Synthesizer meets Electro Harmonix pedaaltjes thread

volgens mij zijn d'r 4 type big muffs...

- de orginele uit de jaren '70 (luister naar pink floyd, op 'more' gebruikt gilmour de big muff). deze schijnt 't meest 'romig' te klinken.
- de reissue uit rusland van Sovtek, daar had je weer 2 types van een leger groene (met clownsneus aan/uit switch) en de zwarte die nu te koop is. deze zijn niet 'true bypass' dus het cleane signaal wordt een beetje dof als je 'm uit hebt staan. deze schijnen andere transistors te hebben, en niet zo koel te klinken als de orginele. er bestaan wel mods om 'm als 't orgineel te laten klinken, geloof ik.
- en de nieuwe reissue van EH. geen flauw idee hoe dicht ie het orgineel benaderd.

ik heb een sovtek, maar ik zou wel 'n orginele willen... 't is echt de uberfuzz!

Origineel geplaatst door GnarlyBarf
volgens mij zijn d'r 4 type big muffs...

- de orginele uit de jaren '70 (luister naar pink floyd, op 'more' gebruikt gilmour de big muff). deze schijnt 't meest 'romig' te klinken.
- de reissue uit rusland van Sovtek, daar had je weer 2 types van een leger groene (met clownsneus aan/uit switch) en de zwarte die nu te koop is. deze zijn niet 'true bypass' dus het cleane signaal wordt een beetje dof als je 'm uit hebt staan. deze schijnen andere transistors te hebben, en niet zo koel te klinken als de orginele. er bestaan wel mods om 'm als 't orgineel te laten klinken, geloof ik.
- en de nieuwe reissue van EH. geen flauw idee hoe dicht ie het orgineel benaderd.

ik heb een sovtek, maar ik zou wel 'n orginele willen... 't is echt de uberfuzz!

Er zijn wel meer soorten Big Muffs. Er is nog de Little Big Miff (1 knop en een schakelaar) en de Big Muff Deluxe (5 knoppen en een schakelaar en op netstroom). Daarnaast heb ik ooit 3 oude jaren 70 big muffs tegelijkertijd gehad (normale met 3 knoppen). Die heb ik allemaal 1 op 1 vergeleken en die bleken allemaal anders te klinken. Toen ik ze open schroefde bleek dat de schema's ook helemaal anders waren. In 1 exemplaar zat helemaal geen opamp chip, in de andere 2 wel. Er waren nog meer verschillen, maar die weet ik niet meer uit mijn hoofd.

Hoe gebruiken jullie die Big Muff over synths? Heel subtiel om er een rauw randje aan te geven...zodat het een beetje Amp achtig klinkt?

Of is het meteen hardcore fuzz scheuren:D?

Leuk spul ja. Ik heb er ook 2

't viel me trouwens wel op dat de pedaaltje niet erg goed op synth's werken. Tenminste, de phaser werkt nog wel redelijk goed, maar de big muff is vrij lauw op synthgeluiden. Een piano, dus ook gitaar geeft een veeeel voller effect. De phaser gaat dan pas echt diep, en voor de muff doet dan zijn werk. Heeft dat te maken met de complexiteit van "natuurlijke" klankopwekking? Dus maw, als je de bigmuff gebruikt, werkt dat dan alleen goed op hele dikke bewegende geluiden?

de Big Muff gebruik ik vooral op drums...als je 'm goed wilt laten werken,moet je je signaal er niet te hard insturen...

Origineel geplaatst door smackos
Hoe gebruiken jullie die Big Muff over synths? Heel subtiel om er een rauw randje aan te geven...zodat het een beetje Amp achtig klinkt?

Of is het meteen hardcore fuzz scheuren:D?

De Big Muff is eigenlijk het beste in "meteen hardcore scheuren". Subtiel is niet echt het ding waar de big muff goed in is (het kan er wel mee, maar dan zou ik eerder een ander pedaal gebruiken (tube screamer, hottubes, distortion+...enz enz)

ik heb zelf de hot tubes , heb hem eigenlijk nog niet echt toe kunnen passen , iemand sugesties ?

Tja, ik zou zeggen: prik heb tussen je signaal pad en experimenteer ermee. Ikzelf vind lichte overdrives op synths erg mooi als je de cutoff een beetje dicht draait en vervolgens mooi akkortjes spelen. Maarja...er zijn natuurlijk duizende mogelijkheden met een overdrive en synth.

