Formant VCO herstellen

Jebbadizer

Nieuwkomer
Help!

bij het instellen van een nieuwe dual vca (mfos) als uitbreiding op mijn formant heb ik bij het afstellen een kortsluiting gemaakt en hierdoor werkt er 1 van mijn formant vco's v niet meer zo goed.
Sine wave gaat nog maar pulse niet (veel gekraak)

Ik ben net een opleiding aan het volgen elektronica maar sta nog nergens... Hoe kan ik het best de vco screanen om te weten wat er kapot is gegaan?

Ook is mijn vca van mfos is gedeeltelijk naar de kl*te... vca1 doet ie het enkel nog in log, niet lineair, en de 2e geeft helemaal geen voltage control meer ...

Ik kan er niet van slapen...

100 maal dank bij voorbaat!!

Zijn alle onderdelen nog verkrijgbaar, of zitten er obscure dingen in die niet meer gemaakt worden.
zo ja, mss niet niet zelf experimenteren.

anders :

1 vca werkt en 1 werkt niet,
ga maar meten wat het verschil is, kan je onderdelen uitruilen met het schema erbij ?
1 vco werkt en 1 werkt niet ,
ga maar meten wat het verschil is, kan je onderdelen uitruilen met het schema erbij ?

sukses

Bij mijn MFOS vca heb ik al een aantal keren transistoren ed vervangen omdat een van de voedingsrails uitviel. Ik had toen een externe voeding en DIN connectoren, en da was geen succes.
Bij die VCA is dat niet zo'n werk, een paar transistoren vervangen, of de OTA's kapot zullen zijn weet ik niet, opamps zijn waarschijnlijk nog prima.
Schema van die VCO heb ik zo niet in mijn hoofd, maar het zou toch jammer (cq. duuurrrrrr) zijn als je die 726's moet vervangen.

thx guido

het meest specialleke is volgens mij de uA726... hopelijk is deze nog in goede staat...

Goed idee idd, om te vergelijken. De vco is wel hier en daar anders (gemodificeerd) tegenover de andere vco's...
Zijn er bepaalde zaken die bij kortsluiting sneller kapotgaan? Heb zo een metertje, voor kerstmis gekregen :) dus die mag straks al zijn werk beginnen doen.

als de tracking vd pitch nog goed is dan doet je ua het. dat is idd meest dure en zeldzame deel.
de kern vd formant vco is zaagtand. de pulse wordt gevormd dmv een comparator. dus als je zaag en sinus goed zijn.....dan zit t in het stukje dat de pulse maakt lijkt mij.

Die UA726 is inderdaad het meest zeldzame onderdeel - doch vrij robuust. De rest is makkelijk te vervangen. Gewoon de OpAmps vervangen om mee te beginnen.
Voor zover niet gedaan: zet diodes over je voedingsspanningen in de anti-richting: kathode op plus en anode op GND voor de plus en kathode op GND en Anode op de min.

Wat hier ook weer eens duidelijk wordt voor zelfbouwers, is de noodzaak van een dual PSU, waarbij de negatieve spanning uitvalt als de positieve dat doet. Als de PSU dat vanuit het ontwerp niet doen, dan kan men een relais aanbrengen op de negatieve lijn waarbij de spoel van het relais op de positieve wordt aangesloten. Als dan de positieve lijn wordt kortgesloten, onderbreekt de negatieve lijn ook.
Dit breng ik aan bij bijvoorbeeld de Korg PS3100/3200 om tijdens de restauratiebezigheden niet verrast te worden door kortsluitingen die allerlei extra schade zou kunnen veroorzaken.

Wat hier ook weer eens duidelijk wordt voor zelfbouwers, is de noodzaak van een dual PSU, waarbij de negatieve spanning uitvalt als de positieve dat doet. Als de PSU dat vanuit het ontwerp niet doen, dan kan men een relais aanbrengen op de negatieve lijn waarbij de spoel van het relais op de positieve wordt aangesloten. Als dan de positieve lijn wordt kortgesloten, onderbreekt de negatieve lijn ook.
Dit breng ik aan bij bijvoorbeeld de Korg PS3100/3200 om tijdens de restauratiebezigheden niet verrast te worden door kortsluitingen die allerlei extra schade zou kunnen veroorzaken.

Ik moet inderdaad ook eens werk maken van zo een deftig psu systeem! Misschien moet ik dat redelijk snel doen eer ik nog meer om zeep help!...

Op externe voedingen voor soundcraft tafels zit dit ook, met een diode en een paar weerstanden wordt de functionelerail uitgeschakeld als de andere wegvalt, supersimpel.
Weet niet of een relais snel genoeg is, en de simpele methode die ik hierboven beschrijf werkt alleen met regelaars als de 317/337 niet met fixed regelaars als de 78xx/79xx.

Een relais is wel iets trager dan een electronisch regelcircuit maar nog altijd snel genoeg om de schade door het wegvallen van de positieve spanning te voorkomen.
Je moet maar denken: als je een apparaat uitzet ontladen de positieve en negatieve spanning ook niet gelijktijdig. Meestal is het negatieve die langzamer naar beneden gaat dan de positieve.

Goed nieuws uit het Formant front! De vco is gefixt, er bleek niets drastisch aan te zijn. Ergens op een rare manier gewoon een slecht contact... Chanceke! De vca krijgt morgen een beurt. thx iedereen voor de info in ieder geval.

Back