kicks layeren...

Cisco

advancedtechnoresearch
Hey,

Even een vraagje over kicks... Als ik naar tracks luister van b.v Speedy j of Chris Liebing dan hoor ik dat hun kicks en basslines altijd zo gruwelijk diep en donker klinken zonder dat ze echt overstuurd zijn! Ook hoor ik absoluut een soort galm!
Nou ben ik ook weer geen noob in sounddesign, gebruik veel Eq en compressie. Maar toch ben ik er nog niet uit hoe ze dit doen?! Layeren ze misschien of gooien ze 'em door een filterbank heen ofzo? licht distortion misschien? Die kicks hebben z'on kracht! Ik gebruik net als hun een 909, maar ik durf te wedden dat ze 'em niet in midi-clock laten meelopen?!:D

You tell me...

percussie doe ik op dit moment sample-based, dus miss niet helemaal vergelijkbaar. Maar als ik mijn kick echt vet en diep wil krijgen, zijn het er altijd 2!

Ik geloof dat Speedy J zijn kicks niet layert. Dat zijn gewoon vette kicks, maar ze zijn wel heel 'clean' om het zo maar te zeggen.

Dmv compressie en EQ'en kun je iig een heel eind komen.

Ik zelf layer mijn kicks altijd wel. Ik pak meestal een 'cleane' sinus bassdrum, en haal deze door een gate plugin met lookahead. De lookahead zet ik op 4ms, dus er staat een delay op van 4ms.
Daarnaast layer ik een punchy kick zonder laag, door de delay op de sinus kick krijg je dan een lekkere punch.

Wat ik me altijd afvraag is hoe ze het zo heerlijk smerig krijgen zonder dat het lelijk klinkt.

Wat ik me altijd afvraag is hoe ze het zo heerlijk smerig krijgen zonder dat het lelijk klinkt. [/B][/QUOTE]

Idd! Hoe krijgen ze 'em zo smerig en donker?! Er zit ook altijd z'on lekkere "tik" in, maar daarintegen ook helemaal weer geen hoog?! Ik weet dat je punch krijgt met compressie, maar dat is het niet. Hoe jij je kicks layert? Zo doe ik het ongeveer ook! Maar ik ben nog steeds niet tevreden! Ik wordt er wel lichtelijk een beetje gek van, wil die sound/kwaliteit absoluut hebben in mn tracks. :D

Om echt mooi smerige kicks te krijgen heb je
A: een goeie tafel nodig
B: goeie fx
C: de juiste kickdrum op de juiste manier equalisen en oversturen, voor elke kickdrum is het net effe anders, hier moet je een beetje gevoel voor ontwikkelen.

Ik heb zelf sindskort een dp4 en wappaaaa daar isie die kickdrum, terwijl ik daarvoor jaren heb lopen klooien.

Ik layer mijn kickdrums trouwens ook niet altijd. Je hoeft trouwens niet altijd kickdrums te layeren, je kan ook een bd layeren met een tom of met een snare en dan omlaag gepitched. Ik doe ook weleens een sinus onder de kickdrum, of een kickdrum onder de snare.

Goeie effecten zijn denk idd cruciaal voor deze kicks!

Je hoort ook altijd bij tracks van deze heren dat het na de kick super laag door rommelt, is dat een bassline of meer een effect op de kick? Het is volgens mij geen galm, ik denk dat dat geluid ook die kick sound geeft?!
Meestal is de kick zelf heel kort, maar rommelt het na de kick zwaar door? :P

jij hebt toch een Distressor ? lukt het daar niet mee ?

Origineel geplaatst door Cisco
Goeie effecten zijn denk idd cruciaal voor deze kicks!

Je hoort ook altijd bij tracks van deze heren dat het na de kick super laag door rommelt, is dat een bassline of meer een effect op de kick? Het is volgens mij geen galm, ik denk dat dat geluid ook die kick sound geeft?!
Meestal is de kick zelf heel kort, maar rommelt het na de kick zwaar door? :P

Ik creeer dat effect altijd door stukjes van breakbeats e.d. te gebruiken. De break beat een beetje verknippen en plakken, effecten erover heen, EQ'en zodat die sublaag mooi naar voren komt en daarna een loop van maken.

Soms pak ik ook wel is een FM7 om basslines mee, bij deze snip heb ik dat ook gedaan:

Voorbeeldje

Bij deze heb ik de kick gelayerd met een oldskool loopje met een hele zware kick. Die loop heb ik gefiltered en apart ge-compressed met een korte kick zodat ie ducked op de 'echte' bassdrum. Beetje sidechain effect maar dan blijft die korte kick hoorbaar zodat ie ook een aandeel heeft bij de punch van de bassdrum.

Origineel geplaatst door dione
jij hebt toch een Distressor ? lukt het daar niet mee ?

