het album van 50 cent zou moeten klinken.
Maar hij snapte niet dat het gewoonweg niet kon. Tenminste zonder de hele boel te verneuken. Maar daar begin ik niet aan. De mix was trouwens ook heel anders. En niet bedoeld om fokking hard op te pompen.
En dan nog is het heel erg makkelijk gezegd dat iedereen met een paar plugins de boel zo hard kan bakken en oversturen. Maar niets is minder waar. Want het is nog een hele uitdaging om het belachelijk hard te maken zonder dat het uit z'n voegen barst. Sterker nog ik denk onmogelijk met software omdat hardware veel beter met kapot gecompressed geluid omgaat vanwege de saturatie. Maar als je dat al nodig hebt zit je al veels te ver over die grens.

Zelf probeer ik zoveel mogelijk het orginele geluid optimaal te krijgen zonder de intentie en gevoel van het nummer aan te tasten. Dynamiek die erin zit moet er ook gewoon in blijven.
Als ze het anders willen dan mixen het maar anders of gaan naar iemand anders die het wel wil verneuken.

Beste fuse,

Ik zeik niemand af maar weet wel wanneer er sprake is van een wanprestatie.
Tot nu toe heb ik nog nooit een fatsoenlijk klinkend album gehoord die door deze heren is gemastered.
Luister naar een blof, een marco borsato, een total touch en ga zo maar door, er is altijd iets geks mee, of het is een vreemd stereobeeld of gecombineerd met compressievervorming.

Misschien zou je eens de moeite moeten nemen om de laatste scorpions te kopen.
je broek zakt er vanaf.
Ik koop regelmatig cd's die gemastered zijn in verschillende masteringhuizen puur uit interesse om te horen wat het niveau is en kan daardoor vaststellen dat het droevig is gesteld met het "vakmanschap" van deze heren.
Overigens sta ik echt niet alleen met deze beweringen. Daar kan ik je heel wat verhalen over vertellen.
Eigenlijk ken ik niemand, die ik serieus neem, die het werk van deze mensen goed vind klinken.

Ken je het album Zijlstra?
Moesten we pas geleden een paar tracks van copieeren ivm promotie voor het een en ander.
Voordat we alles copieeren luisteren we eerst alles even af ter controle.
We dachten werkelijk dat er bij ons iets niet goed was gegaan want er was duidelijk vervorming te horen.
Nadat we naar het origineel hadden geluisterd bleek het precies zo te klinken: compressie/maximizing vervorming met nog wat frequencie fouten erin die je normaal in de mastering zou corrigeren.
Dit album is overigens niet bij deze heren gemastered.
Maar ook weer zo'n studio waarvan mensen denken dat ze zo'n hoog niveau hebben. Niet dus.

Sorry, soms vind ik dat je gerust de waarheid mag zeggen en je niet moet verschuilen achter dingen als "ze hebben een eigen mening over geluid" enzo. Als iets niet klinkt en er is sprake van een duidelijk hoorbare vervorming dan mag je best concluderen dat er sprake is van een wanprestatie...punt.
Hoe zou jij het vinden als iemand jou album vernaggeld en jij daar ook nog eens 1500,- voor moet neerleggen.

Zo hebben wij een hele nare ervaring met "the masters" in soest.
De beste man, heeft goeie dingen gedaan, maar het laatste werk wat daar gedaan was, was hopeloos.
Een zware compressie over de hele mix, het hoog dat verdwenen was.
De eerste test persing die we kregen, was het hoog bijna weg, de 2e zat ook niet lekker, de 3e was er meer hoog bij gezet, maar de plaat verzoop gewoon in de compressie, de vierde werd totaal verkeerd gesneden, de 5e had ineens flarden van white noise in zich.
Ga zo nog maar ff door, flink wat geld kwijt, en een lange wachttijd ivm persen.
In het verleden was het daar altijd goed, hij heeft alleen zijn oude snijmachine verpatst meen aan the exchange, en snijd nu op een andere tafel.

Erg jammere ervaring

Origineel geplaatst door trash
Zo hebben wij een hele nare ervaring met "the masters" in soest.
De beste man, heeft goeie dingen gedaan, maar het laatste werk wat daar gedaan was, was hopeloos.
Een zware compressie over de hele mix, het hoog dat verdwenen was.
De eerste test persing die we kregen, was het hoog bijna weg, de 2e zat ook niet lekker, de 3e was er meer hoog bij gezet, maar de plaat verzoop gewoon in de compressie, de vierde werd totaal verkeerd gesneden, de 5e had ineens flarden van white noise in zich.
Ga zo nog maar ff door, flink wat geld kwijt, en een lange wachttijd ivm persen.
In het verleden was het daar altijd goed, hij heeft alleen zijn oude snijmachine verpatst meen aan the exchange, en snijd nu op een andere tafel.

