Aanschaf synth en pianoles

rob42

Ingeburgerd
Ik heb vroeger keyboardles gehad maar wil nu pianoles gaan nemen.
Ook wil ik een synthesizer aanschaffen (waarschijnlijk een fantom x).

Nu is mijn vraag: waar moet ik voor wat betreft het klavier op letten, in verband met pianoles?
Hoe is het klavier van de X8? Kan ik beter een X6 en een los controller keyboard kopen? Hoe verschillen de klavieren van de verschillende merken?

bedankt!

Als je dan toch voor een losse controller wilt gaan, waarom dan niet een Fantom XR halen?

Anyway, als je na een lange tijd weer begint en je bent niet al te hard verwend met gewogen toetsen in de tussentijd maakt het denk ik niet zoveel uit. Sommige merken hebben wel een wat zwaardere aanslag - maar of je dat prettig vindt of niet, da's voornamelijk persoonlijke smaak. Het heeft ook te maken met training - je spieren in de vingers en pols moet je ontwikkelen, dus is een zware aanslag in het begin misschien niet zo prettig.

In ieder geval een klavier met gewogen toetsen nemen!
Piano spelen op lichte toetsen is niks!!!

Ik zou in jouw geval een Fantom XR module met een CME UF8 controller keyboard nemen. Dan heb je alles in huis; synthesizer, sampler en een gewogen klavier met 88 toetsen en hamertechniek. En je betaalt nog ook eens ruim duizend euro minder dan voor een X8.

Ik vond het klavier van de Fantom S88 niet mis. Dit klavier is waarschijnlijk hetzelfde als in de X8.

Maar het klavier van een Yamaha S90 is echt vele malen beter! Echt zeer goed om hier piano op te spelen. Dit klavier zit trouwens ook in een Motif8 en Motif ES8, dus je kunt ook daarnaar gaan kijken.

Belangrijkste regel is: eerst testen voor je koopt!

Verder moet je die pianolessen zeker nemen, ik kom nu tot de conclusie dat ik dat zelf veel eerder had moeten beginnen. Veel succes!

een fantom x is geen verkeerde keuze; zie mijn review, maar luister zeker ook naar de motif lijn ( ES)
en haal dan bijv; een 2 dehandse fantom XR of een Motif Rack versie ( beidde tussen de 800-1000 euro...)

Je kunt dan inderdaad een gewogen klavier bij kopen....

Wanneer je een bijv; Fantom X8 zou kopen ben je vrij veel geld kwijt ,ja...

Kijk naar Roland en Yamaha om de keuze niet moeilijker te maken !
Denk dat je met Korg niet zoveel waarde hecht aan de acoestische sounds !

Alhoewel ik niet weet hoe dit bij de extreme zit !

Succes

Wow, wat veel reacties. Daar heb ik wel wat aan.

De synth wil ik vooral gebruiken voor het componeren van (experimentele) muziek en ook wil ik mijn basgitaar ermee samplen.
Voor mij gaat het dus vooral om de sequencer en arpegiator etc. en niet of er nou een realistische piano e.d. in zit. (Daar gaat de discussie vaak over geloof ik...)
De rack versie van fantom lijkt me niets want dan mis ik het bedieningsgemak en de drumpads!

Ik denk dat het een x7 wordt en als de pianoles start dan moet ik er een controller keyboard bijhalen.

Origineel geplaatst door rob42
en niet of er nou een realistische piano e.d. in zit. (Daar gaat de discussie vaak over geloof ik...)

Het belangrijkste is een goed klavier. Sorry maar ik vind het geen wijze beslissing om nu een X7 te kopen en later een controller keyboard erbij... Waarom niet meteen een X8 of een Motif(ES)8? :confused:

Een Studiologic masterkeyboard met gewogen toetsen kost trouwens rond de 600 euro, da's toch geen kattepis. Bovendien moet je er de ruimte voor hebben (zo'n keyboard neemt toch flink wat ruimte in beslag en ik zie je nu niet meteen een X7 en een 88 keys klavier boven elkaar stapelen...

Maar ja je moet natuurlijk zelf doen wat je juist acht.

Ik denk dat het een x7 wordt en als de pianoles start dan moet ik er een controller keyboard bijhalen.

