Wat is/doet een Envelope Follower?

demian

Ojee
Wat is dat nu eigenlijk?

Is me nooit helemaal duidelijk geworden..

Ik heb ff de manual van de A-119 van doepfer erbij gepakt:

Module A-119 (External Input / Envelope Follower) is designed to allow external audio signals to be integrated into the System A-100. It comprises a pre-amp, envelope follower, and comparator.
The pre-amp has two inputs: an unbalanced input for line level signals, with a gain factor of from 0 to 20, and a balanced input with a gain factor of from 0 to 500, for insertion of low level signals, for instance from a microphone or electric guitar.
The Envelope Follower reads the signal level of the input, and puts out a proportional voltage as an envelope at its own output.
The comparator generates a gate signal whenever the input goes above an adjustable trigger threshold.
Three LEDs help you keep track of overload, the envelope, and the gate signal.

Een env follower versterkt het externe audio signaal dus, vervolgens heb je een env output die het inputsignaal volgt en kun je dus dat signaal gaten.

Zie plaatje of anders: http://www.doepfer.de/a100_man/a119_man.pdf

Met dank aan doepfer

Attachments

• env_follower.jpg
    env_follower.jpg
    15,8 KB · Bekeken: 94
Origineel geplaatst door JohnnyBusca

Een env follower versterkt het externe audio signaal dus, vervolgens heb je een env output die het inputsignaal volgt en kun je dus dat signaal gaten.

[/i]

Zoals het hier staat uitgelegd:

Een preamp zorgt voor de versterking van eender welk input signaal (mic/line) , de envelope follower leest dat signaal en stuurt een volledig positief signaal naar bv.de envelopes (dit gebeurt dmv filtering, hier een LPF van 50Hz en een full wave rectifier). De envelope follower stuurt ook een comparator aan of uit. Wanneer het signaal dat de follower uitkomt boven de treshold waarde van de comparator gaat, gaat diens uitgang (gate dus) positief worden en bv. 5V uitsturen, wanneer dat signaal onder de treshold waarde zakt gaat die terug 0 worden.

Okay bedankt!

Iemand die een voorbeeldje kan posten van een geluid zonder de EF en met?

Is snap de theorie, maar ben benieuwd hoe het klinkt. :)

Origineel geplaatst door demian
Iemand die een voorbeeldje kan posten van een geluid zonder de EF en met?
Naar Jimi Hendrix luisteren als 'ie z'n Crybaby Wah heeft aanstaan. In een wah zit een envelope follower die een resonante bandpassfilter aanstuurt :). Een EF is een modulator zoals een LFO of een envelope - je hebt een 'target' nodig (filter, pitch, volume).

Ik zag ook nog deze:
gejat van wikipedia
Envelope follower is the name for a device used in musical electronic environments that detects the amplitude variation during time of an incoming sound and produces a control signal that resembles it. Usually it offers the possibility to modify the attack and the release stages of the output signal.

Ik snap de theorie nog niet helemaal :). Help me even. Het is dus een dingetje dat de envelope van een (extern) signaal detecteert. Met een beetje fantasie: een soort reverse engineering van de adsr zeg maar :). Als output krijg je dus weer een control signal dat je kan toewijzen aan allerlei dingen zoals Yoozer al zei. Is het output signaal ook weer vergelijkbaar met een adsr?

Een Envelope Follower "leest" de envelope van een geluidsbron en stuurt de envelope van deze geluidsbron in de vorm van een stuurspanning naar buiten.

Dus als je een microfoon in een piano hangt en deze microfoon in een envelope follower doet komt er uit de envelope follower een stuurspanning die de envelope van een piano weergeeft.

Piano -> mic -> envelope follower -> piano envelope

Kortom: Hij kan audio lezen en het volume van de audio bron aangeven met een spanning. Hoog volume = hoog voltage, laag volume = laag voltage

In aanvulling op Matthijsblom: niet alleen het genereren van een control voltage, maar óók het genereren van een trigger of gate signaal (zodra het inkomende volume boven een bepaalde treshold komt).

Erg leuke dingen zijn dat, ik hoop binnenkort ook wat analoogs op de kop te tikken wat dat kan :)

Aanschouw hier de Electrix Filterqueen. Een klein toestelletje maar je kunt er wel leuke dingen mee doen :)

Om 0:08 schakel ik de het filter in, een LPF 2 polig resonant filter meer bepaald. Dan doe ik een sweep; de envelope follower is op dit moment nog niet ingeschakeld.

Om 0:24 schakel ik de follower in. Op een Filterqueen kun je de band kiezen waarop gevolgd wordt (hoge tonen / midden tonen / lage tonen of een combinatie), ik heb om het simpel te houden de follower de hele tijd op alles (het volledige ingangssignaal) laten volgen.

Vervolgens draai ik wat aan de release en depth instellingen van de volger. Release controleert (natuurlijk) de release van de filter envelope, depth de diepte, dus hoe sterk de filter frequentie door de follower gemoduleerd wordt.

Rond 1:05 hoor je dat een filter met envelope follower goed werkt bij drums.

Om 1:20 schakel ik tot slot over op een HPF (ook 2 polig).

Rond 1:40 gaat de follower eventjes uit (ik sweep dan manueel), om 1:46 komt de follower er weer bij.

Om 1:50 schakel ik tenslotte het filter uit.

:dj:

Back