Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Origineel geplaatst door TraiZor
Zijn er geen schema's van digitale zelfbouw synths? Want die zijn toch veel makkelijker dan die analoge dingen? Alleen een microprocessor en wat eeproms voor de data. voor de rest knoppen en de kast.
Origineel geplaatst door actionHank
je computer opentrek en je kijk daar naar de printplaten, dat is allemaal zo miniscul dat wil je gewoon niet met de hand doen, kan ook gewoon niet met de hand gedaan worden.
ik dacht dan ook meteen aan programmatuur dat er gewoon bij zit te downloaden, zodat je dat in je chip moet flashen.
ben trouwens wel benieuwd of zo'n digitale synth wel echt meer van die onderdeeltjes heeft dan een analoge... iemand wel is z'n VA open gemaakt?
nee echt, wat denk je dat een digitale synth is?? dat is ook gewoon een computer met een processor, wat geheugen enz alleen draait er dan geen windows op maar een andere operating system 

Origineel geplaatst door actionHank
ja, mijn coputer is ook een va.nee echt, wat denk je dat een digitale synth is?? dat is ook gewoon een computer met een processor, wat geheugen enz alleen draait er dan geen windows op maar een andere operating system
juh.. en daarom zou een digitale synth veel makkelijker te bouwen zijn. de processor, wat eeproms en wat knoppen. voila.
"Bij een analoge synth weet je ook nog een beetje waar je mee bezig bent. Je kan de filters en de oscilators enzo op de print aanwijzen."
hehe dat maakt mij echt niks uit. mijn doel is om voor weinig geld goeie gear te krijgen. maakt me niet uit of ik het zelf moet maken (is wel leuk zelfs, maar moet niet teveel kosten)

hmm vaag, ik dacht dat je helemaal niet veel onderdelen nodig had voor digitaal.. naja, dan maar analoog![]()
Succes, mannen!
Zijn er geen schema's van digitale zelfbouw synths? Want die zijn toch veel makkelijker dan die analoge dingen? Alleen een microprocessor en wat eeproms voor de data. voor de rest knoppen en de kast.
na het solderen), maar het is allemaal best te doen. En op een dubbelzijdige print kun je hele degelijke processor systeempjes opbouwen. Het hoeft niet allemaal tig-laags en miniscuul klein. Het scheelt wel als je begrijpt waar je mee bezig bent, maar dat geldt ook voor analoog.Waarom moeilijk gaan zitten doen om een golf te produceren die geen enkele interessante klank-inhoud heeft voor het menselijk gehoor? Je kunt dan beter een driehoek implementeren en dan daaruit boventonen filteren.Ben al eens bezig geweest met een digitale synth (basis), eerst begonnen met het opwekken van een sinusgolf (het lastigste) ingedeeld in octaven en de noten 2^(-1/12) en tuning.
Dit is behoorlijk lastig (in software, lijkt op werking DDS), want moet hele frequentiebereik 27.5 Hz - 14080 Hz kunnen bestrijken.
Polyfonie is ook gewoon een kwestie van resource toewijzing. Dus dat wordt een algoritme(die zijn er al in literatuur) ontwikkelen voor dynamisch toewijzen van resources. Dingen als uitvogelen wanneer een "logische" bron niet meer hoorbaar resources toewijzen aan een andere bron die wel nog hoorbaar is. Een kwestie van parallel programmeren implementeren,![]()
Test printje met microcontroller met geintegreerde DAC
Hierna moet je dus andere golfvormen, zoals driehoek, zaagtand en blokgolf implementeren in de software (veel simpeler dan een sinusgolf), en daarna deze golven ook in amplitude kunnen regelen en kunnen mengen en tune-en zodat je echte synthklanken krijgt. Polyfone opwekking gaat voor nog meer problemen zorgen, weet nog niet hoeveel polyfonie je uit zo een microcontroller kan toveren (hopelijk 4 stemmig haalbaar)
. Lekkere kost.