digitale zelfbouw synth?

TraiZor

Ouwe rot
Zijn er geen schema's van digitale zelfbouw synths? Want die zijn toch veel makkelijker dan die analoge dingen? Alleen een microprocessor en wat eeproms voor de data. voor de rest knoppen en de kast.

Re: digitale zelfbouw synth?

Origineel geplaatst door TraiZor
Zijn er geen schema's van digitale zelfbouw synths? Want die zijn toch veel makkelijker dan die analoge dingen? Alleen een microprocessor en wat eeproms voor de data. voor de rest knoppen en de kast.

kdenk eerder dat analoge bakken makkelijker zelf te bouwen zijn, want als je bij een digitale alles in elkaar heb zitten moet je ook nog software gaan schrijven, wat waarschijnlijk assembler zal zijn.

kdenk trouwens niet dat er zoiets is als een zelfbouw digitale synth, misschien wel schema's enz maar ja, geloof mij, je wil echt niet je eigen printplaten gaan maken en daar alle transistoren, processor, weerstanden enz zelf op gaan solderen. analog zal ook wel hoop soldeer werk zijn met printplaten maar kdenk wel dat t allemaal wat groter en wat meer grof is.

ik had laatst mijn arp pro soloist open liggen en die banen op de printplaten zijn gewoon groot, ook de onderdelen op de printplaat zijn van grote omvang. dus dat is wel makkelijk te doen maar als je bijv, je computer opentrek en je kijk daar naar de printplaten, dat is allemaal zo miniscul dat wil je gewoon niet met de hand doen, kan ook gewoon niet met de hand gedaan worden.

Re: Re: digitale zelfbouw synth?

Re: Re: digitale zelfbouw synth?

Origineel geplaatst door actionHank

je computer opentrek en je kijk daar naar de printplaten, dat is allemaal zo miniscul dat wil je gewoon niet met de hand doen, kan ook gewoon niet met de hand gedaan worden.

he dat is smd dat heb ik ook moeten doen voor school,dan moet je met een injectie naald overal en of andere compoundop doen(soort tin) dan met een soort injectie naald die vacuum kan zuigen 1 voor 1 de kleine componentjes op zijn plaats zetten en dan moet hij een half uur in een speciale oven zodat de compound uithard.

maar ja bij zonpc gaat dat uiteraard allemaal machinaal. maar het is wel tedoen. en assembler begin daar maar niet aan. ik begreep er helemaal niks van iig

ik dacht dan ook meteen aan programmatuur dat er gewoon bij zit te downloaden, zodat je dat in je chip moet flashen.

ben trouwens wel benieuwd of zo'n digitale synth wel echt meer van die onderdeeltjes heeft dan een analoge... iemand wel is z'n VA open gemaakt?

ik dacht dan ook meteen aan programmatuur dat er gewoon bij zit te downloaden, zodat je dat in je chip moet flashen.

ben trouwens wel benieuwd of zo'n digitale synth wel echt meer van die onderdeeltjes heeft dan een analoge... iemand wel is z'n VA open gemaakt?

ja, mijn coputer is ook een va. :) nee echt, wat denk je dat een digitale synth is?? dat is ook gewoon een computer met een processor, wat geheugen enz alleen draait er dan geen windows op maar een andere operating system :)

weet je wat mij kewl lijkt om zelf te programmeren, een emulator ofzo die bijv, de hardware en software van een nova of acces virus simuleert. een soort van virtuele virtual analog synth :)

niet dat ik dit kan hoor, ik ken wel wat c++ en ook klein beetje assembler maar daar blijft t ook bij, en kheb ook geen zin om er meer in te verdiepen.

Laatst gewijzigd:
Wat dacht je dat al die softsynths deden? Die werken echt niet anders dan de gemiddelde VA hoor.

Access heeft zelfs de virus al als plugin voor protools uitgebracht.

Een analoge synth in elkaar solderen lijkt me toch wat gemakkelijker en leuker voor de gemiddelde leek. Niet omdat je minder componenten hoeft te solderen maar omdat alles een stuk minder complex is. Das ook handig als er wat fout gaat.
Als je een digitale synth gaat bouwen ben je alleen de handleiding aan het volgen "Plaats nu geheugenchip 2 op de aangegeven plaats op de printplaat". Bij een analoge synth weet je ook nog een beetje waar je mee bezig bent. Je kan de filters en de oscilators enzo op de print aanwijzen.

