Origineel geplaatst door Hans de Vries
Even mijn "gevoel" bij masteren, voor zover dat een hond kan boeien...
Mijn muziekkornuit Bram en ik hebben ooit eens een aantal nummers laten opnemen bij Studio 88 en Wisseloord. Ik ga je niet vertellen wie de producer was, da's ook niet echt boeiend..
Bij Studio 88 zaten we op enig moment nog koortjes te dubbelen om 4:30 's-nachts, terwijl genoemde producer het ene lijntje na het andere van de mengtafel snoof.. IMO kan je op dat tijdstip en met zoveel coke in je donder geen behoorlijk signaal meer op een harde schijf of tape krijgen.
Later is het hele spul gemasterd bij Wisseloord, opnieuw door dezelfde producer. We waren niet blij. De opnames waren zo plat als een pannenkoek, je hoorde de compressors pompen en het geheel overgoten met een ranzige saus van reverb waarin alle details jammerlijk verzopen. Kut dus. Met die zure smaak in je bek blijf je jaren zitten en je kijkt je eigen product niet meer aan.
Als ik zou opnemen in een dure studio en 1 of andere flapdrol technicus, die IK betaal, gaat voor mijn neus snuiven, die
krijgt met mij een heel groot probleem en dan bedoel ik een fysiek probleem.
De plastische chirurgie zou er naderhand veel werk aan hebben gehad.
Als ik jou was had ik die klojo bij naam en toenaam genoemd want het is vaak de enige manier waarop je dit soort figuren uit dat wereldje kunt krijgen.
Een gewaarschuwd mens telt voor 2.
Waarom, oh waarom wordt er niet meer MUZIKAAL gemixt? Waarom moeten ALLE bassen boomen, moeten alle vocals omhuld zijn met een raar hijgerig sisje? Waarom moeten strijkers klinken als een warme bak kots? Waarom mogen dingen niet meer mooi zijn? OK, je hoeft er niet van te houden, maar als ik naar The Wall van Pink Floyd luister (of ander later werk) dan krijg ik toch altijd een warm gevoel bij sec de klank. Het KAN dus wél.. Alleen... ik vrees dat we het in Nederland gewoon niet kunnen. We (lees, mixend / producerend Nederland) heeft gewoon niet de MUZIKALE know-how om dingen nog op een fatsoenlijke manier op te nemen / te masteren. Jammer, jammer. [/B]
Ja en nee, toch zijn er echt nog wel een paar mensen die wel degelijk wat kunnen op het gebied van masteren
en mixen in Nederland.
Als je een beetje goed luistert prik je daar zo doorheen. Het zal wel dat het beter op de radio of over laptop spekaertjes klinkt voor mensen met het aandacht niveau 0.0