digitale zelfbouw synth?

Je kan natuurlijk een aantal goedkope VA's kopen zoals de Microkorg en het geheugen ervan flashen met een zelfgeschreven OS en softsynth. Een softwarematige mod zeg maar.

Kan je dan niet beter gewoon een regelwerk of andere knopjesinterface kopen en een VST schrijven? Ik bedoel maar, wat houd je eigenlijk nog over van de Microkorg als je hem een nieuw OS en softsynth geeft? Klavier, paar knopjes. Maar voor de rest...veel meer dan een DA converter zal dat niet zijn. Beetje zonde van de microkorg dan, denk ik.

Kan je dan niet beter gewoon een regelwerk of andere knopjesinterface kopen en een VST schrijven? Ik bedoel maar, wat houd je eigenlijk nog over van de Microkorg als je hem een nieuw OS en softsynth geeft? Klavier, paar knopjes. Maar voor de rest...veel meer dan een DA converter zal dat niet zijn. Beetje zonde van de microkorg dan, denk ik.
Goh, het blijft een hardware-oplossing en dat is een reden op zich.
Maar idd, ikzelf zou me ook meer focussen op VSTs. Vooral met die VST doosjes à la V-Box die er aan komen.

Softsynths draaien op toestellen die daar initieel niet voor voorzien zijn, vind ik wel heel interessant. Zoekt de TS echt een uitdaging, dan raad ik hem dat zeker aan.
Tegenwoordig teveel hobbyisten die met slechte tot middelmatige VST'tjes op de proppen komen.

Waarom moeilijk gaan zitten doen om een golf te produceren die geen enkele interessante klank-inhoud heeft voor het menselijk gehoor? Je kunt dan beter een driehoek implementeren en dan daaruit boventonen filteren.

In software een (lowpass)filter maken is bijzonder lastig. Hogere wiskunde gecombineerd met zwarte magie:geslaagd: Of jatwerk:maffia: Met een zeer ruime voorsprong het allerlastigste gedeelte van een software/digitale synthesizer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bilinear_transform

Heb nu voor elkaar 2 soft sinussen die ik kan mengen, betekent 2 stemmig polyfoon. (Gaat hoogstwaarschijnlijk een Polyfour worden.)

imgp2806.jpg

Mix van de noten 440 Hz (A4) en 466 Hz (A4#)

Je kan hiermee ook FM sounds emuleren. (sinussen)

Wordt vervolgt...

Misschien is dit iets, de "Soundgin":

http://si.fileburst.com/SoundginDatasheet.pdf

Bouw zoiets als oscillatorfunctie, en daarna naar believen analoge trappen. Het IC is serieel gestuurd , dus een oude computer met COM-poorten is voldoende. Ik zou er een heel oud laptopje op aansluiten en wat programma's schrijven zodat het ding eenvoudig te sturen is, zo eenvoudig dat een oud DOS beestje geprogrammeerd in BASIC het kan doen. Een luxe-model gebruikt een tweede COM-poort om de analoge trappen na het IC aan te sturen, hier is wat creativiteit voor nodig . Zo zou je een mooie, ietwat lo-fi synth kunnen bouwen voor weinig geld en er is ruimte om te experimenteren, het uitbreiden met analoge trappen, en de aansturing met software die niet zo moeilijk is te schrijven.

Zou ik ook kunnen ontwikkelen, maar daar zijn er al aantallen van. Ik probeer echter een digitale zelfbouw synth van de grond te krijgen, dus niet alleen een SID achtige sound chip, maar complete werkende machine.(zal eerst een module gaan worden.) Maar zit pas op 2 stemmen, bezig er 4 van te maken, dat is al een klus softwarematig.

Inmiddels sinus en zaagtand eruit en 4 stemmig.

aenm15.jpg

Op naar de driehoek golf...

Gaaf zeg :). Is PWM er ook nog in te hacken?

Gaaf zeg :). Is PWM er ook nog in te hacken?

