Juno 106 VCO kapot. Wie weet oplossing?

Laandodeman

Symfomaan
Wie kan mij helpen!??

Ik heb mijn oude Roland Juno 106 weer van stal gehaald, maar elke vierde noot die ik aansla valt weg. Volgens een synthkenner bij Feedback is de vierde VCO kapot. Ik begrijp dat die VCO's niet meer bij Roland leverbaar zijn.

Weet iemand een oplossing? Het blijft een prachtige vette analoge synth en het zou jammer zijn het ding bij grof vuil te zetten.....

ik had dit ooit ook met een 106, bij music-house konden ze er toen een nieuwe vco inzetten. weet niet of ze nu nog vco's hebben. er zullen er her en der nog wel wat zijn maar het worden er natuurlijk steeds minder.

Informeer eens bij rob senso, misschien kan hij je verder helpen!

Op dit moment heeft hij ze volgens mij niet in voorraad, maar misschien krijgt hij ze wel weer.

RL-15229816 Wave Generator MC5534A . . . . . . . . . . . . NOS NOT TODAY

http://www.senso.dds.nl/content.html

Ben ik blij dat ik voor de Akai AX-60 heb gekozen en niet voor een Juno 106; maar daar heb jij natuurlijk geen reet aan!

Je zou ook filter 6 eruit kunnen solderen en die op no. 4 kunnen zetten. In poly mode II is hij dan 5-stemmig. Het is natuurlijk wel een beetje riskant want de succesrate van het uitsolderen van chips schijnt niet al te hoog te zijn.

de losse osc's schijnen meer waard te zijn dan een complete Juno 106..

Je kan dus best een Juno er bij kopen, de osc's er uithalen, 1 vervangen en de rest doorverkopen.

Beter hier wel een lelijke kapotte juno voor nemen, maar een goeie kan ook natuurlijk.

Origineel geplaatst door demian
de losse osc's schijnen meer waard te zijn dan een complete Juno 106..

Je kan dus best een Juno er bij kopen, de osc's er uithalen, 1 vervangen en de rest doorverkopen.

Beter hier wel een lelijke kapotte juno voor nemen, maar een goeie kan ook natuurlijk.

in theorie heb je gelijk maar in de praktijk komt het maar al te vaak voor dat de stem die je er uit haalt ook stuk gaat door de warmte. die printboarden zijn ook niet lekker makkelijk om iets te desolderen . soldeerbout max op 200 graden en probeer ze dan eruit te krijgen zonder dat de pootje breken.

EEN CRIME

probeer deze meneer eens:

drsoundusa@onnetmail.com

een zaak in NY die meestal wel van die chips heeft liggen, niet akelig duur en verstuur naar NL...en dan door iemand of zelf er in (laten) zetten...heb daar ook al eens een chip gehaald....

effe voor de goeie orde,

Heeft de juno60 ook van deze chips, of is het toch een heel andere... Ik hoor namelijk nooit iets over kapotte stemmen bij de juno60

gr
R

Origineel geplaatst door Arv
effe voor de goeie orde,

Heeft de juno60 ook van deze chips, of is het toch een heel andere... Ik hoor namelijk nooit iets over kapotte stemmen bij de juno60

gr
R

Nu zie je meteen waarom de juno60/ jupiter 4 en jupiter 8 zo goed klinken.
En de MKS80 en Jupiter 6 niet.

:D

Mensen, even zoeken in het synhforum archief. Daarin staat ook ergens dat in veel gevallen slechts een onderdeel van de DCO defect is. Dus dan hoef je die niet te vervangen.

In dat tabelletje...

In dat tabelletje...

...Wat betekent Std. IC's? Je zou zeggen standaard IC's,maar wat is standaard aan een IC die de VCO is voor een synth? En ook een standaard IC heeft een naam en een fabrikant, toch?

Origineel geplaatst door OnAcid
http://analog.no/main/rolandcustom.htm

Re: Juno 106 VCO kapot. Wie weet oplossing?

Origineel geplaatst door Laandodeman
Wie kan mij helpen!??

Ik heb mijn oude Roland Juno 106 weer van stal gehaald, maar elke vierde noot die ik aansla valt weg. Volgens een synthkenner bij Feedback is de vierde VCO kapot. Ik begrijp dat die VCO's niet meer bij Roland leverbaar zijn.

Weet iemand een oplossing? Het blijft een prachtige vette analoge synth en het zou jammer zijn het ding bij grof vuil te zetten.....

Zeer waarschijnlijk is er een A1QH800170 VCF/VCA chip stuk in je 106. The Music House in Utrecht heeft weer een aantal van deze chips op voorraad liggen.

De Juno 106 heeft trouwens DCO's in plaats van VCO's en die DCO's gaan niet zo snel stuk.

Re: In dat tabelletje...

Re: In dat tabelletje...

Origineel geplaatst door pjeut
...Wat betekent Std. IC's? Je zou zeggen standaard IC's,maar wat is standaard aan een IC die de VCO is voor een synth? En ook een standaard IC heeft een naam en een fabrikant, toch?

Het betekent inderdaad standaard IC's. Deze IC's zijn niet speciaal voor synths gemaakt en je kunt ze in allerlei apparaten terugvinden. Meestal zijn er ook meerdere fabrikanten die deze chips maken. Een voorbeeld: de DCO's van de MKS-30 bestaan uit de volgende standaard chips: 8253, CD4011, 3x 4558 en nog wat transistors, condensators, diodes en weerstanden.

...Maar worden die IC's dan software-matig aangestuurt om dat te doen wat we van ze willen? En waar zit die software dan? Ik neem aan dat zo'n "dedicated" chip al alle instructies en protocollen bijgeburnd heeft.

Hoe zit dat (ongeveer..)..

Back