FM7 en Breathcontrol?

Jos de Lange

Stamgast
Hallo allen.

Ik ben wat softsynth's aan het uitproberen en ben aangeland bij "Native Instr. FM7".
Het gaat mij voornamelijk om de mogelijkheid van breathcontrol (vanwege het bespelen van een Yamaha Windcontroller).

FM7 heeft een button voor breathcontrol, maar hoe daar mee om te gaan is mij op dit moment nog onduidelijk. Mijn versie van FM7 heeft geen handleiding en/of help.
(Op hun site heb ik ook niets kunnen vinden.)

Weet iemand waar ik een handleiding (engels of nederl.) kan downen?

Groetjes
Jos

Heeft FM7 geen 'learn' functie waarmee je bepaalde controllers daarin kunt toewijzen aan externe midi-controllers? Zo ja, aansluiten aan je midi-interface. Learn functie even actieveren in FM7 en ff blazen. De controller in FM7 moet dan reageren.

Origineel geplaatst door Slolov
....Learn functie even actieveren in FM7 en ff blazen. De controller in FM7 moet dan reageren.

Slolov, bedankt voor de tip. Ik ga het uitproberen.

Origineel geplaatst door Jos de Lange
Slolov, bedankt voor de tip. Ik ga het uitproberen.

Hmm.... ik dacht dat het simpel was...:-(
FM7 heeft een x-aantal 'tabbladen' A,B....Z, Pitch, LFO, MOD, Master, Easy etc...
Welk tabblad ik ook kies overal kan ik de 'Learn' button activeren.
Maar op welk tabblad moet deze 'learn' button geactiveert worden?

Op het tabblad Master staat een blokje met 'Controller Define', moet ik deze wijzigen?

Jullie lezen het wel.... ik ben een complete nitwit op FM7 :-)

Jos

Ervanuitgaande dat je breathcontroller op de juiste manier aangesloten is.

1. Druk op de learn functie.
2. Kies bijvoorbeeld operator X
3. Druk op de slider Cutoff zodat ie rood omrand wordt.
4. Blazen op je controller.
...De slider zal nu moeten reageren.
5. Learn functie uitzetten.

fm7.jpg

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Slolov
Ervanuitgaande dat je breathcontroller op de juiste manier aangesloten is.

1. Druk op de learn functie.
2. Kies bijvoorbeeld operator X
3. Druk op de slider Cutoff zodat ie rood omrand wordt.
4. Blazen op je controller.
...De slider zal nu moeten reageren.
5. Learn functie uitzetten.

Wederom bedankt voor je reactie Slolov.

Ik heb het geprobeerd (zoals jij schrijft), maar zodra ik op mijn controller blaas (puntje 4)
springt de learnfunctie automatisch uit.
De slider reageert dan wel op hard en zacht blazen (max. en min.), maar ik merk ook geen enkel verschil in de geluidsweergave.
(Ik heb dus meerdere sliders uitgeprobeerd.)
Blijkbaar moet ik nog iets meer doen?

Jos

hmmm. Het werkt dus wel maar je moet nu heel hard blazen. Kun je op je breathcontroller nog een bepaalde gevoeligheid instellen. Ik heb geen verstand van breathcontrollers e.d. maar het lijkt op een iets wat ik ook ooit met m'n Sampler-keyboard had zitten. Dit had een zgn. drukgevoelig keyboard. De drukgevoeligheid kon ik toen van licht tot zwaar zetten. Dus als ik wat harder op de toetsen drukte gingen bepaalde parameters (bijv. volume of andere filters) ook harder en zachter reageren waardoor het geluid enigszins veranderde.

Breathcontroller calibreren?
Dat gaat afhankelijk van je breathcontroller; ik heb zelf een Yamaha BC-2, die heeft (net zoals de BC-3) twee van die oranje stelschroefjes... ééntje voor 'offset' en ééntje voor 'gain'. De simpelere Yamaha BC-1 schijnt maar één stelschroefje te hebben.

Het calibratieproces is een beetje ervaringsbehoeftig.
Zelf stel ik m'n BC-2 zo af:
-Allebei de stelschroefjes in het midden.
-De 'offset' omhoog draaien tijdens het vasthouden van een toets totdat je hoort dat de breath begint te 'lopen' (vaak een beetje breathnoise bij blaasinstrument patches)
-De 'gain' nu bijstellen zodat je gemakkelijk het uiterste breathcontrollerniveau bereikt.
-Bijstellen van 'gain' zorgt er soms voor dat je 'offset' een beetje omlaag moet draaien.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Hanz
Breathcontroller calibreren?

Inmiddels ben ik er achtergekomen...
Mijn Yamaha Windcontroller is wel correct gekalibreerd (hij werkt prima op de 2 soundmodules
(hardware) die ik in de oefenruimte heb staan. Daar lag het niet aan.

Ik ben naar 'pagina' Easy gegaan en heb daar de Output Volume op midi-learn gezet en dat
zag en hoorde ik correct werken.
De vorige test mislukte waarschijnlijk omdat ik een geluid gekozen had wat net niet
(voldoende) reageerde op het gekozen filter :-)

Hanz en Slolov, bedankt voor het meedenken!!!

Jos

Back