Laptop probleempje

dextah

Ouwe rot
Ik heb een klein probleempje.
Ik heb een Dell laptop met daar aan een emi 2/6 en een portman parallel 2x4 en een doepfer midi sync box.
Hier is mijn probleem.
Alles loopt goed (tot nu toe) maar af en toe lijkt alsof er iets naar de hardisk wordt geschreven.
Het lampje van de Hd brandt dan even en hij maakt het geluid wat hij ook doet als je iets saved, alleen iets korter.
Ik had eerst een Sony vaio laptop en die deed hetzelfde.
Als dit gebeurd dan loopt midi even vast en valt audio even weg en mijn 808 gaat zijn eigen leven leiden
Ik heb het ooit eens uit gekregen maar weet niet meer hoe ik dat had gedaan.

Help !!!!!!!:stupid

Staan er geen andere programma's in je taakbalk actief die iets met je HD kunnen doen?
Check ook eens je power saving settings enzo.

Dell

Dell

Van Dell laptops is bekend dat ze bij het aan of uitschakelen van de fan de pc even klem zetten waardoor je miliseconden opname mist. Ikzelf gebruik mijn Emagic EMI op 2 verschillende Vaio laptops zonder enige problemen. Op internet kan je hier wel meer informatie over vinden.

Grtz,
Jeroen

Ik denk niet dat het de fan is.
Het is volgens mij echt de HD.
Als de laptop aan staat en er loopt een tijdje niks en ik beweeg mijn muis naar een icoon ofzo dan doet hij het ook.
Is het mischien een instelling voor de HD iets met mda of zo ?
Ik zeg maar wat.:stupid

Re: Laptop probleempje

Origineel geplaatst door dextah
Ik heb een klein probleempje.
Ik heb een Dell laptop met daar aan een emi 2/6 en een portman parallel 2x4 en een doepfer midi sync box.

Welk besturingssysteem gebruik je?
Draait er een virusscanner op (berucht ivm heftige I/O) ?

R.

Welk besturingssysteem draai je erop? Indien je Windows 98 (se) draait dan heb ik misschien nog wat handige tips voor je:

Je kunt eventueel kijken of de DMA modus van je HD ingeschakeld is (systeemeigenschappen > apparaatbeheer > schijfstations > HD > Instellingen > DMA).

Wat je eventueel ook nog kunt proberen is de prestaties van het bestandssysteem te veranderen via systeemeigenschappen > prestaties > bestandssysteem. Hier kun je aangeven op welke manier je computer gebruikt wordt, waarbij je kunt kiezen uit desktop, draagbaar/docking of netwerkserver. Waarschijnlijk staat ie bij jouw op draagbaar/docking ingesteld, en verander deze eens in netwerkserver (heeft o.a. te maken met het cachen van de harde schijf). De beste prestaties haal je met de instelling netwerkserver, maar ik heb het vermoeden dat deze instelling wel eens nadelig zou kunnen zijn voor het stroomgebruik van je laptop, de instelling draagbaar/docking zit er niet voor niets tussen. Maar je kunt het altijd proberen.

misschein kun je vragen m.b.t. computerproblemen beter op een computerforum stellen
dit is een synthforum

Origineel geplaatst door matt second
misschein kun je vragen m.b.t. computerproblemen beter op een computerforum stellen
dit is een synthforum

Ik denk dat dit probleem een beetje in het grijze gebied zit.
In dit geval wordt de PC gebruikt als sequencer. Het probleem treedt ook op tijdens het gebruik van de sequencer.

Denk ook eens aan dat VIA chipset draadje van een tijdje terug...
Dat heeft een heeft een hoop mensen sequence-gewijs aardig geholpen.

