De SY99 thread

[ZerO.hOur]

Superdonald
De SY99, wat een vette synth :okdan:
Ik heb de mijne nu bijna een week en weet al erg veel te doen, zonder ook maar één keer in de manual te kijken. Iets opzoeken in de manual is ook bijna niet te doen trouwes, als je hem in PDF formaat hebt, alle pagina's zijn plaatjes dus je kan niet zoeken op tekst.
De interne sequencer is ook leuk.

Ik heb echter wel een paar vraagjes :D

Ik heb de MIDI Out van mijn SY in de MIDI In van mijn AN1x geprikt, en de AN1x zo ingesteld dat hij luistert naar MIDI kanaal 16. Als ik in de SY de 'Keyb Trans Ch' op 16 zet, komt er echter geen geluid uit de AN1x. Als ik mijn AN1x op kanaal 1 in stel, hoor ik echter altijd geluid. De SY zendt dus altijd uit op kanaal 1. Hoe kan ik het zo krijgen dat hij op het kanaal zendt dat ik wil?

Als ik de SY in Song mode zet werkt het gebeuren overigens wél, maar nog steeds een beetje raar. Als ik de 'Keyb Trans Ch' op 1 heb staan: ik stel in dat track 15 op kanaal 16 zendt (track 16 is voor de patterns, dus die kan ik niet selecteren bij het opnmenen). Als ik nu ga opnemen en ik speel wat, komt er geen geluid uit mijn AN1x. Als ik afspeel wel. Als ik de 'Keyb Trans Ch' nu op 16 zet, hoor ik, als ik de record knop in druk, de AN1x altijd, welke track ik ook selecteer.

Een ingewikkeld verhaal, maar het komt neer op de volgende twee vragen:
1. Hoe kan ik het zo krijgen dat hij op het kanaal zendt dat ik wil? (Niet in Song mode)
2. Kan ik, als ik in de Song mode zit, iets zodanig instellen dat het MIDI kanaal waarop de SY zendt afhangt van de geselecteerde track?

Ik hoop dat een SY bezitter deze vragen voor mij kan beantwoorden!
Bij voorbaat dank :biertje:

-Frey

Laatst gewijzigd:
ik kan je niet echt helpen, sorry. Ik ben echter wel benieuwd naar hoe dat ding klinkt, , kan je een mp3tjes online zetten??

Die laatste soundset klinkt wel lekker vet zeg!
Heb een TG 77, maar die klinkt toch echt wel wat magerder heb ik het idee.

Ik ga die mp3s zo thuis eens luisteren zit hier op een 56k verbinding :S

Is er nog een rackversie van die sy99???

Kheb een SY77, mag ik ook bij de club? :D

Alleen, dat ding programmeren is aan mij niet besteed hoor..

Origineel geplaatst door bobaphat
Is er nog een rackversie van die sy99???

Voor zover ik weet niet. De TG77 is de rackversie van de SY77, maar er is niet zoiets als de TG99.

En dat vind ik eigenlijk wel gek. Van de SY22, 33, 55, 77 maar niet de 99 is een module.
Why, oh why?

Origineel geplaatst door Arv
Kheb een SY77, mag ik ook bij de club? :D

Uiteraard, hoe meer zielen, hoe meer vreugd :D

Alleen, dat ding programmeren is aan mij niet besteed hoor..

Vind je hem sowieso moeilijk te 'besturen', of is het slechts het FM gedeelte?

Ik vind het FM deel ook moeilijk, alles is eenvoudig aan te passen, maar zie er dan maar eens een goed geluid uit te krijgen :P
Ach ja, ik heb hem ook nog maar 6 dagen.

Origineel geplaatst door [ZerO.hOur]
Vind je hem sowieso moeilijk te 'besturen', of is het slechts het FM gedeelte?
Ik vind het FM deel ook moeilijk, alles is eenvoudig aan te passen, maar zie er dan maar eens een goed geluid uit te krijgen :P
Ach ja, ik heb hem ook nog maar 6 dagen.

Besturing is prima! Heel simpel te bedienen. Alleen die FM programmeertechniek.. aiai.. Ik heb wel die sy manager, maar zelfs daar ben ik nog niet diep ingedoken.. Kost zoveel tijd!
Wel heb ik heel wat gave patches gevonden, sommige geluiden klinken erg bruut.

R

Tip: meld je aan bij het SY77/99- forum op Yahoo. Staat veel (on-)bruikbaars op, vooral qua patches!

SY99 is een van de lastigste synths qua programmeren.
Mede omdat de FM sectie nogal uitgebreid is.

En de 77 serie kan qua geluid niet tippen aan de 99.

Qua patches is er nog bijzonder veel te downloaden.
Ze zijn niet allemaal legaal trouwens, alhoewel ik niet weet hoe lang patches beschermd zijn.
Zover ik weet langer dan dat die synths oud zijn.

Hoi Zero :doei:

Blij dat je er zo tevreden over bent :okdan:

Aangaande je probleem met de aansturing: onder SYSTEM | MIDI moet je inderdaad je X-mit channel overeen laten komen met het receive channel van de AN1. Het enige wat ik me kan bedenken waarom het misloopt, is dat je per ongeluk een master setup hebt geactiveerd. Dit kan je nagaan door in de onderste lijn van je menu te kijken of er ergens MASTER vermeld staat. Activeer je dit item, dan kan je op 'stop' drukken, dacht ik ... en dan is ie terug een 'normale' SY99.

Overigens: over het programmeren van het FM gedeelte zonder editor ... Ik heb sinds 84 een DX7 MkI en die programmeren is stukken lastiger dan de SY99. Door de menustructuur wordt alles overzichtelijker dan bij een DX. Het is in ieder geval een synth om 'U' tegen te zeggen. Hij kan van vet analoog (soms vetter dan een Virus C) tot puur digitaal klinken, van natuurgetrouwe nabootsingen (muted trumpet, acoustische gitaar, franse hoorns) tot warme, zachte string pads.

Ik gebruik er twee en ze hebben zowat een aandeel van minstens 60% in iedere song die ik maak. Luister maar eens naar nummers zoals 'Jewel of the Land' hier recentelijk gepost ... dan weet je gelijk het potentieel van de SY.

En als je hem niet goed vind, dan komt dan gewoon doordat je hem niet goed genoeg kent ;) . Eén van de vetste synths allertijden, zelf in 2005 :yamaha:

Succes :okdan:

:doei:

Origineel geplaatst door fuse
En de 77 serie kan qua geluid niet tippen aan de 99.

Ow? Ik dacht dat er zeer weinig verschil was tussen deze twee. Alleen sample mogelijkheid en meer geheugen toch? Volgens mij is de soundengine (2xAFM en AWM) exact dezelfde dus zou er dan zoveel verschil in sound zijn?

R

Origineel geplaatst door Frer!k
Tip: meld je aan bij het SY77/99- forum op Yahoo. Staat veel (on-)bruikbaars op, vooral qua patches!

Erg goeie tip trouwens! Thanks.

R

Ow? Ik dacht dat er zeer weinig verschil was tussen deze twee. Alleen sample mogelijkheid en meer geheugen toch? Volgens mij is de soundengine (2xAFM en AWM) exact dezelfde dus zou er dan zoveel verschil in sound zijn?

R

Er zijn tov de 77 wel degelijk modernere interne componenten in de 99 verwerkt en die resulteren in een iets andere, frissere sound. Vooral in het AFM-gedeelte hoor je soms dat de 99 beter klinkt dan een 77. Maar dat wil daarom niet zeggen dat een 77 slecht is, hé ;) .

:doei:

Back