...als je 'm goed wilt laten werken,moet je je signaal er niet te hard insturen...

Dit klopt als een bus.

vandaag een Small Stone gekocht...(gewoon een nieuwe versie)...leuk hoor....

volgend voorbeeldje is een 303 door een Small Stone en daarna door de Big Muff.....lekker....:

Attachments

• 303smallstonemuff.mp3
    113,4 KB · Bekeken: 122
nog een voorbeeldje....
nu niet zo hard ingestuurd,dus subtielere distortion....
wederom 303 > Small Stone > Big Muff...
maar dan met een beetje EQ en delay uit de D-Two....

Attachments

• 303smallstonemuff2.mp3
    293,8 KB · Bekeken: 144
Re: Synthesizer meets Electro Harmonix thread

Re: Synthesizer meets Electro Harmonix thread

Origineel geplaatst door smackos
Wat is jouw favoriete electro harmonix pedaal en hoe gebruik je hem met een synth?

Uiteraard hebben we de beroemde 70ies Small Stone over de strings.

De Electric Mistress deluxe voor metalige synth sounds of vibrato modulatie.

Iemand ervaring met een Small Clone en synth?

Wat is eigenlijk het verschil tussen een 'gewone' Electro Harmonix Mistress en een deluxe? Het filter matrix? Is dat een welkome verbetering voor synths?

Re: Re: Synthesizer meets Electro Harmonix thread

Re: Re: Synthesizer meets Electro Harmonix thread

Origineel geplaatst door jgeers01
Wat is eigenlijk het verschil tussen een 'gewone' Electro Harmonix Mistress en een deluxe? Het filter matrix? Is dat een welkome verbetering voor synths?

Op beide varianten van de electric mistress zit het filter matrix. Het filter matrix is overigens gewoon een stilstaande flange die je dan hoger en lager kan tunen met 1 van de drie knoppen. Je kan het voor van alles gebruiken...erg leuk.

Het enige verschil tussen beide pedalen is de behuizing en het feit dat 1 van de varianten een netsnoer heeft....meer niet.

Re: Re: Re: Synthesizer meets Electro Harmonix thread

Re: Re: Re: Synthesizer meets Electro Harmonix thread

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Op beide varianten van de electric mistress zit het filter matrix. Het filter matrix is overigens gewoon een stilstaande flange die je dan hoger en lager kan tunen met 1 van de drie knoppen. Je kan het voor van alles gebruiken...erg leuk.

Het enige verschil tussen beide pedalen is de behuizing en het feit dat 1 van de varianten een netsnoer heeft....meer niet.
Is het leuk om de de Memoryman Deluxe EN de Electric Misstress te kopen of zou dat teveel van hetzelfde zijn ('k weet niet hoe kort die delay van de Memoryman is?)
Weet jij of die nieuwe Memoryman Deluxe ook nog echt gebruik maakt "bucket brigade". Of is dat een soort simulatie?

Bedankt

Re: Re: Re: Re: Synthesizer meets Electro Harmonix thread

Re: Re: Re: Re: Synthesizer meets Electro Harmonix thread

Origineel geplaatst door cowbell
Is het leuk om de de Memoryman Deluxe EN de Electric Misstress te kopen of zou dat teveel van hetzelfde zijn ('k weet niet hoe kort die delay van de Memoryman is?)
Weet jij of die nieuwe Memoryman Deluxe ook nog echt gebruik maakt "bucket brigade". Of is dat een soort simulatie?

Bedankt

Ik vind de nieuwe Memoryman een mooi pedaal.
Of dit pedaal ook nog met het emmertjesgeheugen werkt weet ik niet.
Ik verwacht niet dat het gebruik maakt van dezelfde chips (SAD1024) want die chips zijn tegenwoordig moeilijk te krijgen..maar wie weet werkt het op andere chips. Ik moet zeggen dat ik wel verawacht dat de nieuwe ook met emmertjes geheugen werkt. Ik heb de nieuwe en oude overigens nooit naast elkaar gehoord.

