Specifiek programma voor electro?

LVL

Nieuwkomer
Vooraleerst: ik ben GEEN muziekproducer en ben er tot op heden nog maar erg sporadisch mee bezig geweest.
Ik ben WEL een wannabe muziekproducer die opkijkt naar alles wat met computers en electronische apparatuur muziek maakt :)

Ik heb een vraag, wie weet wel heel voor de hand liggend voor jullie, maar voor mij alleszins niet. M'n favoriete muziekstijl is zonder meer electro (denk aan Black Strobe, Vitalic, Legowelt, Neon Electronics, Tiefschwarz, Röyksopp en zelfs Fischerspooner!) en ik vroeg me af of jullie, als oude rotten in het vak, geen tips konden geven over welke softwarebundel voor dit type muziek geschikt is.

Ik houd absoluut in m'n achterhoofd dat jullie een antwoord kunnen geven als "maar jongen, met elke muziekproductiesuite kan je zoiets maken!" aangezien ik denk dat dit in theorie ook wel mogelijk is. Maar toch, zijn er bepaalde programma's die meer geschikt zijn voor dit soort muziek?

Ik ben in blijde verwachting een antwoord van u te krijgen.

Alvast bedankt!

Lorenzo

P.S.: Mocht je nog hints en tips (cool hè!) hebben ivm electro productie, laat ze me zeker weten!

check eens http://www.buzzmachines.com/
het is volledig gratis en je kan er wreede dingen uit halen. het is een kleine leercurve die je moet doorstaan maar als je het doorhebt ben je vertrokken

dit noemen ze een tracker, deze vorm van producen bestaat al een hele tijd en bij sommigen nog steeds zeer geliefd.

als je samples wil gebruiken zou ik eens de demo van ableton bekijken, ondersteund ook vst enzo. Niet gratis, maar wel een demo te dwld op hun site.

eigenlijk kan je met elke tool een bepaalde stijl van muziek maken, zowel hard als software. Het ligt hem net aan de persoon die hem bediend wat er tenslotte uit zal komen.

Tip:

Gebruik geen illigaal gekraakte software krijg je alleen maar stress en een onstabiel systeem van, dwld geen 1000 vst plugins, hou het klein en verdiep je in een bepaald instrument.
Gebruik de search funktie op deze site, owja geef nie te snel op

Een belangrijke basis voor goede electro is zeker analoge electronica. Ik moet althans de eeste geschikte softsynth nog ontdekken...Het hoeft idd niet heel duur te zijn allemaal. SID chips (C64) kunnen bijv ook al een hoop bruikbare sounds genereren. check http://www.hardsid.com/
Jouw idolen gebruiken iig veelal analoog speelgoed voor hun sounds, en das niet voor niets;)

succes, t_

ehm ja ik weet dat SID chips ook deels digitaal zijn...:)

Wat een onzin, jullie laten het lijken alsof je met alleen analoge synths electro kunt maken.
Er is géén gouden ingredient voor het maken van muziek, dus ook niet voor electro. Gebruik gewoon de spullen die je hebt, en als je je daardoor beperkt voelt, probeer je gewoon wat anders. Electro heeft als genre misschien wel meer dan andere genres het voordeel dat het heel breed is, het is een genre waarvoor weinig restricties gelden, waarvoor weinig regels en conventies gelden. Dan kun je mij niet wijs maken dat je electro alleen met analoge synths kunt maken. Da's je reinste onzin. Je komt al een heel eind met maar een paar spulletjes, en dan maakt het weinig uit of het analoog, digitaal of software is.

Ja dat is opzich waar. Je spullen zeggen natuurlijk niks over de muziek die je er mee maakt. En wat betreft het electro genre weet ik niet wat er allemaal onder valt. Wat ik wel weet is dat ik veel analoog hoor als ik naar de door LVL genoemde artiesten luister. Misschien is het ook meer een kwestie van persoonlijke smaak dan harde feiten...

Mijn conclusies waren misschien wat stellig, maar ik ben wel overtuigd dat analoog nogal een groot verschil kan zijn als je voor rauwe punchy sounds gaat. In electro speelt analoog een prominentere rol dan bijv. dnb, waar veel vaker een digitale strakke sound overheerst.