Erg jammere ervaring

Waarom laat je niet bij de record industry snijden?
Martijn is zeker niet minder in kwaliteit vergeleken met de masters.
(overigens hoor ik voor het eerst een positief woord over de masters)

Ik master regelmatig voor vinyl en ik heb ooit eens samen met martyn in onze masteringstudio wat testen gedaan om te kijken wat het beste zou zijn om de mix goed op de plaat te krijgen.
Als je interesse hebt kun je me altijd emailen op info@cut-n-clear.com

Origineel geplaatst door Errol
Waarom laat je niet bij de record industry snijden?
Martijn is zeker niet minder in kwaliteit vergeleken met de masters.
(overigens hoor ik voor het eerst een positief woord over de masters)

Ik master regelmatig voor vinyl en ik heb ooit eens samen met martyn in onze masteringstudio wat testen gedaan om te kijken wat het beste zou zijn om de mix goed op de plaat te krijgen.
Als je interesse hebt kun je me altijd emailen op info@cut-n-clear.com

We wilden het hele product daar laten doen omdat we al langer ervaring met hem hadden.
Achteraf niet zo slim geweest.
Nieuwe release heb ik zelf "gemasterd" zo goed als ik kon, ik ben zelf geen masteraar, ik zou het niet kunnen, heb altijd gezegd "laat dat stukje aan de masters zelf over"
Maar het scheelt een bult geld, en we zijn geen sony of virgin:D
Sinds deze "master" ik zelf, en laten we daarna gewoon bij r.i snijden.
En dat beviel prima, doch bedankt voor je aanbod.

Origineel geplaatst door Errol
Hoe zou jij het vinden als iemand jou album vernaggeld en jij daar ook nog eens 1500,- voor moet neerleggen.

Dat doe ik helemaal zelf. :D
En voor die prijs kan niemand het beter doen. ;)

Maar wat ik bedoel is dat je het doet voorkomen alsof ze oplichters zijn omdat ze dingen afleveren die volkomen kut zijn. Dat lijkt mij overdreven en onnodig. En vind het gewoon zonde als er onder het mom van 'de heilige waarheid' kwaad gesproken wordt jegens wie dan ook hier. Maar eerlijk is eerlijk en heb ik dat hier ook een paar keer gedaan en achteraf vond ik het iig overdreven.
Darius en Sander zijn gewoon aardige mensen, tenminste dat vindt ik, en als jij vindt dat ze hun werk niet goed doen swa. Van Sander weet ik het niet maar bij Darius moet ik wel heel eerlijk toegeven dat ik ook wel denk dat hij het beter kan. Maar ik vind het zeker geen rotzooi.

Dat doe ik helemaal zelf. :D
En voor die prijs kan niemand het beter doen. ;)

Maar wat ik bedoel is dat je het doet voorkomen alsof ze oplichters zijn omdat ze dingen afleveren die volkomen kut zijn. Dat lijkt mij overdreven en onnodig. En vind het gewoon zonde als er onder het mom van 'de heilige waarheid' kwaad gesproken wordt jegens wie dan ook hier. Maar eerlijk is eerlijk en heb ik dat hier ook een paar keer gedaan en achteraf vond ik het iig overdreven.
Darius en Sander zijn gewoon aardige mensen, tenminste dat vindt ik, en als jij vindt dat ze hun werk niet goed doen swa. Van Sander weet ik het niet maar bij Darius moet ik wel heel eerlijk toegeven dat ik ook wel denk dat hij het beter kan. Maar ik vind het zeker geen rotzooi.

Dan interpreteer je mijn relaas volledig verkeerd.
Oplichters, de heilige waarheid.....dat hoor je mij niet in de mond nemen en sterker nog, ik insinueer dat niet eens.

Wat ik bedoel is dat er sprake is van het feit dat vaak de verkeerde mensen op posities zitten waar ze eigenlijk helemaal niet zouden moeten zitten.

Ik heb klanten die niet eens zo lang geleden bij wisseloord masterden omdat ze:
1. dachten dat wisseloord stond voor topkwaliteit
2. in wisseloord opnamen en mixten en vanzelf de mastering daar ook lieten doen.

Iemand die daar "vanzelfsprekend" liet masteren had altijd het gevoel dat er iets niet klopte met het geluid maar omdat het bij wisseloord was gemastered zou het toch goed moeten zijn. Ken je dat fenomeen?

Jij denkt bijvoorbeeld dat je kunt masteren toch?
Maar heb je ooit wel eens een vergelijking gehoord met bijv. wisseloord of bij ons?

Ik denk het namelijk niet maar ik heb het wel gehoord en ik kan je gerust vertellen dat ik in het verleden voor diverse labels de rotzooi van dit soort lieden heb moeten opruimen zonder dat mijn credits op de cd mochten komen.
En dit is nog maar een tipje van de sluier.

