Gated reverb? Effecten in ritme patterns (Vitalic)

Flexby

Stamgast
Hoi,

Ik heb een vraagje en hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen.
Afgelopen jaren heb ik een beetje (piano) leren spelen met behulp van een CS6R en een midi keyboard. Veel drakerige, sentimentele dingen gemaakt ;-)

Sinds korte tijd ben ik meer geïnteresseerd in techno. Een vriend van mij gaf een cdtje van Vitalic en toen ‘zag ik het licht’.

Mijn vraag gaat over de effecten die je hoort in de drumpartijen van bijvoorbeeld Vitalic.
Bij (of na/met) de bass drums en claps hoor je een soort zuigende delays of reverbs die door het stereospectrum schuiven.

Zeg maar BOOM…zappppp zwoeef ;-)) en dat van rechts naar links en visa versa.
Okay, is een beetje moeilijk uitleggen.

Wat ik zo cool vind, is dat de patterns eigenlijk heel simpel (4/4)zijn maar dat de effecten er voor zorgen dat het geheel erg dynamische en ruimtelijk wordt. Zo blijft er ruimte / lucht over in het geluid (loopt niet vol)

Hoe worden dit soort effecten gemaakt?
Weten jullie of je daar bepaalde hardware voor nodig hebt? Of software pluggins?

Sinds kort heb ik een MOTIF ES RACK ter vervanging van de piano’s en drumkits in mijn CS6R (ik blijf natuurlijk vage, sentimentele liedjes maken naast techno/electro;-)

Met de MOTIF kom ik een heel eind als ik gated / reversed reverb gebruik voor de drumkits.
Maar het haalt het niet bij wat ik in de muziek van anderen hoor.

Ik hoop dat bovenstaande een beetje duidelijk is.
Natuurlijk begrijp ik dat er veel tijd en ervaring nodig is om te begrijpen hoe dergelijke effecten gemaakt worden. Ik vraag dan ook alleen om de juiste richting. Waar moet ik zoeken?

Thanks!

Bedankt smackos.

Mutli FX. Ik neem aan dat je hiermee hardware effectmodules bedoelt?

Enig idee wat goede en betaalbare effectmodules zijn?

Van synths e.d. ben ik aardig op de hoogte maar ik heb geen idee wat goede effectmodules zijn, dus, wat gangbaar en betaalbaar is.

Re: Gated reverb? Effecten in ritme patterns (Vitalic)

Origineel geplaatst door Flexby
Mijn vraag gaat over de effecten die je hoort in de drumpartijen van bijvoorbeeld Vitalic.
Bij (of na/met) de bass drums en claps hoor je een soort zuigende delays of reverbs die door het stereospectrum schuiven. Zeg maar BOOM…zappppp zwoeef ;-)) en dat van rechts naar links en visa versa. Okay, is een beetje moeilijk uitleggen.
Wat ik zo cool vind, is dat de patterns eigenlijk heel simpel (4/4)zijn maar dat de effecten er voor zorgen dat het geheel erg dynamische en ruimtelijk wordt. Zo blijft er ruimte / lucht over in het geluid (loopt niet vol)
Hoe worden dit soort effecten gemaakt?
Weten jullie of je daar bepaalde hardware voor nodig hebt? Of software pluggins?

Compressor! Compressor! Compressor! Die zorgt ervoor dat de basdrum eerst alle ruimte inneemt en dat daarna de reverb er op naar vol volume kan gaan. Het is geen effect op de reverb-unit zelf. Zet 'm als volgt neer : Basdrum > Reverb > Compressor.
Met de MOTIF kom ik een heel eind als ik gated / reversed reverb gebruik voor de drumkits. Maar het haalt het niet bij wat ik in de muziek van anderen hoor.
Omdat het een apart apparaat of plugin is ipv een ingebouwd iets is en je met gated als het goed is niet gelijk met de compressie zelf kan spelen, alleen met de reverbduur, dichtheid, en filter. Als je op je Motif 2 insert-effecten kan toepassen op 1 kanaal gaat 't lukken, anders niet echt (reverb als global effect wordt namelijk als het goed is -na- de compressor toegepast ipv ervoor).

Hi Yoozer,

Dank je voor je reactie, uitleg en tijd :)

Ik begrijp het nog niet helemaal maar compressie speelt dus een belangrijke rol en ook de volgorde is van belang.

Het 'neerzetten' in een bepaalde volgorde (Basdrum > Reverb > Compressor.)
Hoe bedoel je dat precies?

Stel dat ik dat met VST effecten wil doen in bijvoorbeeld Cubase.
Dan eerst een reverb (bovenste slot) en dan de compressor daar overheen?

In Cubase zou dat moeten werken op die manier, ja.. volgens mij worden effecten daar in de volgorde van inladen achter elkaar gezet.

Het is gewoon een soort blokkenschema - je droge geluid is een bassdrum, je past er een reverb op toe, en het resulterende geluid jaag je door een compressor. Wel niet helemaal open zetten, anders hou je alleen nog maar het reverb-stuk over.

vitalic heeft idd heel herkenbare basdrum reverbs, ik heb er deze donderdag nog lichtjes uit mijn dak op gegaan

dit was vitalic op dour:
CRW_2963_JFR.jpg

CRW_2967_JFR.jpg

CRW_2975_JFR.jpg

plaatjes vanop de officiële site:doei:

Cool!

Ze waren in Amsterdam afgelopen weekend...maar ik kon niet...
V-synth zo te zien, electribes...machinedrum...?

Ibook...

...maar vooral...veel gevoel en slimme ideeen ;)

thanx!

En Ableton Live zo te zien ;).

Dat vind ik nou het grote voordeel van ableton.
Je kan makkelijk spelen met de volgorde van de blokken!
Bij Cubase zou je VST's moeten deleten en opnieuw in een andere volgorde in inladen.
(En nu hoop ik dat iemand mij verteld dat dat bullshit is ha ha)

Back