welke microfoon voor vocoder

Nightly Build

Go for what you know
welke mic is het meest geschikt voor een vocoder?

ik heb er nu 2
eentje is een goedkoop ding uit de jaren 60 met een zeer schel geluid
werkt perfect met de vocoder maar mist wel dynamiek

ook heb ik een standaard niet-al-te-dure Lem Uni-directional mic die je voor 15 euro bij feedback kan kopen
die klinkt wel beter maar ik moet wel heel erg EQ aanpassen
al het bas eruit, mid-hoog flink oppompen en zelfs dan komt hert er nog "heavy on the bass" uit

zit te denken aan een nieuwe mic... maar welke??
het gaat er om dat mijn woorden goed gearticuleerd de vocoder uit komen

ik heb een anologe vocoder: Synton Syntovox 222

Je zou met die Lem mic eens wat kunnen experimenteren met posities ervan. Plaats hem bijvoorbeeld wat verder van je af, en/ of zet de microfoon in een goed en stevig stafief. Kan wonderen doen. :)

Ik gebruik altijd een kleinmembraan condensator microfoon. Als je een kleinmembraan gebruikt heb je een mooi helder hoog wat de verstaanbaarheid erg bevordert. Het is overigens een mythe dat een microfoon voor vocoding niet zo goed hoeft te zijn. Een Neumann van 5000,- is misschien wat overdreven, maar ik heb gemerkt dat je toch beter een behoorlijke kwaliteits microfoon kan gebruiken. Een SM58 werkt natuurlijk ook gewoon, maar is zeker niet zo mooi als een condensator. Voor live situaties is het misschien weer beter toch te kiezen voor een SM58 i.p.v. een condensator (i.v.m. omgevingsgeluid)

Ik heb overigens ook een Synton 222.

ik las dit ergens op een forum:
er zijn verschillende soorten microfoons voor opnames.
Met als twee belangrijkste varianten:

dynamische microfoons- (de shure sm57 zul je ongewtijfeld kennen van live situaties

condensator microfoons - verkrijgbaar als "grootmembraan" (die indrukwekkende dingen die in zo'n spin hangen)en "kleinmembraan" (pijpjes). beide bestaan in transistor en buizentechniek.

Het eerste dat je moet afleren, is het idee dat een condensator beter zou zijn dan een eenvoudige dynamische microfoon, een grootmembraan beter dan een kleinmembraan en een buizenmicrofoon beter dan eentje met transistor techniek.

Ze hebben allemaal hun eigen unieke karakter en nut in de studio. Alle microfoons klinken anders, ook als ze in
dezelfde techniek gebouwd zijn. Toch kun je zeggen dat de eerdergenoemde types bepaalde kenmerkende aspecten hebben.

dynamische microfoons - warm, rond geluid en enigzins ongedetaileerd. Daarom erg goed te gebruiken voor schel klinkende geluidsbronnen (gitaarversterkers e.d). Kunnen veel hebben qua geluidsterkte en zijn minder gevoelig voor overspraak dan condensatoren, dus ook zeer geliefd voor tom-snare - en bassdrum closemiking.

grootmembraan condensator - gedetaileerder geluid en een "grootse klank" erg goed om stemmen dichtbij mee op te nemen alswel overheads, blazers. Gekleurder geluid dan de pijpjes.

kleinmembraanmicrofoons- neutraler geluid en minder goed geschikt voor close-miking (met uitzondering van acc. gitaar). Echter wel voor opnemen op afstand (strijkers etc).
ook overheads ed. Over het algemeen zijn ze beter voor akoestische gitaar dan grootmembraanmicrofoons, omdat ze een sneller reactievermogen hebben en dus minder wollig klinken op dit instrument. Sowieso een must voor precisie- opnames en het is een misverstand dat ze minder zouden opvangen vanwege de kleinere membraan.

De condensatoren zijn er dus ook in buizentechniek. Het voordeel hiervan is de lichte compressie van de buis en vooral op zang kan een goede buizenmicrofoon van pas komen omdat het de pieken enigsins afrond. Maar het hangt volledig af van de geluidsbron en vaak is een transistor microfoon een betere keus. Over het algemeen is het wel zo dat een goede buizenmicrofoon onverslaanbaar is op zangers.
Echter, met een klein budget is het beter om transistortechniek te kopen, omdat alles (grof gezegd) wat onder de 1000 euro zit en een buis heeft marketing is en de buis volledig verkeerd gebruikt wordt (Behringer, TL Audio, ART etc). Het is namelijk niet de buis die 't m doet, maar het gehele design, waar een bepaald type buis slechts een klein onmisbaar onderdeel van is. Zonder dit design stelt de buis niets voor.

als ik het goed begrijp is een kleinmembraan condensator microfoon met name geschikt voor opnames op afstand.
ik ben geloof ik wel een close-micer 8)

ik vrees dat het weer een ochtend testen wordt bij feedback
ik heb ook nog niemand over Sennheiser gehoord... die maken ook wel puike mics toch?