Origineel geplaatst door trash
We wilden het hele product daar laten doen omdat we al langer ervaring met hem hadden.
Achteraf niet zo slim geweest.
Nieuwe release heb ik zelf "gemasterd" zo goed als ik kon, ik ben zelf geen masteraar, ik zou het niet kunnen, heb altijd gezegd "laat dat stukje aan de masters zelf over"
Maar het scheelt een bult geld, en we zijn geen sony of virgin:D
Sinds deze "master" ik zelf, en laten we daarna gewoon bij r.i snijden.
En dat beviel prima, doch bedankt voor je aanbod.

graag gedaan. succes

Je hebt het over het experiment van bob katz en bob orban, een rock en roll-mix door 14 masteraars laten masteren en door een "typische" radioprocessing-keten gooien, en wat hun conclusie was:
De enige track die na radioprocessing nog aan te horen was was de zachtste track, die komt op het k-systeem op een k14 uit (ruimte tussen gemiddelde en hoogste piek 14 db) en tevens dat ze allemaal onder radioprocessing lijden en zowizo minder worden.

ik heb zelf wel eens iets door darius laten masteren, ik ben het met errol eens dat hij redelijk makkelijk naar harde master-volumes gaat, maar je zit er ook zelf bij om dat bij te sturen natuurlijk.

ik vind over het algemeen trouwens dat popmuziek errug hard word afgemasterd, terwijl de winst alleen op korte termijn is (harder klinkt aanvankelijk vaak al beter) Ik mix meestal zelf af op k12, daar kan ik me in de meeste stijlen prima in uiten, en de luidheidwedstryd met een n.e.r.d. ofzo neem ik wel voor goed.. De volumeknop is nie voor nix uitgevonden *D

Origineel geplaatst door AdDM
Je hebt het over het experiment van bob katz en bob orban, een rock en roll-mix door 14 masteraars laten masteren en door een "typische" radioprocessing-keten gooien, en wat hun conclusie was:
De enige track die na radioprocessing nog aan te horen was was de zachtste track, die komt op het k-systeem op een k14 uit (ruimte tussen gemiddelde en hoogste piek 14 db) en tevens dat ze allemaal onder radioprocessing lijden en zowizo minder worden.

ik heb zelf wel eens iets door darius laten masteren, ik ben het met errol eens dat hij redelijk makkelijk naar harde master-volumes gaat, maar je zit er ook zelf bij om dat bij te sturen natuurlijk.

Van die radio processing klopt en vandaar ook mijn vraag om dat door te geven aan deze heren.

Toch is het zo dat als je bij de mastering aanwezig bent er een aantal zaken zijn die je kunnen doen twijfelen.
Dat is vaak de monitoring en de ruimte. Vaak laat je dan je twijfel overrulen door de mastering engineer.
Er zijn ook mastering engineers die je te kennen geven dat je je bek moet houden.

Persoonlijk werk ik het snelst als er niemand naast me zit, behalve als die persoon snapt waar het om gaat.

Daar heb je wel gelijk in, je betaald toch behoorlijk wat geld en je gaast ervan uit dat een masteraar ook beter weet waar t om gaat dan jij..

dat harder zetten lijkt eigenlijk wel automatisch te gaan, terwijl het helemaal niet erg logisch is als je er over nadenkt.

De NTB mastering-vergelijk-cd's zijn wel erg interessant om eens te luisteren wat verschillende masteraars eigenlijk doen met een mix.

Origineel geplaatst door AdDM

ik vind over het algemeen trouwens dat popmuziek errug hard word afgemasterd, terwijl de winst alleen op korte termijn is (harder klinkt aanvankelijk vaak al beter) Ik mix meestal zelf af op k12, daar kan ik me in de meeste stijlen prima in uiten, en de luidheidwedstryd met een n.e.r.d. ofzo neem ik wel voor goed.. De volumeknop is nie voor nix uitgevonden *D

Dat is nou precies wat ik bedoel. Zulke jongens imponeren met volume en hun equipment en niet met het eindresultaat.
Toen de maximizer zo'n 10 - 12 jaar geleden uitkwam maakte ik ook de fout om alles erdoor heen te halen.
Ik kickte op het feit dat de muziek aanvankelijk lekkerder leek te klinken. Totdat ik er wat bewuster naar ging luisteren en toen schrok ik me dood.
Wil je iets door een maximizer heen douwen, dan zul je eerst alles goed moeten eq'en (voorbereiden) en daar hangt het weer af van je knowhow. Daar begint ook de onderschatting van het masteren.

darius is wel een erg aardige gast hoor ;)

moet ook even gezegt worden

Back