'TR-808 magic' solved?

Arv

Robot
Sinds kort heb ik een TR-808 en tot nu toe altijd met (hele goeie) samplesets gewerkt, maar de echte TR-808 klinkt toch compleet anders/lekkerder dan dat ik mijn sequences met samples ooit heb kunnen krijgen. Ik heb wat zitten vergelijken en ik ben tot de conclusie gekomen dat het verschil em zit in het feit dat de TR-808 drums-hits iedere keer anders zijn, door de onvoorspelbaarheid van de oscillators neem ik aan. De 'swing' van de 808 zit em denk ik dus niet zo zeer in timig verschillen (want die zijn er namelijk IMO bijna niet) maar in de verschillen van de individuele drums.
Neem ik bv een super simpel 16e hihat patroontje en laat dat een tijd lopen, dan hoor je duidelijk een lekkere golvende 'groove' (geen accent gebruikt!)

Daarbij komt ook nog is dat, hoe raar het ook klinkt, de drums elkaar wel degelijk beinvloeden (als je de main out neemt).

Het zal waarschijnlijk een open deur zijn dit verhaaltje, maar moest het toch ff kwijt! :D

Lijkt me dat als het 'solved' is, dat het ook na te bouwen is...
Ik had stiekum gehoopt dat je meer specifieke informatie had, i.i.g. :)

Origineel geplaatst door Hanz
Lijkt me dat als het 'solved' is, dat het ook na te bouwen is...
Ik had stiekum gehoopt dat je meer specifieke informatie had, i.i.g. :)

I wish...

Maar eh, het is een stochasitisch proces.. Dat is niet gemakkelijk te simuleren. Ik denk serieus dat er wel een markt is voor de softsynth die dit kan simuleren.. Ik ben ze nog niet tegen gekomen. De Drumatic doet het heel aardig maar is het nog niet (helaas)

Maar ik heb deze thread gemaakt omdat volgens mij bij drums heel snel vegeten wordt dat de superkleine individuele verschillen van de drums een ritme net ff die 'groove' meegeven...

R

Origineel geplaatst door Mostatic
Geen enkele 808 klinkt hetzelfde.

Dus dit is never solved.

'solved' is ook met een knipoog ;)

Er zijn zat 808's in goede staat. Dus gewoon ff sparen en eentje aanschaffen en anders tevreden zijn met een sampleset.
Vindt het een beetje onzin, dat er dan weer een softdrummachine moet worden gemaakt, die oneffenheden na gaat doen.

Veel plezier ermee. :okdan:

Laatst gewijzigd:
Maar zo'n softsynth hoeft geen 808 emulatie te zijn.

Wat ik bedoel is dat het 'effect' of de 'onnauwkeurigheid' van de oscillators wel kan gebruikt worden in nieuwe toepassingen. In het geval van Roland was het een minimieme 'afwijking', maar in de toekomst kan het wel bewust geïmplementeerd worden.

De MicroTonic VST v.b. zou nog stukken beter zijn mochten de drums niet steeds perfect het zelfde zijn.

ze moeten gewoon wat brakkere onderdelen gaan gebruiken! :)

maarre, t zelfde heb ik ook met de 909 ja, als je die clap paar keer opzet, de tail is gewoon steeds net anders, da's t mooie

mijn 808 clap geeft meestal de eerste paar 'klappen' een droge klap, en daarna komt er een lange decay bij... vreemd, maar wel grappig:)

Origineel geplaatst door Pjotr G
ze moeten gewoon wat brakkere onderdelen gaan gebruiken! :)

maarre, t zelfde heb ik ook met de 909 ja, als je die clap paar keer opzet, de tail is gewoon steeds net anders, da's t mooie

Dat is toch een sample? Of loopt het nog door een filter of zo? Ligt dat er niet aan hoe hard je em uitstuurt naar je tafel?

de 909 clap is volledig analoog opgebouwd hoor

samples in de 909 zijn hihat en crash

Zat zelf te denken aan een elco die bij ontladen/laden een beetje verzadigd raakt en het filter langer open blijft.
Zou je kunnen testen door een pattern met veel noten en weinig noten af te wisselen om te kijken of dat invloed heeft.

Origineel geplaatst door elektrovolt
mijn 808 clap geeft meestal de eerste paar 'klappen' een droge klap, en daarna komt er een lange decay bij... vreemd, maar wel grappig:)

Ik heb ook wel eens dat je em eerst droog hoort en vervolgens de ingebouwde reverb of wat het ook is hoort. Ik denk dat je dat ook bedoelt. De decay verandert niet.

Hmm, ik ga toch eens geld opsij zetten voor een 808. Na 4 jaar Jpeg's en mp3's kwijlen mag dat wel denk ik. Eerst natuurlijk aan de mammy en de pappy vragen of het mag :D

Origineel geplaatst door elektrovolt

Hier precies hetzelfde.:D
Moet trouwens eerlijk toegeven dat ik de juist de AiRBase sampleclap van de 808 vaak bruikbaarder vind omdat je daar juist een lekkere korte snappy clap mee kan maken (niet dat ik de originele clap niet te pruimen vind hoor...) die vaak wat lekkerder in de mix ligt.

Fiew.... Ik dacht al dat ik alleen een levende 808 had,
zelfde geclap hier, droog droog nat nat nat nat nat nat...

Axel

droog droog, nat nat is toch gewoon een de decay .. kom jongens
instabiele bakken bah ! ;)

trouwens beste drumcomputer bestaat niet .. :P
probeer een tr 909 samen met een 808 .. kevin saunderson stilo .. erg vetjes !

Back