Wat Bounce als citaat heeft aangehaald is een mooi stukje tekst. Het is hier en daar wat kort door de bocht, maar als je weinig kaas gegeten hebt van mics, dan is het een waardevolle uitleg. Vooral de misverstanden die deze meneer aanhaalt zijn een waarheid als een koe.

Erg goed.

Ik gebruik een zilverkleurige en een heel erg retro uit ziende microfoon uit de jaren 70 met een soort XLR aansluiting een keer op de rommelmarkt gevonden met een heel dik geluid met cq. veel laag, voor m'n SVC-350.

Tip wat ook leuk is:eureka: gewoon wat experimenteren met wat van die oude bandrecorder/bakkelieten microfoontjes ik doe dat ook vaak en dat geeft veel aparte effecten heb er een hele verzameling van vaak te vinden op rommelmarkten.

Re: welke microfoon voor vocoder

Origineel geplaatst door bounce
zit te denken aan een nieuwe mic... maar welke??
het gaat er om dat mijn woorden goed gearticuleerd de vocoder uit komen
vergeet niet dat het aantal banden en type draaggolf nog wel net ff iets meer van belang zijn dan een mic als het gaat om een goede articulatie... verder zou ik ook een mic eerst door een compressor halen alvorens hij de voco ingaat...

Ik heb toevallig net een Shure SM58 aangeschaft voor bij mijn WarpFactory, en het verschil met de goedkope mic die ik hiervoor gebruikte is enorm. Voor zo'n €100 kun je niet ver mis gaan.

Een parametrische EQ voor de vocoder doet ook wonderen! Dan kun je echt nog een heleboel instellen in het uiteindelijke vocoder geluid.

Het beste is ook een compressor ervoor te zetten, dan weet je zeker dat je geen rare harde tikken en feedback dingen krijgt.

Dus zo:

[MIC]=>[PARAMETRISCHE EQ]=>[COMPRESSOR]=>[VOCODER]=>[COMPRESSOR}

Zo kan je een Zoom 1201 vocoder zelfs super laten klinken.

Een pitchshifter erbij doet ook wonderen (niet zozeer voor de kwaliteit maar meer voor iets speciaals!)

Laatst gewijzigd:
SM58 is over het algemeen de beste denk ik. is ook een stevige mic. dus zal niet zomaar verrot gaan. ideaal voor live-act dus

ik ga waarschijnlijk de shure sm57 kopen voor vocoding.......
na het lezen van de shure website...

Hij word namelijk al jaren door us presidenten gebruikt om het boe geroep niet door te laten
dringen:duivels: ;)

Dat kan ook met andere mics...

Maar de SM57 is nooit een verkeerde koop.
Wat je ook aan microfoons hebt in je collectie.....een SM57 is altijd fijn voor erbij.

ik heb ook een sm58 half jaar terug gehaalt echt netjes geluid als ik het gebruik in de mix hoef ik er weinig aan te veranderen

dat was eerder wel anders met een goedkope mic dan zat ik uren te met de eq te kloten en dan uiteindelijk in de mix kon ik de teksten nog niet verstaanbaar maken zonder teveel de mix uit te komen

hij is wel bassig maar dat vindt ik persoonlijk niet erg het is ook een hele mooie lage toon die ik liever niet wegdraai en liever te veel bass dan te weinig

verder is het een super robuust ding

ik gebruik hem zelf om teksten min of meer in te schreeuwen daar is hij voor mij perfect voor en heb daarbij meestal ook de muziek op de achtergrond net zo hard als anders lopen (koptelefoon doet m,n mic zelfvertrouwen krimpen :) )

je hoort de muziek dan wel in de opname zachjes meewoomen zeg maar, maar in een mix bass eruit en hoor je dat niet terug

er was trouwens laatst een aanbieding van bij feedback van de sm58 met kabel en stand voor de zelfde prijs als de mic zonder assoc, of misschien nog wel minder maar dat weet ik niet meer zeker

Origineel geplaatst door anoniempje
hij is wel bassig maar dat vindt ik persoonlijk niet erg het is ook een hele mooie lage toon die ik liever niet wegdraai en liever te veel bass dan te weinig

Als je die bass irritant vind of je heb die niet nodig voor een bepaald liedje,
dan moet je microfoon iets verder van de geluidbron (je mond) houden.
De Shure SM57/58 zijn nogal gevoelig voor het "proximity effect". Dat houdt in dat de bass versterkt opgenomen wordt wanneer je de mic erg dicht bij de geluidsbron houdt.
Dit komt door de constuctie van de microfoon en heeft te maken met het feit dat de microfoon een nier karakteristiek heeft.

Back