Genesis Synths

AlonsoMos

Vintage Schmintage
Hey,

ik ben laatst naar een optreden geweest van The Musical Box.
Dat is een cover band van de ouwe Genesis (met Peter Gabriel).
Het was echt geweldig goed en zeer authentiek.
Ze hadden dezelfde spullen als de originele Genesis.
Ik kon alleen niet zien wat voor lead syntheziser ze gebruikten.

Weet iemand welke Tony Banks lead synth dit is?

Attachments

• cage.mp3
    319 KB · Bekeken: 92
Inderdaad een kans van 1 op 1 ongeveer...

Synths van Banks bij The Lamb (ik neem in ieder geval aan dat je The Lamb-tour hebt gezien - misschien ook in de Vereeniging in Nijmegen?): Arp Pro-Soloist, Mellotron M400, Hammond T102, RMI Electronic Piano (+echte piano in de studio). The Musical Box gebruikt niet precies hetzelfde: ze hebben geen Mellotron, maar in plaats daarvan een Roland A80 (dacht ik). Die wordt gebruikt voor de trongeluiden. Helaas af en toe ook voor de piano's en het ding ligt bovenop de RMI, dus dat klinkt en kijkt nogal anders dan bij Banks, maar goed, je kunt niet alles hebben... (blijkbaar ;) )

Het meest opvallende bij The Musical Box was voor mij trouwens dat ik voor het eerst zag hoe weinig bas Rutherford eigenlijk speelde in die periode van Genesis. Bassen komen grotendeels uit zijn pedals en soms van Banks. Bijna alle akoustische gitaarpartijgen komen van Rutherford terwijl Hackett vooral bezig is met vage prut uit zijn zessnarig monster toveren. Maar dat was de vraag niet. :engel:

http://cyberreviews.skwc.com/genesis.html => uitgebreide Genesis-bio- en discografie, inclusief een complete lijst van alles wat Banks gebruikt heeft (zie vanaf p. 452 onder "Tour dates, set lists, gear").

Bedankt voor jullie antwoorden.

Cheimoon, het was inderdaad de vraag niet maar wel grappig dat jou ook een paar dingen zijn opgevallen.
Ik had ook The Muscial Box gezien en ik ben zelden zo onder de indruk geweest.
Ik vond echt iedereen behalve de gitarist geweldig. Vooral de namaak-Phil Collins. Die kerel was echt super.
Bij mijn concert (Rai) stond er trouwens wel een Mellotron op het podium.
En de zware bassen kwamen van het pedaal van Rutherford dacht ik.

Origineel geplaatst door AlonsoMos
Ik vond echt iedereen behalve de gitarist geweldig. Vooral de namaak-Phil Collins. Die kerel was echt super.

Ja, dat viel ons ook al op. Al de muzikanten zijn niet misselijk (zo simpel is Genesis niet...), maar vooral die drummer was sterk.

Bij mijn concert (Rai) stond er trouwens wel een Mellotron op het podium.

:halleluja

En de zware bassen kwamen van het pedaal van Rutherford dacht ik.

Dat is logisch, maar de vraag is: welke pedalen? Een originele Moog Taurus I of midi-pedalen met een module? Kon ik helaas niet zien in Nijmegen. De Moog is op zich wel logisch (perfect voor de sound), maar de Taurus is niet veel betrouwbaarder dan een tron, dus wel erg lastig, terwijl goede bassen ook wel ergens anders vandaan te halen zijn (bij The Flower Kings bijvoorbeeld donderend en wel uit een Korg Prophecy). Heb jij meer van de pedals en eventuele bijbehorende modules kunnen zien?

Nee, ik had al mijn aandacht nodig om te zorgen dat ik niet ging kwijlen :)

Ik heb "the lamb" overigens een keer of 100 geluisterd (die archives-versie)
en vooral de 1e helft was echt perfect nagespeeld.
de 2e helft volgde meer de studio-versie die ik persoonlijk niet zo goed vind klinken.
Had je trouwens gezien dat deze phil zelfs de mimiek had van de echte?

en...over de mellotron: wij kregen als toegift watcher of the skies. En als er 1 coole mellotron-intro is...dan is het dat wel :halleluja

Origineel geplaatst door AlonsoMos
Ik heb "the lamb" overigens een keer of 100 geluisterd (die archives-versie)
en vooral de 1e helft was echt perfect nagespeeld.
de 2e helft volgde meer de studio-versie die ik persoonlijk niet zo goed vind klinken.
Had je trouwens gezien dat deze phil zelfs de mimiek had van de echte?

Die Archives-versie heb ik helaas (nog) niet...

Qua mimiek: ze hadden allemaal erg hun best gedaan zoveel mogelijk te lijken. Bij Phil inderdaad inclusief naderende kaling (inhammetjes!). Erg cool. :D

en...over de mellotron: wij kregen als toegift watcher of the skies. En als er 1 coole mellotron-intro is...dan is het dat wel :halleluja

Dat hoort hè: bij de The Lamb-tour was de standaardtoegift Watcher, met soms ook nog The Musical Box. En wij kregen ze allebei. Gnagnagna. :duivels: (TMB is erg bijzonder, live :) )

IEmand overigens ook al the musical box gezien samen met de echte phil? ;)

Zeer stoer om hem te zien zitten en hem the musical box zien spelen. Zwaar getalenteerd en vet drumwerk op the musical box zelf...

Jammer dat hij het wel heeft verkloot die avond...

Zowieso, de synth is arp pro soloist ja.

Ik vind het nadeel van the musical box dat bij de lamb intro hij eerst de normale piano patch op de A80 pakt en dan overswitched naar de RMI. Ik vind dat niet klinken eigenlijk en het is ook erg riskant (en best knap daarbij) om gelijk goed uit te komen...