Origineel geplaatst door actionHank

ja, mijn coputer is ook een va. :) nee echt, wat denk je dat een digitale synth is?? dat is ook gewoon een computer met een processor, wat geheugen enz alleen draait er dan geen windows op maar een andere operating system :)

juh.. en daarom zou een digitale synth veel makkelijker te bouwen zijn. de processor, wat eeproms en wat knoppen. voila.

"Bij een analoge synth weet je ook nog een beetje waar je mee bezig bent. Je kan de filters en de oscilators enzo op de print aanwijzen."

hehe dat maakt mij echt niks uit. mijn doel is om voor weinig geld goeie gear te krijgen. maakt me niet uit of ik het zelf moet maken (is wel leuk zelfs, maar moet niet teveel kosten)

juh.. en daarom zou een digitale synth veel makkelijker te bouwen zijn. de processor, wat eeproms en wat knoppen. voila.

"Bij een analoge synth weet je ook nog een beetje waar je mee bezig bent. Je kan de filters en de oscilators enzo op de print aanwijzen."

hehe dat maakt mij echt niks uit. mijn doel is om voor weinig geld goeie gear te krijgen. maakt me niet uit of ik het zelf moet maken (is wel leuk zelfs, maar moet niet teveel kosten)

Tja, toch analoog dan maar! Buiten het feit dat er gewoon geen zelfbouw digitale synths bestaan is het ook zo (is al gezegd) dat je die dingen (proc. geheugen) echt niet fatsoenlijk op een (dubbelzijdige) print ge-SMDd krijgt. Daar heb je echt speciale aparatuur voor nodig. En als je toch zoiets wil dan komt een DSP insteekkaart voor in je pc het dichtst in de buurt lijkt me. Kan je naar hartelust zelf de Sharc's programmeren heheheh..8)

hmm vaag, ik dacht dat je helemaal niet veel onderdelen nodig had voor digitaal.. naja, dan maar analoog :L

hmm vaag, ik dacht dat je helemaal niet veel onderdelen nodig had voor digitaal.. naja, dan maar analoog :L

dat heb je ook niet. meestal wat ic'tjes en wat weerstanden en condensatoren bij de conectoren verder een voeding (soms ) een display. en nog wat grut zoals knoppen potmeters midi enz.

meestal is de pcb ook niet groter als 10 bij 20 cm

maar voor een zelfbouw digi synth zou je een simplele assembler kunnen ontwikkelen die werkt met blokken. die je dan als midi file kunt inladen.

zoiets als de software van de nord modular bijvoorbeeld

Laatst gewijzigd:
Ik weet toevallig dat Equate een SMD soldeeraap is. :) Succes, mannen!

Misschien dat het makkelijker is om een digitale oscillator te gebruiken en de rest analoog te houden om te beginnen, a la PPG Wave.

Maar dan moet je wel een digitale oscillator kunnen vinden van een of ander type.

Dan doe je dat aan de hand van deze module van Analogue Solutions.
vco-wt-photo.jpg

http://www.users.globalnet.co.uk/~concuss/concussor/vco-wt.htm

Ook mooie draadjes LEDs..

Ben al eens bezig geweest met een digitale synth (basis), eerst begonnen met het opwekken van een sinusgolf (het lastigste) ingedeeld in octaven en de noten 2^(-1/12) en tuning.
Dit is behoorlijk lastig (in software, lijkt op werking DDS), want moet hele frequentiebereik 27.5 Hz - 14080 Hz kunnen bestrijken.

outdachz7.jpg

Test printje met microcontroller met geintegreerde DAC

Hierna moet je dus andere golfvormen, zoals driehoek, zaagtand en blokgolf implementeren in de software (veel simpeler dan een sinusgolf), en daarna deze golven ook in amplitude kunnen regelen en kunnen mengen en tune-en zodat je echte synthklanken krijgt. Polyfone opwekking gaat voor nog meer problemen zorgen, weet nog niet hoeveel polyfonie je uit zo een microcontroller kan toveren (hopelijk 4 stemmig haalbaar)

Laatst gewijzigd:
Je zou makkelijker een soort effectenbak kunnen maken met 1 of meerdere oscilators en wat filters. Lekker modulair maken, zodat je vanalles aan elkaar kunt verbinden en dan tweaken maar.

