De SY99 thread

Ik heb zelf de Sy77, Speel er erg graag op. Met het combineren van AWM/FM heb je veel mogelijkheden.
De Sy77 is uitgerust met AWM, en de Sy99 met AWM2, Daar zal ook wel het verschil wel inzitten.

Origineel geplaatst door TheVorTeX
Ik heb zelf de Sy77, Speel er erg graag op. Met het combineren van AWM/FM heb je veel mogelijkheden.
De Sy77 is uitgerust met AWM, en de Sy99 met AWM2, Daar zal ook wel het verschil wel inzitten.

Daar moet ik je even corrigeren. AWM (Advanced Wave Memory - wat eigenlijk niets meer is dan PCM :D ) wordt/werd gebruikt op de orgels van Yamaha. AWM2 is een doorontwikkeling ervan en wordt zowel in de SY55, SY77, SY85 als SY99 gebruikt. De ruwe AWM2 golfvormen klinken naar mijn bescheiden mening allemaal hetzelfde op alle SY's (als dezelfde galfvormen vergeleken worden tenminste :D ).

:doei:

Origineel geplaatst door Danny
Aangaande je probleem met de aansturing: onder SYSTEM | MIDI moet je inderdaad je X-mit channel overeen laten komen met het receive channel van de AN1. Het enige wat ik me kan bedenken waarom het misloopt, is dat je per ongeluk een master setup hebt geactiveerd. Dit kan je nagaan door in de onderste lijn van je menu te kijken of er ergens MASTER vermeld staat. Activeer je dit item, dan kan je op 'stop' drukken, dacht ik ... en dan is ie terug een 'normale' SY99.

Ok, dat was het dus!
Nu doet ie het weer zoals hij hoort te doen :okdan:

Ik heb trouwens pas sinds kort dat de disk drive van mn SY77 de gevreesde belt-drive ziekte heeft gekregen =(. Misschien toch eens uit elkaar halen en die belt schoonmaken met alcohol (ruwer maken).
Aan de andere kant gebruik ik die disk niet (meer), ik doe alles met MIDI sysex (SY manager)..

Ow ja, nog 1 ding (ik kan ook wel wat gaan lezen bij de yahoo groups hoor, maar misschien weet iemand het hier meteen), dat fosforiserende schermpje is bij mij behoorlijk dood. Loont het om die te vervangen of dat alleen maar vragen om ellende en gedoe?

gr,
R

Daar moet ik je even corrigeren. AWM (Advanced Wave Memory - wat eigenlijk niets meer is dan PCM :D ) wordt/werd gebruikt op de orgels van Yamaha. AWM2 is een doorontwikkeling ervan en wordt zowel in de SY55, SY77, SY85 als SY99 gebruikt. De ruwe AWM2 golfvormen klinken naar mijn bescheiden mening allemaal hetzelfde op alle SY's (als dezelfde galfvormen vergeleken worden tenminste :D ).

Je hebt gelijk, In de handleiding van de SY77 hebben ze het telkens over AWM. Alleen in de appendix is het terug te vinden dat het een AWM2 tone generator is.

:okdan:

De handleiding van de SY77 is een beetje rommelig qua terminologie. Het is net alsof ze halverwege het schrijven ervan overgestapt zijn op andere kreten. Staat me bij dat ze FM, AFM en nog iets anders ook door elkaar heen gebruiken en dat ze AWM(2) ergens PCM noemen. Dat is het ook wel, maar Yamaha gebruikt normaal nooit die term.

Dan is de handleiding van de SY99 gelukkig beter. Ze is zeer overzichtelijk en gaat tot in detail in op de zaken. Ook al naslagwerk kan je snel vinden wat je zoekt. En met zo'n uitgebreid ding heb je dat soms toch wel eens nodig :D.

Trouwens ... dat met dat floppy riempje ... wat is dat nu eigenlijk voor een probleem. Mijn destijd nieuwgekochte SY (ondertussen dus zo'n 12 jaar oud) heeft nog steeds nergens last van, zelfs z'n backlight is nog in prima staat. De tweedehands z'n drive doet het ook nog steeds goed, daar moet enkel de backlight van vervangen worden (ligt al lang op de planningstafel ... maar het komt er maar niet van :D ).