Origineel geplaatst door Slipperman
Ik vind het nadeel van the musical box dat bij de lamb intro hij eerst de normale piano patch op de A80 pakt en dan overswitched naar de RMI. Ik vind dat niet klinken eigenlijk en het is ook erg riskant (en best knap daarbij) om gelijk goed uit te komen...

Ik snap überhaupt niet waarom die A80 daar zo nodig moet staan. Het ziet er gewoon niet uit! Zo'n 88-toetsengeval is veel breder dan een tron en de RMI staat nu onder i.p.v. boven, dus de look is compleet anders en het pianogeluid is heel anders dan dat van de RMI. Misschien beter en misschien is de look niet zo belangrijk voor de muziek, maar als je de perfecte Genesis-coverband wilt zijn, waarom dan hier zo eigenwijs zijn? Volgens mij zijn er zat andere synths die net zo'n tronimitatie kunnen doen als de A80 en anders is er vast wel iets anders op te verzinnen (midikeyboard met sampler erpo - daar zit je niets van vanuit het publiek en het formaat klopt tenminste).

Als je dan toch puristisch bezig bent... :engel:

Jullie weten toch wel dat er geen geluiden in de A80 zitten. Is een masterkeyboard ;-)

Helemaal niets? Ook geen piano en strings? (zit vaak toch nog wel in een masterkeyboard - maar in deze inderdaad niet, zie ik nu) Waarom moet-ie dan per se zo'n lelijk bakbeest meenemen? :confused:

A-80

A-80

De A-80 is een van de beste pianoklavieren ooit gemaakt. Er zitten zelfs toetsen van ivoor in.
Deze voelt echt alsof je op een piano speelt. Je wilt nooit meer wat anders.
En zwaar dat dat kreng is.... !!! =)

Re: A-80

Re: A-80

Origineel geplaatst door Anton
De A-80 is een van de beste pianoklavieren ooit gemaakt. Er zitten zelfs toetsen van ivoor in.
Deze voelt echt alsof je op een piano speelt. Je wilt nooit meer wat anders.
En zwaar dat dat kreng is.... !!! =)

Dat ie zwaar is dat klopt. Dat het een van de beste klavieren is, klopt ook. Maar of de toetsen van ECHT ivoor zijn...?
Ik heb hem open gehad en heb de toetsen kunnen bekijken. Ik zag toch gewoon gietnaden dus volgens mij zijn ze gewoon van kunststof...

Zo en wie gaan er volgend jaar naar de afscheidstournee van The Musical Box? Selling England By the Pound staat op het menu dit jaar !

Ik heb me kaartjes dus ik ben 29 januari in Den Haag te vinden...

ik heb net even gekeken, in februari zijn ze in Berlijn, kaartjes rond de 40-50 euro. dat zijn geen grappen voor een coverbandje! jemig. Ik heb laatst Steve Hackett gezien in de jazzclub Quasimodo. Vantevoren had ik al gedacht...het wordt -of- erg mooi -of- erg truttig met van die fake strijkers en zijn broertje met die bjuk dwarsfluit.

Welnu...

Eerst was het fenomenaal mooi, klassieke spaanse gitaar werkelijk prachtig...omdat eens live te zien is gewoon super!

en je voelt m aankomen...BINGO! na een uurtje komt broederlief met die rotfluit (sorry) waar de tering veel reverb erop zat en Roger King met een werkelijk tenenkrommend klinkende E-MU E-synth (de keybo versie van de E-4 met ingebouwde afgrijselijke strijkers en gruwelijke piano)

Ik ben gewoon weggegaan. Maar goed, alleen het eerste uurtje was de prijs al waard.

Die synth is een ProSoloist trouwens, zoals iedereen opmerkt!

ben niet zo bekend met steve hackett zijn solowerk. Moet ik nog eens in verdiepen. Net de laatste mike & the mechanics opgepikt.

De synth is de arp pro soloist die door een echoplex hoort te gaan/gaat. De preset is Fuzzguitar1 met portamento.

(Aan de naam af te gaan van het mp3 bestand gaat het over in the cage?)

Valt me tegen dat ze geen RMI piano gebruiken. Ding is makkelijk te vinden in sample formaat en het geluid ansich is gewoon super simpel eigenlijk.
2 geluiden heb je nodig. Een piano geluid en een organ mode geluid. Maak hier wat varianten op met de VCA en klaar ben je.
Had begrepen dat de trons enzo niet samples waren maar gewoon expansion boards... Snap niet dat die gast voor dat geld niet gewoon een cheapo sampler met 4 outputs en 2 controllers koopt.

ach ik weet het niet, persoonlijk zal het me een zorg zijn of het geluid -exact- gelijk is. Ik vind de RMI sowieso ruk klinken dus die mag er wat mij betreft uit :D RMI=ruk muziek instrumenten hahahaha

<quel gaaikema?>

<SETH gaaikema!>

Origineel geplaatst door Slipperman
ben niet zo bekend met steve hackett zijn solowerk. Moet ik nog eens in verdiepen. Net de laatste mike & the mechanics opgepikt.

In mijn opinie is Mike erg commercieel en poppy, zeker als je het vergelijkt met Steve.
Steve en Ray Wilson zijn de enige ex-Genesis leden die heden ten dage zich niet schamen om oude Genesis nummers live te spelen.
Video's van Steve: http://www.youtube.com/watch?v=Fm9pricDqSc&mode=related&search= Fly On A Windshield
http://www.youtube.com/watch?v=_DPqI6Ois88&mode=related&search= Every Day

Back