Zoals gezegd vind ik dat geen slimme beslissing, maar da's mijn mening natuurlijk.

Ik zou een X8 met audiotrack expansion gaan kopen. (.....maar ik ben dan ook een echte Fantom-X fan)
De X8 fungeert dan ook nog eens als een 8 sporen stereo recorder (leuk voor je basgitaar). Hou er wel rekening mee dat de kosten voor een stukje geheugen en een media kaartje er nog bij komen.

De Motif ES 8 is een prima alternatief. De S90 heeft geen sampler.
Een X7 met losse 88 toetsen controller lijkt me geen goed plan. Ik denk dat het klavier van een X8 beter aanvoelt dan die van een controller (.....maar ik weet niet of dat geldt voor de duurdere 88 toetsen controllers).

Voor pianoles is een 88 toetsen gewogen klavier een must-have.

Ja, zonder 88 gewogen toetsen wordt het niets met die pianolessen. De grote synths van tegenwoordig hebben heel behoorlijke klavieren, dus waarom moeilijk doen door een grote synth plus hamerklaviercontroller (wat een woord hè... 8~ ) te kopen? Waarom niet gewoon meteen een synth met hamerklavier? Als je dan een synth + sampler + sequencer zoekt, dan wordt dat een Korg Triton Extreme ProX (of de voorganger: Triton Classic ProX), Roland Fantom X8 (voorganger: S8 ) of een Yamaha Motif ES8 (voorganger: Motif8 ). Eventueel ook een Kurzweil 2600X, maar dat wordt een stuk duurder meteen. Allemaal met goede pianoklanken en goede klavieren (welke de beste zijn is subjectief en moet je dus zelf beoordelen in een winkel). Over deze synths worden bovendien regelmatig vragen gesteld hier op het forum (zoek bijvoorbeeld naar 'romplers', en kom op onder andere deze, deze en deze threads/posts uit), dus dat moet helemaal goedkomen!

Een X8 is identiek aan een X7 muv het klavier, dus als je piano wilt spelen ligt een gewogen hammer action klavier wel heel erg voor de hand. Tenzij je live speelt, want hij weegt 2x zoveel...daarom heb ik een X7. Losse 88-toetsen hammer action klavieren zijn er wel, maar de meeste zijn kwalitief heel veel minder dan een Roland X8 of Yamaha ES8. Vergelijk de M-Audio Keystation Pro 88 maar eens met een X8, dan weet je wat ik bedoel, een goed klavier kost geld. Succes in ieder geval

Ik heb een X8 gekocht!
Ik had een Roland E-20 keyboard dus je kan je voorstellen dat ik verbaasd was en vermaakt werd door alle mogelijkheden...

Bedankt voor alle tips. Ik kom vast snel weer terug. Eerste raadsel wordt de audio track expansion: de verkoper zei dat íe er al in zat, maar dat ik alleen nog een kaartje in een normale PC zaak moest kopen. De handleiding voor de expansion zat i.d.d. los aan de buitenkant van de doos, met een versie 2.00 CD-rom, verder niets.
Enfin, ik snap daar niets van, maar ik moet waarschijnlijk naar een andere thread hiervoor?

Origineel geplaatst door rob42
Ik heb een X8 gekocht!
Ik had een Roland E-20 keyboard dus je kan je voorstellen dat ik verbaasd was en vermaakt werd door alle mogelijkheden...

Bedankt voor alle tips. Ik kom vast snel weer terug. Eerste raadsel wordt de audio track expansion: de verkoper zei dat íe er al in zat, maar dat ik alleen nog een kaartje in een normale PC zaak moest kopen. De handleiding voor de expansion zat i.d.d. los aan de buitenkant van de doos, met een versie 2.00 CD-rom, verder niets.
Enfin, ik snap daar niets van, maar ik moet waarschijnlijk naar een andere thread hiervoor?

Bij het opstarten van de Fantom kun je zien of de audiotrack expansion er al in zit.
Wat je inderdaad even moet doen is een leeg kaartje kopen bij een computerzaak o.i.d (zo'n kaartje is identiek aan die van je expansion.
De adapter voor zo'n kaartje zit al bij de audiotrack expansion, dus die hoef je niet meer te kopen.

