Draaiknop Monomachine (Machinedrum)

seiko

Unprofessional Abuser
Hi,

Eén van de draaiknoppen van mn Monomachine is stuk; bovenstuk is afgebroken (tja, via de site hier aangekocht en 'kapot' aangekregen maar daar wil ik nu effe niet over zeuren).
De vraag is dus of je die zelf kan vervangen ? Er zit nog een stuk vd knop ad prinplaat vast; als ik het bovenstuk er in steek is het nog enigszins bruikbaar maar de parameterwaarden 'fijn' aanpassen kan niet meer.
Ik las al het één en 't ander over de 'encoders' en heb de indruk dat deze vastgesoldeerd zijn op de printplaat.
Maar misschien valt zo'n knop te vervangen zonder solderen ? ('t is dus niet dat hij niet meer 'functioneert', de waarden veranderen nog wel maar de knop zelf is in tweeen gebroken)
Ik zou eventueel een knop die ik minder gebruik op de plaats vd kapotte willen zetten.

Iemand hiermee ervaring ?

he, mail eens naar mecanoiz dwaalt hier ook op dit forum en is redelijk op de hoogte kwa elektron... denk wel dat hij je verder kan helpen aan een nieuw knop geval. is trouwens ook nen belg. doe em de groeten van me

enja de encoders zijn inderdaad vastgesoldeerd aan de printplaat

Re: Draaiknop Monomachine (Machinedrum)

Origineel geplaatst door seiko
Hi,

Eén van de draaiknoppen van mn Monomachine is stuk; bovenstuk is afgebroken (tja, via de site hier aangekocht en 'kapot' aangekregen maar daar wil ik nu effe niet over zeuren).
De vraag is dus of je die zelf kan vervangen ? Er zit nog een stuk vd knop ad prinplaat vast; als ik het bovenstuk er in steek is het nog enigszins bruikbaar maar de parameterwaarden 'fijn' aanpassen kan niet meer.
Ik las al het één en 't ander over de 'encoders' en heb de indruk dat deze vastgesoldeerd zijn op de printplaat.
Maar misschien valt zo'n knop te vervangen zonder solderen ? ('t is dus niet dat hij niet meer 'functioneert', de waarden veranderen nog wel maar de knop zelf is in tweeen gebroken)
Ik zou eventueel een knop die ik minder gebruik op de plaats vd kapotte willen zetten.

Iemand hiermee ervaring ?

De knoppen van de Elektron bakken is van de pin van de Potmeter te verwijderen (zoals bij zo'n beetje alle knoppen op alle synths). Als dus alleen de knop zelf is gebroken kun je gewoon de oude knop verwijderen en een nieuwe bestellen bij Elektron. Lijkt me dat ze daar geen bakken geld voor vragen.

Als de pin van de Potmeter zelf is afgebroken zul je hem denk ik toch het beste opsturen naar Elektron voor reparatie. Aangezien ik vermoed dat er reparatie nodig zal zijn zou ik de verkoper benaderen om dit grapje samen op te lossen.

Dit is immers duidelijk of een geval van kapot verstuurd (laten e daar even niet vanuit gaan) of verkeerd verpakt. Als het apparaat goed verpakt was dan was dit zeker niet gebeurd. Als de verkoper claimt dat het tijdens het versturen is gebeurd (wat kan maar dan nog is het apparaat niet goed verpakt geweest) kun je eventueel schade claimen bij de posterijen. Ik neem aan dat een apparaat van deze waarde verzekerd verstuurd is.

Kun je eens een foto posten van wat er nou precies gebeurd is of dit precies uitleggen?

lijmen ...

da's dus wat de vorige eigenaar gedaan had blijkbaar ... en dus duidelijk niet echt een goeie oplossing.
Heb ondertussen gemerkt dat het 'steeltje' afgebroken is (de knop is een soort van 'hoedje' dat je van het steeltje kan trekken door voorzichtig op te heffen; bij die kapotte knop is het hoedje dus nog vast aan het steeltje maar steeltje is afgebroken...wordt dus volgens mij solderen om te vervangen, damn)

foto ...

Is er iemand die evaring heeft met het solderen van zo'n pot (tegen betaling of course) want dat zou wel eens sneller en goedkoper kunnen zijn dan opsturen naar Elektron ...

Attachments

• im000276.jpg
    im000276.jpg
    17,7 KB · Bekeken: 57
nog n foto

Attachments

• im000275.jpg
    im000275.jpg
    68,9 KB · Bekeken: 63
Als je geluk hebt, is de shaft alleen maar gebroken, dit is dus het steeltje wat in de pot zit. Dit kan ik ook zien aan je foto, er zit nog een halve shaft in je knop. Deze kun je zelf vervangen, ik heb zelfs nog wat elektron-steeljes liggen. Dus je hoeft niet de hele pot meter te vervangen!!! Het is een trucje, maar als je het kent is het simpel.

Ik weet niet waar je vandaan komt maar als je wilt kan ik er wel even naar kijken.(ik heb zelf na mijn UW upgrade, een verkeerde frontplate op mijn md gekregen, die mocht ik van hun zelf verwisselen en daarbij zaten een hoop onderdeeltjes voor de knopjes.) Ik woon in de buurt van rotterdam. Als ik hem niet zou kunnen fixen met zon shaft, zou ik hem zeker terug sturen. De service van elektron is heel goed en snel. En het zorgt ervoor dat je garantie behoud. Ik zou toch niet graag aan mijn MD wilen solderen nu elektron zelf nog serviced, zeker als je weet dat de pots op een main board zitten.

Ahh, antwerpen is wel ver weg zie ik. Ik zou evt zon shaft kunnen sturen, alleen het zal wel prigelen worden. Ik heb er ook een tijdje overgedaan voordat ik doorhad hoe het nou precies zat.(er kan soms na het verwijderen van de shaft uit de pot een beetje platic overblijven wat er voor zorgt dat je pot niet meer kan worden ingedrukt heel fijn.)

Back