Of het nut heeft om een Mistress EN Memoryman te kopen..
Ik vind van wel. Zelf heb ik ze ook beide. Ik heb ze ook beide op mijn pedalenplank zitten als ik live ga. Dat zegt wel wat, want ik denk altijd goed na welke pedalen ik meeneem als ik live ga. Voordat je het weet sjouw je je namelijk een ongeluk. Maar goed..ik vind het dus de moeite waard om beide pedalen naast elkaar te hebben. Ze vullen elkaar mooi aan.

Re: Re: Re: Re: Re: Synthesizer meets Electro Harmonix thread

Re: Re: Re: Re: Re: Synthesizer meets Electro Harmonix thread

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Ik vind de nieuwe Memoryman een mooi pedaal.
Of dit pedaal ook nog met het emmertjesgeheugen werkt weet ik niet.
Ik verwacht niet dat het gebruik maakt van dezelfde chips (SAD1024) want die chips zijn tegenwoordig moeilijk te krijgen..maar wie weet werkt het op andere chips. Ik moet zeggen dat ik wel verawacht dat de nieuwe ook met emmertjes geheugen werkt. Ik heb de nieuwe en oude overigens nooit naast elkaar gehoord.
Kon zou gauw niets vinden over de MemoryMan maar in deze recensie van de EH Flanger Hoax lees ik:
"A few years ago, it appeared that analog delay based effects were headed for extinction, given that Panasonic no longer produces the necessary bucket-brigade delay (BBD) chips, but the appearance of inexpensive Chinese-made clones of the MN320X series chips made an innovative new BBD effect like the Flanger Hoax possible."

Misschien dat ze dezelfde chips ook voor de MemoryMan gebruiken.

Die Flanger Hoax lijkt me ook tof, alleen is in de recensie te lezen (en in de MP3 fragmenten te horen) dat ie BEHOORLIJK ruist...

De Memoryman en Electric Mistress ruisen naar hedendaagse maatstaven ook behoorlijk.
Eigenlijk ken ik geen enkel effect dat gebaseerd is op emmertjes geheugen dat weinig ruist.

Ik ben niet vies van een beetje ruis....
de zee ruist ook en als het buiten regent ruis het ook.... :)

Nee, ik ben ook niet allergisch voor een beetje ruis. Maar zoals in die recensie staat zou die Flanger Hoax meer ruisen dan gebruikelijk bij dit soort effecten: "the FH is bad even by "BBD standards." Het moet niet zo ruisen dat het onwerkbaar wordt.

ik moet hier ruiterlijk toegeven dat ik toch zeker een maand gedacht heb eindelijk iets zelf uitgevonden te hebben, toen ik een small stone en een (amerikaanse) big muff op een ouwe bak zette (yamaha sk20)..:z maar ziedaar, alles is zowaar al eens gedaan. er zit trouwens nogal een verschil tussen de russische (zwarte) en de amerikaanse muff, geen idee waarom (verschillende fabrieken met nog steeds een koude oorlog ertussen?), de amerikaan klinkt een stuk dikker en viezer vind ik. Die deluxe ben ik nog nooit tegengekomen, klinkt goed. Wat zou het toch fijn zijn als je die knoppen ook met een controlpedaal kan besturen tijdens het spelen... zoiets schijnt mogelijk te zijn met een nieuw pedaaltje genaamd 3rd hand- ik zal ns opzoeken wat dat doet.

Nadeeltje van de smallstone vind ik toch wel het relatief grote volumeverlies- live moet ik dat er dan weer met een compressor inpompen, jammer hoor..

Is hier iemand trouwens die weet of er ook stereo in-uit reverb/delay pedaaltjes bestraan, of zit ik dan weer direct in rackland? bedoeling is een nordlead2 live af en toe van wat nattigheid te voorzien- maar wel stereo graag.

sytsew

Vorige week een Polychorus in mijn bezit gekregen en dat is ook een fijn ding, een mengelmoes van een chorus, flanger, electric mistress-stijl matrix en een double track, wat gewoon een analoge delay is.

De matrix is erg ok om antieke robotstemmen mee te doen(Blikkige robots ipv vocoders ;)).

En over een synth klinkt de double track en chorus behoorlijk fijn!

Een Juno60 door de polychorus:
http://www.xs4all.nl/~awolfe/polychorus.mp3

ik ga vandaag als ze het hebben hier in Keulen een Flanger Hoax kopen, dat is helemaal een rare EH bak.
Wat me trouwens opvalt is dat hier de Russische EH's duurder zijn dan de Amerikaanse.

Back