Of is dat weer een gevaarlijk statement ;)
Anyways niet mn bedoeling om in zo'n discussie los te barsten, gebruik wat je handig vind en binnen je budget ligt, maar realiseer je wel dat je sound wel degelijk van je middelen kan afhangen. De "met elke productiesuite kan je zoiets maken" is wat mij betreft dus gewoon niet waar. Daar hou ik het bij ok? :)

cheers t_

Origineel geplaatst door Chinetti
... en dan maakt het weinig uit of het analoog, digitaal of software is.

Yep!
Legowelt heeft recent nog een G2 aangeschaft :)

Wout

Origineel geplaatst door Chinetti
Wat een onzin, jullie laten het lijken alsof je met alleen analoge synths electro kunt maken.
Er is géén gouden ingredient voor het maken van muziek, dus ook niet voor electro. Gebruik gewoon de spullen die je hebt, en als je je daardoor beperkt voelt, probeer je gewoon wat anders. Electro heeft als genre misschien wel meer dan andere genres het voordeel dat het heel breed is, het is een genre waarvoor weinig restricties gelden, waarvoor weinig regels en conventies gelden. Dan kun je mij niet wijs maken dat je electro alleen met analoge synths kunt maken. Da's je reinste onzin. Je komt al een heel eind met maar een paar spulletjes, en dan maakt het weinig uit of het analoog, digitaal of software is.

volledig mee eens, ben er niet verder op ingegaan omdat dit toch weer in een hard soft gevecht
ging uitdraaien. De stelling van Chinetti is diegene die ik volg. (punt) Dat het iets punchy wordt met analoog geweld ok maar zonder lukt toch ook ?

conclusie:
er is geen specifiek programma voor electro
je kan overal electro mee maken

Prachtig! Bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden.

Nu we hier toch bezig zijn, laten we even verder gaan.

Stel, deze student werkt momenteel in het Openluchttheater in Deurne (www.openluchttheater.be ). Erg fijne job trouwens, ik doe er licht en geluid, maar dat is compleet irrelevant.

Op het einde van de maand augustus krijg ik m'n loon voor de afgelopen twee maanden gestort en geld is maar geld wanneer je't gebruikt.

Stel dus dat deze student een kleine setup wil opbouwen. Ik wil beginnen met de meest simpele synths die er bestaan, tweedehands, what so ever,... Wat heb ik dan allemaal nodig als ik (eventueel met computer erbij) muziek wil maken?

Ik ben geheel nieuw in de muziekproductie en heb enkel beetje verstand van podiumgeluid, maar dus niet van studiogereedschappen of muziekproductietools.

Budget: 500 euro (moet ook nog wat sparen ;))

Enige ideetjes, voorstellen,... ? Ik zou jullie erg dankbaar zijn!

Groeten!

Lorenzo

Als je echt from scratch moet beginnen zou ik mn totale budget in mixer + speakers + geluidskaart + keyboard/midi-controller steken. 2e hands is dat wel haalbaar voor 500. Voor de synths zou ik het echt even bij gekraakte software houden;)

Als je ook nog een computer nodig hebt tja, dan red je het niet met 500. In dat geval misschien een hardware sampler/sequencer + mixertje + actieve spreakers ? Dat is sowieso misschien wel handig om mee te beginnen, een doosje waar je zowel je drums+synths+samples+sequencer in 1 hebt... (MC-909 of iets in die richting?)

Origineel geplaatst door tektile
Als je echt from scratch moet beginnen zou ik mn totale budget in mixer + speakers + geluidskaart + keyboard/midi-controller steken. 2e hands is dat wel haalbaar voor 500. Voor de synths zou ik het echt even bij gekraakte software houden;)

Waarom zou je hardware wel kopen?
Dat kan je toch ook makkelijk jatten en
dan houden wij er misschien nog wel
een leuke thread aan over. Misschien jat
hij jouw mixer wel. Ik kijk er al naar uit! :okdan:

Wedden dat jij nog altijd gekraakte software gebruikt! :r Dief!

Misschien is zo'n alles in-een-doosje wel iets wat je zoekt.
Voor 500€ moet het wel lukken om een MC-505 of RM1x
op de kop te tikken en dan hou je nog geld over zelfs.

Beide groef-dozen zij op dit forum al meermaals besproken...