Hey dione! Ja met die distressor kom ik echt heel erg ver! Maar nogmaals, ik mis die "grunge" na een kick?! Maar misschien doen ze dat met een bassline die ze heel laag weg filteren?! Die distressors zijn idd helemaal te gek! Op een droge 909 kick kan je z'on lekkere distortion compressie geven! Ze gebruiken allebei een distressor. Dat weet ik, want ik ken ze allebei. Maar ik ben niet zo iemand die Jochem gaat bellen en gaat vragen zo van "hoe doe je dit of hoe doe je dat?!"
Ik ben iemand die al m'n geluiden zelf maakt, ik sample niks! En ik kom overal wel uit, heb ook een QMF?! ;)
Maar over m'n kicks ben ik nog steeds niet tevreden! :erm: Over het algemeen denk ik toch dat naast het door een distressor of filter flikkeren het toch allemaal aankomt op Eq, compressie en mixen...

Origineel geplaatst door trash
Waarom zou je precies hetzelfde doen?
Dat is hun trademark hun stijl, waarom niet tevreden zijn met wat je zelf kunt.
Verder zal ik niet zeiken:D

Daar heb je gelijk in Trash! Maar het is niet zo zeer dat ik die gelijke sound wil hebben? Wil alleen weten hoe ze dat tot stand brengen zodat ik er m'n eigen variatie van kan maken! De kracht en het lage in die sound, dat is wat ik wil bereiken.
Dat is de basis van je track? dus... ;)

Kicks layeren? Doe dat nooit eigenlijk.

Maar heb you een voorbeeldje? Dan kunnen de kijkers thuis ook even zien waar het over gaat. ;)

Origineel geplaatst door Cisco
Daar heb je gelijk in Trash! Maar het is niet zo zeer dat ik die gelijke sound wil hebben? Wil alleen weten hoe ze dat tot stand brengen zodat ik er m'n eigen variatie van kan maken! De kracht en het lage in die sound, dat is wat ik wil bereiken.
Dat is de basis van je track? dus... ;)

Ik denk dat het in jou studio makkelijk moet kunnen, je hebt hele gave spullen, alleen nu gewoon creatief zijn, dan maak je mischien nog wel een vettere kick als je voorbeeld.

Dit is eigenlijk niet het perfecte voorbeeld?! Maar zoiets als dit?! :)

Sorry! ik krijg de track niet gepost?! :stupid

Maar ik bedoel ongeveer een kick + bassline in de track "Trezcore" op Collabs 301.

www.speedyj.com

Mijn Windhoos systeem wilt niet echt meewerken!

Bijwerken?! ;)

Ik heb zelf sindskort een dp4 en wappaaaa daar isie die kickdrum, terwijl ik daarvoor jaren heb lopen klooien.

Idd, ik heb sinds een paar weken een akai s6000 en dat is echt het geluid waar ik naar op zoek was. Lekkere punch,strak en mooi geluid.Maar ja dat gevoel is weer voor iedereen anders. Ik heb het gevonden iig.*D Ik heb trouwens nog niet eens kicks hiermee gelayerd, geen tijd voor gehad!
Toch maar eens ff doen dan.

Ik lees hier dat sommigen (waaronder Speedy J) geen kicks layeren.
Heb je je weleens afgevraagd hoe die single kick tot stand is gekomen die ze gebruiken?
Misschien wel een layering van 7 kicks die daarna gebounced is...., en dus een single kick geworden is:eureka:

Wat ik doe is een aantal verschillende kicks onder elkaar zetten en dan luisteren wat elke kick in zich heeft
en wat ik wil hebben.
Dan een kick pakken die ik zeker wil gebruiken als basis en dan één voor één kicks erbij en die dan levelen, eq'en, compressen heel de mikmak metzolang totdat ik de kick heb die ik wil. Ook schuiven met je kick geeft een heel andere sound. Frequenties faden elkaar uit als ze in omgekeerde fase tegen elkaar staan te knallen.
Ook het inkorten van de wavevorm omdat je alleen maar de attack wilt hebben en niet de rest van de kick.

Dat laag wat je bedoelt kan een sinus zijn, is meestal niet zo moeilijk. Lage frequenties reizen langzamer dan hoge frequenties vandaar dat je het hoort alszijnde erna nog iets laags ancter de kick klinkt.
Een ambience galm, alleen early reclactions en nagenoeg of geen reverb kan je kick ook dikker maken. Die galm kun je dus ook weer apart compressen en eq'en....mogelijkheden te over om tot je vette kick te komen.

En er zit soms maar wat veel galm op een kick hoor! Ligt eraan waar je hem in wilt passen.
Als je naar Tiesto luisterd dan hoor je vaak flink veel galm op de kick die de mix lekker dik maakt. Dat is de reden dat hij hem ook niet hoeft vol te stoppen met andere geluiden om de boel dik te laten klinken. Minder sounds en vetter uitmixen is ook een manier van produceren.

gr. Tom

Back