kijk ofwel ga je voor een gewogen masterkeyboard, en een externe sound engine voor de piano, daar ken ik niet veel van, dus zal je zelf even moeten rondzoeken, maar ik zie regelmatig toch masters rondgaan. ga wel voor het volledige klavier (je zal ze allen nodig hebben) en ga zeker voor gewogen en zeker voor graded (dus lage keys zwaarder dan lichte).over de soundengine die je dan via midi aansluit zijn er wel topics genoeg.
GA NIET TE LICHT OVER DE KWALITEIT VAN DE KEYS OP ZICH. ikzelf heb 3 jaar geleden begonnen met eerst 4 maanden les te pakken en op de school te oefenen, tot ik wat gewend was aan een piano keyboard, zodat ik beter kon inschatten welk het beste was. Vergeet niet dat je met lessen steeds beter wordt, maar dus ook steeds 'gevoeliger' aan kleine tekortkomingen.
als je daarentegen voor een digitale piano gaat zal je moeten kiezen tussen een stagepiano enerzijds, en een digitale piano "pur sang" zoals de CLP serie
wat is't verschil?
- draagbaarheid: de pur sang is bedoeld om op te stellen, en eigenlijk te laten staan (proper in hout afgewerkt, de 2 of 3 pedalen in de achterkant verwerkt...blablabla...
- ingeboude versterking: pur sangs zijn bedoeld om via eigen versterking te bespelen, en dus betere boxen, warmer geluid door grotere klankkast.....stages hebben zelfs niet altijd ingebouwde boxen.
dat alles samengevat, maar hier begint het subjectieve, en dus door uzelf te bepalen stuk:
tussen yamaha en roland vind ik vanuit een piano oogpunt yamaha stukken beter want:
- roland is iets te licht van aanslag, de yamaha vind ik (ik heb basis clp model, 110 denk ik, 3 jaar terug net geen 1000€) nog altijd zeeer zeeer goed van aanslag. de roland voelde mij iets fragieler, en iets te licht aan, je moet maar eens op een echte vleugel spelen, die zijn gewoonweg iets zwaarder, en als je dan de hele week op 'n licht klavier oefent, verschiet je wel eens op een vleugel.
en de klank van yamaha is gewoon véél beter. bij de roland had ik echt het gevoel dat er kussens op de boxen gelegd waren: zeker het middenregister was redelijk dof, terwijl de yamaha beter uitkwam.
als je wat meer budget hebt (ik denk een 2000 tal euro?, oei ik zie net dat ie al niew aan 1250€ gaat) zou ik echt voor de Yamaha P-120 S Stage Piano gaan. Die is stage draagbaar, zéér mooi afgewerkt, een super klavier, en ondanks stage heeft ie een zééééér goede versterking en ingebouwde boxen, volle warme klank. Ik zat deze week nog op een jazz optreden, en ook daar zag ik de P120 gebruikt worden...