keuze eerste synth

m-prez

Stamgast
Ben me al een tijdje aan het verdiepen in de soundonsound synth secrets en vind het best heel boeiend allemaal .

Tot nu maakte ik alleen sample based beats (akai s-1000hd) en ook met een midi keyboardje en pc, maar nu wil ik er een "échte" synth bij :D .

Na vakantiejob koop ik me hoe dan ook een mpc-2000xl en wordt die mijn samen met midi keyboard dé sequencer.

Hierbij komt dan een synth die ik wil gebruiken om mijn gesamplede hiphop/triphop beats vette baslijnen en diepe basdrums mee te geven,

maar vooral om te experimenteren met muzikale sounds!!!

Nu weten jullie wellicht wel ongeveer wat ik van deze synth verlang, maar ik ben behoorlijk overwhelmed door het overaanbod aan (2dehands) synths.

Voorlopig denk ik aan een juno-60 ofwel een yamaha an-200.
Beide mooie synth in hun klasse. Momenteel neig ik naar de an-200 (midi i/o, lekker compact naast mpc, meer tweaken) hoewel een juno-60 daarintegen analoog is met minder mogelijkheden.

Maar uiteraard zijn er nog novation, crumar, yamaha dx-7, korg, waldorf, alesis, nieuwere rolands synths.

Dus wil ik zeker zijn dat ik geen betaalbare vette synths over het hoofd zie *D

Als je toch voor een AN gaat, pak dan een AN1x. Heb je gelijk ook een deugdelijk toetsenbord erbij. Helaas wel geen externe inputs. Da's met samplen vooral interessant, om je met de MPC gebouwde beats te filteren/vocoden/oppompen en dan nog eens te samplen om er dan weer wat mee te doen. Zo kun je je percussie spannender maken.

Origineel geplaatst door Yoozer
Als je toch voor een AN gaat, pak dan een AN1x. Heb je gelijk ook een deugdelijk toetsenbord erbij. Helaas wel geen externe inputs. Da's met samplen vooral interessant, om je met de MPC gebouwde beats te filteren/vocoden/oppompen en dan nog eens te samplen om er dan weer wat mee te doen. Zo kun je je percussie spannender maken.

AN1x lijkt me minder praktisch in mijn geval, het idee van de an-200 filters gebruiken lijkt me iig wel 8) aangezien een mpc op zich geen filters aan boord heeft.

Als je twijfelt tussen een AN-200 en een Juno 60 zou ik voor de Yamaha gaan. Ik heb zelf sinds het moment dat hij te koop was een AN1x en ik vind het echt een goede synth, kheb hem letterlijk in elke nummer dat ik gemaakt heb gebruikt want hij is gewoon enorm veelzijdig.

5 heerlijke filters, oscillator sync, oscillator FM, 10 stemmig polyfoon (geloof ik), 2 voudig multitimbraal, ingebouwde effecten, de knoppen sturen mididata dus ook makkelijk op te nemen met Cubase etc etc :)

Hij is ook nog eens makkelijk te editten met de knoppen of met de gratis pc-edittor (en er zijn talloze patches beschikbaar via het internet). En hij heeft een soort van 'controller sequencer' waarmee je bv filtersweeps in een patch kunt integreren.

Een Juno is ook wel vet en echt analoog natuurlijk maar volgens mij minder geschikt als eerste synth, meer iets voor erbij als je je klankpallet eens wilt verbreden.

Maar goed, ik ben dan ook een echte AN1x liefhebber 8)

ja, die an-200 lijkt me echt wel vet veel synth (zelfs als drumcomputer) voor weinig geld :) .

can't wait.

Misschien de Dave Smith Evolver of Waldorf Pulse?
De eerste is heel goed voor experimentele sounds en heeft naar mijn weten behoorlijk wat opties (laatst op de forummeeting getest en behoorlijk onder de indruk :)).
De Pulse is goed voor de lekkere bass-sounds en kan door opties als de modulation Matrix ook lekker experimenteel uit de hoek komen.
Verschil tussen beiden is dat de Evolver 4 parts is en een sequencer aan boord heeft. De Pulse is monotimbraal en monofoon.

Back