Ja komt er ook in.
Moet eerst de basis werkent hebben. Dus minimaal twee oscillators met elk vijf golfvormen SIN, TRI, SAW, PWM/SQUARE, NOISE, daarna MIDI aansturing eraan toevoegen.

Gaat deze als VST draaien of standalone? Indien dat laatste, hoe ga je dat hardwarematig aanpakken?

Standalone. Zal een module (rack met knoppen) gaan worden eerst, daarna modulair, dus losse componenten.

Een digitaal filter implementeren is niet zo moeilijk:
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_biquad_filter

Waarbij op die plaatjes de 'Z-1' een enkele cycle vertraging is. Houd er rekening mee dat het hier de audio cycle betreft (44KHz?) en niet een processor cycle. De driehoekjes ('gains') zijn vermenigvuldigingen.

Het ingewikkelde van een biquad filter is het berekenen van de parameters waarmee vermenigvuldigd wordt (a0, a1, b0, b1 en b2), dat is niet echt recht-toe-recht-aan. De volgende link laat zien hoe de parameters berekend kunnen worden voor een aantal audio filters:
http://www.musicdsp.org/files/Audio-EQ-Cookbook.txt

Mocht je kaas gegeten hebben van Laplace transformaties, Z-transformaties en polen en nulpunten, dan zal het een stuk duidelijker zijn :koffie:

Standalone. Zal een module (rack met knoppen) gaan worden eerst, daarna modulair, dus losse componenten.

Netjes! Zijn daar tegenwoordig handige processorchips en dergelijke voor te vinden, of prop je een Blackberry in iedere module ofzo? ;)

En het programma schrijf je dan in een geheugenIC via je PC of een programmer ofzo?

Digitale hardware DIY is een onbekende wereld voor me.

Zoals ik al in een ander treadje heb geschreven , VA's maken is totaal niet moeilijk ( De Monofone dan , Poly weet ik nog niets over ) , ik ben nu momenteel bezig aan een VA Synth waarbij je zelf de golf kan maken ( en echt maken !) , en deze is dan ook nog eens modulair , en kan ook weer naadloos geïntegreerd worden in een andere echte analoge modulair omdat alle signalen analoog zijn bij de modulaire bussen . Elk onderdeel van de synth heeft zijn eigen microcontroller , ik kan zo bvb met 1 digitale pot , i micro controler en een paar knopen en een pot een lfo maken die alle golven aankan die je maar kan bedenken :D

!)en deze is dan ook nog eens modulair , en kan ook weer naadloos geïntegreerd worden in een andere echte analoge modulair omdat alle signalen analoog zijn bij de modulaire bussen . Elk onderdeel van de synth heeft zijn eigen microcontroller , ik kan zo bvb met 1 digitale pot , i micro controler en een paar knopen en een pot een lfo maken die alle golven aankan die je maar kan bedenken :D

Dat klinkt interesant.. Linkje

Groetje,
Maarten

Update :) ... Heb het voor elkaar zowel frequentie als amplitude te regelen/in te stellen (door elkaar/tegelijk) vanuit digitale domein, wat lastiger is dan in analoge domein (code in ASM om overhead te reduceren) Amplitude resolutie 7-bit (MIDI compatible 0-127), frequentiebereik 128 noten (MIDI 0-127) over noten A0 t/m G10 (16.35 Hz t/m 25087.71 Hz) Getest op hardware (twee potmeters, zie foto en scope filmpjes sinus signaal, ongefiltert DAC)
View My Video
View My Video
To be continued...

Attachments

• freq_ampl.gif
    freq_ampl.gif
    79,7 KB · Bekeken: 106
Indrukwekkend! Maar voorlopig hou ik het toch bij mijn analoge opampjes.
Ik kwam toevallig deze site tegen: http://www.electricdruid.net/index.php?page=projects.vcdo
Hij schrijft code voor PICs (oa een VCDCO, VCADSR, VCLFO) en stelt deze beschikbaar op z'n site. Je hebt alleen een PIC programmer nodig en dan kan je aan de slag. Er staan ook schema's bij, ziet er (op het eerste gezicht) eenvoudig uit.

Back