R.
(ook naar de Godfather aan het kijken :maffia: )

Origineel geplaatst door matt second
dit is een synthforum
Weet je een goed computer forum ?
De meeste"synth freaks" hier werken in combi met sequencer op de computer dus volgens mij kan ik heus wel een computer gerelateerd vraagje stellen hier. toch ? ;)

als het echt PC gericht wordt zoals -
- mda
- uitschakelen van de fan
- de DMA modus van je HD
- power saving settings
- VIA chipset

dan gaat het wat mij betreft niet meer over synths of synthsoftware

www.tweakers.net hoor ik veel als PC-forum
ik ken het verder niet

dit is een synthforum
Niet te streng hoor, Mathijs, het hardware forum bestaat niet voor niets.
Dit is toch geen gekke vraag, als je audio en midi sync verloren gaat?
Wellicht dat andere laptop muzikanten daar ook last van hebben.

Nou en als het over DMA's en power savings gaat.
Alsof het daar in het verleden niet vaker over is gegaan op dit forum.
Als jij je daaraan irriteert, dan lees je dit forum toch gewoon niet meer?

En bij Tweakers word je nooit geholpen met dit soort problemen.
Op de DSF heb je meer kans dat iemand hetzelfde probleem heeft gehad en het heeft opgelost.
Dus zeer terecht dat dextah dit hier vraagt.

dma staat uit. Moet ik die aanschakelen of juist niet ?
De rest heeft niet geholpen .=(

DMA is een performance verbetering voor je HD. Ik geloof zelfs een dramatische performance verbetering met de nieuwste schijven.

Ben al een tijdje niet meer zo into PC hardware maar een DMA-33 schijf wat inmiddels alweer achterhaald is haalt er al een stevige verbetering uit.

DMA (Direct Memory Acces) moet voor IDE harde schijven in principe aanstaan, althans, wel bij gewone PC's. Ik weet niet precies hoe het zit bij laptops, aangezien chipsets daarbij anders zijn dan bij gewone pc's, vaak meer gericht op stroomverbruik dan op prestaties. Maar het kan geen kwaad om het uit te proberen.
Check uiteraard ook even of je zaken hebt als virusscanners etc, deze kunnen een hoop roet in het eten gooien. Vaak zijn er ook programma's die dingen als het touchpad beter aan kunnen sturen, het zou misschien kunnen dat deze ook problemen veroorzaken, alhoewel ik daar zo m'n twijfels bij heb. Je kunt het altijd proberen uit te schakelen.

Nog even over de discussie 'PC vragen wel of niet hier': als je op het forum van tweakers gaat vragen wat nou het beste is, dan heb je binnen 5 minuten 10 antwoorden te pakken waarvan de helft is gegeven door wizzkids die denken ergens veel van af te weten, en puur prestatiegericht zijn, en al helemaal geen donder weten van professionele audio stuff.
Bovendien is er in het forum hier toch speciaal een thread aangemaakt voor computervragen? Zolang er mensen bereid zijn en de kennis hebben om dit soort vragen te beantwoorden, dan lijkt mij alles in orde...
Maar het zou misschien niet verkeerd zijn als niet 3x dezelfde suggestie wordt gegeven door verschillende personen. Niet iedereen heeft hier evenveel kaas gegeten van computers en besturingssystemen, dus ook hier heb je kans dat je niks hebt aan de antwoorden. Zou het daarom misschien niet handig zijn als er gewoon een paar vaste mensen zijn (die veel van PC's weten) die hier dat soort antwoorden voor hun rekening nemen? En als je toevallig niet een van die personen bent en er niet zoveel van af weet, maar wel de probleemsituatie kent (eigen ervaring?) en mogelijk ook de oplossing (dus geen 'standaard' suggesties gaan geven), dan kun je best reageren...
Ik ben persoonlijk in ieder geval wel bereid om een van de 'computerfreaks' te spelen (ik werk al geruime tijd in een computerzaak; ik weet o.a. erg veel van hardware).

Laatst gewijzigd:
98 SE
Ik draai geen virusscanner want hij(het) komt niet op internet.

het is een zij... tis toch een dell?? 8o)

sorry... kon het niet laten..
maaruh. het draait nog steeds niet dus.. damn.... :(

Back