Origineel geplaatst door Bartology
Bij het opstarten van de Fantom kun je zien of de audiotrack expansion er al in zit.
Wat je inderdaad even moet doen is een leeg kaartje kopen bij een computerzaak o.i.d (zo'n kaartje is identiek aan die van je expansion.
De adapter voor zo'n kaartje zit al bij de audiotrack expansion, dus die hoef je niet meer te kopen.

Bij opstarten of versie info wijst niets op zo'n expansie, en bij de doos zat enkel een expansie handleiding en CD-rom.
Dat betekent toch dat ik het gehele expansie pakket in de muziekwinkel moet aanschaffen?? Ik denk dat dat verhaal van de verkoper onzin is, of ik begrijp het niet.

kijk ofwel ga je voor een gewogen masterkeyboard, en een externe sound engine voor de piano, daar ken ik niet veel van, dus zal je zelf even moeten rondzoeken, maar ik zie regelmatig toch masters rondgaan. ga wel voor het volledige klavier (je zal ze allen nodig hebben) en ga zeker voor gewogen en zeker voor graded (dus lage keys zwaarder dan lichte).over de soundengine die je dan via midi aansluit zijn er wel topics genoeg.

GA NIET TE LICHT OVER DE KWALITEIT VAN DE KEYS OP ZICH. ikzelf heb 3 jaar geleden begonnen met eerst 4 maanden les te pakken en op de school te oefenen, tot ik wat gewend was aan een piano keyboard, zodat ik beter kon inschatten welk het beste was. Vergeet niet dat je met lessen steeds beter wordt, maar dus ook steeds 'gevoeliger' aan kleine tekortkomingen.

als je daarentegen voor een digitale piano gaat zal je moeten kiezen tussen een stagepiano enerzijds, en een digitale piano "pur sang" zoals de CLP serie

wat is't verschil?
- draagbaarheid: de pur sang is bedoeld om op te stellen, en eigenlijk te laten staan (proper in hout afgewerkt, de 2 of 3 pedalen in de achterkant verwerkt...blablabla...
- ingeboude versterking: pur sangs zijn bedoeld om via eigen versterking te bespelen, en dus betere boxen, warmer geluid door grotere klankkast.....stages hebben zelfs niet altijd ingebouwde boxen.

dat alles samengevat, maar hier begint het subjectieve, en dus door uzelf te bepalen stuk:
tussen yamaha en roland vind ik vanuit een piano oogpunt yamaha stukken beter want:
- roland is iets te licht van aanslag, de yamaha vind ik (ik heb basis clp model, 110 denk ik, 3 jaar terug net geen 1000€) nog altijd zeeer zeeer goed van aanslag. de roland voelde mij iets fragieler, en iets te licht aan, je moet maar eens op een echte vleugel spelen, die zijn gewoonweg iets zwaarder, en als je dan de hele week op 'n licht klavier oefent, verschiet je wel eens op een vleugel.

en de klank van yamaha is gewoon véél beter. bij de roland had ik echt het gevoel dat er kussens op de boxen gelegd waren: zeker het middenregister was redelijk dof, terwijl de yamaha beter uitkwam.

als je wat meer budget hebt (ik denk een 2000 tal euro?, oei ik zie net dat ie al niew aan 1250€ gaat) zou ik echt voor de Yamaha P-120 S Stage Piano gaan. Die is stage draagbaar, zéér mooi afgewerkt, een super klavier, en ondanks stage heeft ie een zééééér goede versterking en ingebouwde boxen, volle warme klank. Ik zat deze week nog op een jazz optreden, en ook daar zag ik de P120 gebruikt worden...

Veel dank voor deze uitgebreide info. Naast pianoles heb ik ook veel interesse in synthese, componeren en het opnemen van mijn basgitaar.
Vandaar dat mijn keuze is gevallen op een Roland Fantom X8, en het klavier is heel fijn. Ik speel bij mijn tante wel eens op een vleugel (oud, steinberg of zo iets) en ik merk dat het gewicht van de toetsen redelijk in de buurt ligt.

Weet iemand trouwens iets over pianoles in Rotterdam (scholen, docenten etc.)?

Back