Zelf ooit weleens een effect apparaatje op papier gemaakt, kastje gekocht, maar van echt bouwen is het nooit gekomen. Het zou een soort tremolo sequencer moeten worden die je met bijvoorbeeld 16 schuifpotmeters in kon stellen hoe het volume op dat moment was. Leuk voor lange accoorden.

Als je graag programmeert neem je toch lekker een Chameleon van Soundart... Wil je dat niet, dan kun je ook eens kijken wat er bij Midibox in de aanbieding is... iig een FM en een SID synth...

Met digitaal ben je natuurlijk veel flexibeler. Met een en dezelfde schakeling kun je en va en fm en wat je maar wil. Het enige wat je moet doen is ff andere software erin laden of als je het ruim opzet kan alles er in een keer in. Daarnaast kun je een DAC aansturen met je processor of je kunt de uitgangen rechtstreeks op allerlei manieren mengen/bewerken.

Qua overzichtelijkheid; of je nu analoog of digitaal hebt, het beeld van je apparaat moet je in je hoofd vormen en dat kan bij allebei even goed.

En voor SMD solderen heb je alleen wat meer geduld nodig en een vastere hand (dat wordt dus :biertje: na het solderen), maar het is allemaal best te doen. En op een dubbelzijdige print kun je hele degelijke processor systeempjes opbouwen. Het hoeft niet allemaal tig-laags en miniscuul klein. Het scheelt wel als je begrijpt waar je mee bezig bent, maar dat geldt ook voor analoog.

Voor wie interesse heeft in microcontrollers: http://www.sparkfun.com/commerce/tutorial_info.php?tutorials_id=57&page=7

Ben al eens bezig geweest met een digitale synth (basis), eerst begonnen met het opwekken van een sinusgolf (het lastigste) ingedeeld in octaven en de noten 2^(-1/12) en tuning.
Dit is behoorlijk lastig (in software, lijkt op werking DDS), want moet hele frequentiebereik 27.5 Hz - 14080 Hz kunnen bestrijken.
Waarom moeilijk gaan zitten doen om een golf te produceren die geen enkele interessante klank-inhoud heeft voor het menselijk gehoor? Je kunt dan beter een driehoek implementeren en dan daaruit boventonen filteren.
outdachz7.jpg

Test printje met microcontroller met geintegreerde DAC

Hierna moet je dus andere golfvormen, zoals driehoek, zaagtand en blokgolf implementeren in de software (veel simpeler dan een sinusgolf), en daarna deze golven ook in amplitude kunnen regelen en kunnen mengen en tune-en zodat je echte synthklanken krijgt. Polyfone opwekking gaat voor nog meer problemen zorgen, weet nog niet hoeveel polyfonie je uit zo een microcontroller kan toveren (hopelijk 4 stemmig haalbaar)
Polyfonie is ook gewoon een kwestie van resource toewijzing. Dus dat wordt een algoritme(die zijn er al in literatuur) ontwikkelen voor dynamisch toewijzen van resources. Dingen als uitvogelen wanneer een "logische" bron niet meer hoorbaar resources toewijzen aan een andere bron die wel nog hoorbaar is. Een kwestie van parallel programmeren implementeren, :D. Lekkere kost.
Die gasten van Nord en Access doen niks anders op DSP's dan dit soort grappen uithalen.

Terzijde, waarom zou je het alleen bij de basisgolven driehoek, zaagtand en blok houden? Waarom geen niet-cyclische golven, bijvoorbeeld? Ik snap wel dat met deze basisgolven(en Fourier theorie in je achterhoofd) je veel kunt bereiken. Maar waarom niet een kompleet nieuwe richting kwa denken, ipv het nadoen van oudere technieken? Wat mij persoonlijk interessant lijkt zijn in elkaar morfende golven, zoals wat wavetables doen. Dus als uitgangspunt niet-cyclische golven die in elkaar morfen en zo cyclische golven creeren.

Je kan natuurlijk een aantal goedkope VA's kopen zoals de Microkorg en het geheugen ervan flashen met een zelfgeschreven OS en softsynth. Een softwarematige mod zeg maar.

Of softsynths proberen draaiende te krijgen op allerlei apparatuur zoals Xbox, Wii, Nintendo DS, enz.

Back