uitbereiding RM1x

suckmyduck

Nieuwkomer
ok, ik ben nog maar pas begonnen met het maken van m'n eigen muziek (downbeat) en heb mij een RM1x gekocht omdat me dat wel iets degelijk leek. Nu ben ik eigenlijk een beetje uitgekeken op die standaard geluiden die er in zitten en zou er zelf willen maken, wat kan ik daar het best voor kopen? (Ben nu niet echt loaded, 500euro is wel MAX.)

Het is zo een beetje moeilijk te zeggen wat je moet kopen. Het hangt vooral van je werkwijze en je persoonlijke voorkeur af. Ik weet ook niet naar wat voor geluiden je ongeveer op zoek bent.
Sommige muzikanten vinden het prettig om 1 apparaat te hebben waar ze alles uit halen. Anderen werken liever met 20 losse synths en veel knopjes. Je kan bijvoorbeeld ook de software kant uit gaan. Dat is over het algemeen als je net begint en al een goeie computer hebt wat goedkoper. Vooral omdat er veel goeie spullen gratis te downloaden zijn.

Probeer anders eens wat 2e hands synths of samplers uit. Je kan ze meestal voor ongeveer dezelfde prijs kopen als verkopen dus als je een beetje zorgt dat je niet te dure spullen koopt verlies je nooit al te veel geld en je kan veel spullen uitproberen. Voor beneden de 500 euro is veel 2e hands te koop aan samplers of synths.

Qua muziek zit ik eigenlijk te zoeken naar Ninja-tune achtige dingen (coldcut, Luke Vibert AKA wagon Christ, dj shadow, amon tobin,...) Wat ik eigenlijk zou willen doen is via mini-disc korte geluidsfragmenten opnemen en die dan bewerken met het machien dat ik zoek om via midi met mijn rm1x te kunnen linken zodat ik de opname mogelijkheden behoud maar wel extarne geluiden kan gebruiken. Ik zoek niet echt een sound module in de klassieke vorm (1001 voorgeprogrameerde geluidjes) maar wil er wel echt zelf maken. Ik dacht aan iets van Akai, maar heb geen enkel id welk model er u het beste is en Jena, thanx for the offer, maar ik ga het toch afslaan.
en wat die pc betreft, den deze staat op crashen en ne nieuwe zal er waarschijnlijk nog ff ni inzitten.

Dus je wilt de RM1x als sequencer gebruiken voor de geluiden die je hebt opgenomen. Dan is inderdaad een sampler een goede optie. Dan hoef je de geluiden niet eerst met je mini disc optenemen, maar gelijk met de sampler. Vervolgens kan je alle effecten, etc die in de sampler zitten erop los laten.

ja nee, ik wil overal geluiden op kunnen nemen, bv in de stad, en de enige sampler waar da rechtstreeks met gaat is die van Boss, die heb ik al eens geprobeerd en vind ik ni echt uitgebreid genoeg, zeker ni om mijn RM1x via midi me te linken. Vandaar de mini-disc, da is gewoon bangelijk voor korte geluidsfragmenten op te nemen als ge ergens zijt.

Ik zou kijken naar een 2e hands Yamaha A serie, lekker veel effecten voor weinig geld in een prima bak. Die moet wel te vinden zijn met zouw budget. Een Emu ESI of Akai s3000 moet denk ik ook wel te krijgen zijn. De esi heeft hele fijne filters en de akai klinkt lekker 'hard' en is zeer degelijk. Als je de kans krijgt moet je maar eens met deze bakken gaan spelen in een winkel (die ze dan natuurlijk wel nog moet hebben, nieuw of 2e hands) , dan weet je snel genoeg wat het lekkerst klinkt.

thanx, maar euhm, kan ik dan externe geluidsfragmenten die ik zelf opgenomen heb vervormen en als voice gebruiken in mijn RM1x of met midi-klavier?

yup..jij moet eens naar de yamaha A-serie sampler kijken...kan je hele freaky dingen met samples mee doen...gebruik je minidisc om geluiden op te nemen, en sample die vervolgens weer vanaf je MD naar de sampler..je sampler kan je op dezelfde manier aansturen vanaf de RM1x als de interne RM1x geluiden

ja feeric, maar dat bedoelde ik al, via midi kan je dan dus een voice op een bepaalde sequentie (wat een mooi woord) zetten. Bedankt mannen, ik zal het een dezer dagen is allemaal uitchecken, die yamaha A-serie. Weet er ook toevallig ne goeie woinkel in belgië (antwerpen) en niet de keymusic in St niklaas want da is nen afzuiper.

ja, daar heb ik mijn rm1x gekocht, heb er een maand op moeten wachten en wacht na 2 jaar nog altijd op mijn nederlandstalige handleiding, maar misschien ga ik daar wel is spelen op wa samplers, lijkt me wel fun. En de key is was voor mijn RM1x 3000bef duurder

je kan natuurlijk ook doorsparen, de rm1x verkopen, en de rs7000 kopen. dan heb je een betere patternchain en betere live features erbij.

ja, maar het probleem is dat ik er niet zo van hou als alles in een machien zit, en dan moet ik wel heel lang doorsparen, da spul kost hier 17500 euro ofzo, en dat ga ik er nu ook ni aan geven

volgens mij moet je een 2e handse yamaha A3000 toch wel voor 600 euro op de kop kunnen tikken

Voor 600 euro mag je mijn A3000, met 64 mb geheugen + 4,2GB HD + hele zooi A-sample CD's, direct kopen!

Voordeel van de A3000 is dat hij super direct reageert op de knoppen van de RM1x. Zelfde fabrikant zelfde Midi contoller nummers. :)

Back