Als je toch al een PC heb kan je het beste met een seqeuncer programma beginnen, bv Cubase SE, is een light versie van SX en kost 150 euries, heb je wat VST synthesizers en effecten, kan je gewoon legaal beginnen met support en zonder vastlopers door die slecht gehackte rotzooi.
Door die software emulaties leer je ook wat hardware is en kan je altijd later kijken wat je aan hardware wil hebben, je kan dan ook besluiten hardware niet nodig te hebben en je SE versie upgraden naar SX.
Of allebei doen natuurlijk.:L

Ja lekker. For your info...ik ontwikkel zelf audio software en ik gebruik hoofdzakelijk licenties. Het gaat mij er om dat voor iemand die net begint en nog niet goed weet dat ie wil, je je geld beter kan steken in de dingen die je sowieso nodig hebt, zoals goeie speakers en een mixertje.

Gekraakte software is alleen slecht als je het blijft gebruiken en al helemaal als je geld verdient door het te gebruiken. Cracks stellen je in staat om je goed te orienteren voordat je het koopt. Try before you buy, dus.... Je kan in een muziekzaak toch ook uren met een synth spelen voor je die koopt, of niet:)

Ik sprak een paar maanden geleden het hoofd van sales department van Apple, en die vertelde dat ze Logic kwetsbaarder wilden maken voor krakers, omdat zo meer studenten en beginnende muzikanten de software kunnen leren kennen. Als je er aan gewend bent koop je het op den duur als je een beetje moreel verstand hebt. (of gewoon de goede versies wilt zonder gezeur).

Maargoed ik dwaal weer aardig af hier, sorry daarvoor. Voel me alleen een beetje onterecht aangevallen....:frons:

Volgens mij kan je toch beter eerst een seqeuncer programma kopen, met een mixer en boxen alleen kan je geen muziek maken.
Iedereen die heeft wel een stereo dus sluit daar je PC op aan, daar kan je beter mee beginnen en hou je geld over om wel te betalen voor je seqeuncer software en daar kan je wel muziek mee maken.

Native Instruments heeft er al eens aan gedacht om maar te stoppen met het maken van software omdat er zoveel gekraakt wordt van hun, nou wil ik jouw verhaal niet tegenspreken maar het geld iig niet voor elke software fabrikant.

Iedereen die heeft wel een stereo dus sluit daar je PC op aan, daar kan je beter mee beginnen en hou je geld over om wel te betalen voor je seqeuncer software en daar kan je wel muziek mee maken.

ehm ja helemaal gelijk. Niet bij nagedacht:)

Native Instruments heeft er al eens aan gedacht om maar te stoppen met het maken van software omdat er zoveel gekraakt wordt van hun, nou wil ik jouw verhaal niet tegenspreken maar het geld iig niet voor elke software fabrikant.

Ja ik heb geen idee hoeveel mensen er echt zo eerlijk zijn om uiteindelijk hun spul te kopen... bedrijven en professionals gelukkig meestal wel. Krijg trouwens de indruk dat Native Instruments toch een aardige omzet heeft tegenwoordig;)

Gekraakte software is alleen slecht als je het blijft gebruiken en al helemaal als je geld verdient door het te gebruiken. Cracks stellen je in staat om je goed te orienteren voordat je het koopt. Try before you buy, dus.... Je kan in een muziekzaak toch ook uren met een synth spelen voor je die koopt, of niet:)

Jep alleen niet op gestolen synths.8o)

Cracks stellen je in staat om je goed te orienteren voordat je het koopt. Try before you buy, dus.... Je kan in een muziekzaak toch ook uren met een synth spelen voor je die koopt, of niet:)
Daarom bestaan er toch gratis demo-versies.

Ik sprak een paar maanden geleden het hoofd van sales department van Apple, en die vertelde dat ze Logic kwetsbaarder wilden maken voor krakers, omdat zo meer studenten en beginnende muzikanten de software kunnen leren kennen.
Daarom bestaan er toch goedkopere studenten-versies.

Ik vraag me wel af welke audio software jij ontwikkeld hebt.
Kan je ons misschien een gratis kopietje bezorgen?
We zorgen dan zelf wel voor de marketing en distributie :D

Ik zou gewoon Reason kopen of een lite versie van Cubase, ben trouwens ook van mening dat je beste gewoon Legaal kan kopen, illigaal is gewoon onstabiel en vind het pas echt diefstal als je er zelf geld mee verdient,,,,

Back