Re: De SY99 thread

Origineel geplaatst door [ZerO.hOur]
De SY99, wat een vette synth :okdan:

1. Hoe kan ik het zo krijgen dat hij op het kanaal zendt dat ik wil? (Niet in Song mode)
2. Kan ik, als ik in de Song mode zit, iets zodanig instellen dat het MIDI kanaal waarop de SY zendt afhangt van de geselecteerde track?

Ja, mooie synth hè
1: dit kun je in de master utility mode doen, zie ook pag 284 e.v. van de manual
2: zie pag 230, 246 van de manual

Read The Fine Manual :)

Trouwens ... dat met dat floppy riempje ... wat is dat nu eigenlijk voor een probleem. Mijn destijd nieuwgekochte SY (ondertussen dus zo'n 12 jaar oud) heeft nog steeds nergens last van

Ik denk dat het afhangt van de ruimte(s) waarin de synth verblijft. Het riempje schijnt nogal snel te breken, maar misschien doet hij dat sneller in een warme en/of droge omgeving? Het is theoretisch ook niet onmogelijk natuurlijk dat er SY99's zijn met andere diskdrives.

Origineel geplaatst door [ZerO.hOur]
Vind je hem sowieso moeilijk te 'besturen', of is het slechts het FM gedeelte?

Ik vind het FM deel ook moeilijk, alles is eenvoudig aan te passen, maar zie er dan maar eens een goed geluid uit te krijgen :P
Ach ja, ik heb hem ook nog maar 6 dagen.

Misschien helpt dit: mijn kopie van de sy99 programming manual
voor een iets beter begrip van de fm synthese
Deze komt trouwens uit de genoemde sy99 yahoo groep

Een document dat ik laatst ontdekt heb (wel erg theoretisch maar zeer interessant) is
Dave Benson's Mathematics and Music Boek behandelt ook fm synthese

Origineel geplaatst door etaoin
Ik denk dat het afhangt van de ruimte(s) waarin de synth verblijft. Het riempje schijnt nogal snel te breken, maar misschien doet hij dat sneller in een warme en/of droge omgeving? Het is theoretisch ook niet onmogelijk natuurlijk dat er SY99's zijn met andere diskdrives.

:confused: Dan maar voorlopig hout vasthouden dat het allemaal goed blijft gaan. Mijn 'studio' is de zolder en daar is het 's winters ongeveer 15°C en in de warme zomerdagen kan het er gerust 40 worden. Tot nu toe heeft dat nog geen drive problemen gegeven :) . Let's keep it that way :engel:

Ik denk trouwens niet dat er met meerdere typen drives gewerkt wordt. De SY's hebben floppydrives volgens de oude MSX-standaard. Deze was in 92 al maar nauwelijks meer in gebruik, dus zou het me verwonderen dat er nog keuze gemaakt kon worden uit verschillende types.

Waarom zou je floppy drive nog gebruiken? Je neemt toch je master synth niet mee op het podium neem ik aan en alles kan met MIDI heen en weer naar de pc?

R

Floppy is sneller dan sysex.
En werkt gewoon fijner (IMHO).

Origineel geplaatst door Arv
Waarom zou je floppy drive nog gebruiken? Je neemt toch je master synth niet mee op het podium neem ik aan en alles kan met MIDI heen en weer naar de pc?

R

Moet je nog wel een PC tussen je synths hebben staan, hé .... en dat was niet, is niet en zal nog een hele tijd duren eer het zover is :) .

En flop werkt inderdaad nog steeds prettig, zoals Fuse al aangaf.

Kijk es an hoe mooi zo'n 2 SY's boven mekaar zijn :P

Attachments

• sy99-trilogy_klein.jpg
    sy99-trilogy_klein.jpg
    35,6 KB · Bekeken: 98
Kijk es an hoe mooi zo'n 2 SY's boven mekaar zijn :P

Jou muziekhok is erg tof. Misschien wat warm :D, maar wel tof.

Back