Dilemma

Ach ja... blaatblaaat! Je mix is zo goed als je zwakste schakel, dit geld voor iedereen, altijd, overal. En je kunt overal altijd mee bezig blijven om deze schakel te vinden en/of te verbeteren... wat imho belangrijker is is dat je jezelf en je vermogen tot een goede mix (dus je oren, je kennis en je apparatuur) beheerst.

Veel apparatuur is daarbij een hele goede investeren, maar kennis ook, hence de link naar het boek! Ok! Verder zal een illusie als analoge warmte, buizencompressie, avalon, goeie pre's, top converters, etc. niet zo heel veel veranderen als je nu misschien denkt.

;{

Dat Bob Katz boek is niet voor mixen bedoeld hoor. Eerder voor technische harries en audiofielen. Dan zijn er wel een aantal beter boeken over mixen te vinden. (ben titel ff kwijt)

Mic200 is heel subtiel, en totaal ongeschikt voor wat Force voor ogen heeft.

Daar zou ik het ook niet zoeken.
Die stappen waar Olaf het over heeft vind ik eerder symptoom bestrijding. Alhoewel het doel heiligt de middelen.
Zou het toch eerder in de mix zelf zoeken. En UAD is dan zeker leuk. Vooral de compressie. Die precision EQ en limiter zijn wel leuk en goed alternatief tov de ontzettend dure hardware versies, maar niet heilig.

En wat andere software betreft, er is nog veel meer mogelijk dan hier verondersteld wordt. Niet teveel op presets afgaan, de handleiding totaal negeren en er mee doen wat jij vind dat goed klinkt. Wat eigenlijk ook wel voor hardware geldt eigenlijk.

Origineel geplaatst door fuse
Dat Bob Katz boek is niet voor mixen bedoeld hoor. Eerder voor technische harries en audiofielen. Dan zijn er wel een aantal beter boeken over mixen te vinden. (ben titel ff kwijt)

Heb je het boek eigenlijk wel gelezen??

Goeie "mix handleidingen" zijn er genoeg, wandel een boekhandel binnen, of surf naar amazon en je vindt er honderden, een groot nadeel van boeken schrijven (of lullen op fora) over iemand anders zijn mix, is dat je subjectief te werk gaat.

Natuurlijk verlies ik hiermee de discussie omtrent Bob Katz met Fuse, omdat deze een mastering professional is, net als Bob Katz zelf. Deze mensen durf ik niet te bestempelen als technische harries, maar iedereen zijn belevingswereld, huH!

Ik zou genoegen nemen met wat je hebt, wat je nastreeft proberen te bereiken door het vergaren van kennis en ervaring, niet apparatuur..

:frons:

Ik vind het een beetje flauw om steeds terug tegaan naar het "moet je beter leren mixen".
We hebben het volgens mij over technische details als wat voor distortion, transient reponse e.d. Dat zijn allemaal dingen die je niet in de mix voor elkaar kan krijgen maar apparaat karakteristieken zijn. Ik kan ook wel de gain op m'n 01V96 opendraaien en hopen op fijne distortion maar dat gaat gewoon niet gebeuren.

Origineel geplaatst door Backdrop
Ik vind het een beetje flauw om steeds terug tegaan naar het "moet je beter leren mixen".
We hebben het volgens mij over technische details als wat voor distortion, transient reponse e.d. Dat zijn allemaal dingen die je niet in de mix voor elkaar kan krijgen maar apparaat karakteristieken zijn. Ik kan ook wel de gain op m'n 01V96 opendraaien en hopen op fijne distortion maar dat gaat gewoon niet gebeuren.

Nee, volgens mij hebben we het niet daarover!

Die mixen van 'm zijn toch OK ? Bob Katz heeft toch ook z'n voorkeuren voor bepaalde apparatuur ? Echt, als je weet hoe j'm moet bedienen zal zo'n dure compressor zeker wel beter klinken dan een alesis 3630.

Precies mijn punt! ALs je je post andersom leest, je kunt als zijn mixen goed zijn en ervan uitgaan dat er meerdere wegen naar Rome zijn, toch ook kijken naar andere manieren om die sound te krijgen die hij wil.

Een dure compressor kopen!? Give me a break. Je kunt tegenwoordig al de bomen het bos niet meer zien bij de keuze soft of hard! Laat staan welk apparaat nou net dat beetje toevoegd.

Wil je een beetje analoge warmte dmv een buizencompressor:

t1952.jpg

pats, kost geen ene drol, gewoon ratio laag houden, weinig gain. modderfokkin 'warmth' knop vol open gooien, et voila!

Dit soort tips kun je duizend en een verzinnen en geven, maar daar wordt onzer vraagsteller TJ niet veel wijzer van! Je kunt beter suggesties doen en daar licht op ingaan dmv discussie en zo een breder perspectief bieden. Negen van de tien dingen die ik zelf post en die ik lees zijn toch :kont: !!

In ieder geval succes!! :biertje:

Dat ene boek ligt hier naast me hoor.

Dat andere boek waar ik het over had. The Mixing Engineer's Handbook
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0872887235/ref=pd_sr_ec_ir_b/026-5794305-7146818

En ja een digitale mixer oversturen werkt niet (tenzij je industrial maakt of zo). Maar een analoge submixer of een pre-amp oversturen wel. Dat soort dingen staat niet in de boeken maar door zelf te proberen of van anderen te leren zijn er zo ontzettend veel trukjes te leren dat de opmerking beter leren mixen wel degelijk zin heeft.

Wil je analoog geluid? Gooi een 6dB LPF op 12khz over de mix heen en het klinkt in eens stukken doffer/warmer. Is dat wat je zoekt? Waarschijnlijk niet. Want die mix is dan in het geval van Force nog steeds met software gemaakt. Dus de frequenties die overblijven hebben niet dat 'laagje' waar hij het over heeft.

En waar Backdrop het over heeft dat hardware nou eenmaal een bepaald karakter heeft klopt wel. Software heeft dat niet (of nauwelijks met bijv uitzondering voor de Liquid Channel). Dure hardware is duurder omdat de componenten precieser zijn. Daardoor krijg je een betere beheersing over je geluid en kunnen de karakteristieken die het geluid aangenaam maken voor het menselijk gehoor ook precieser worden aangepakt. Fijner hoog en strakker laag en dat soort eigenschappen krijg je dan.

Die mixen van 'm zijn toch OK ? Bob Katz heeft toch ook z'n voorkeuren voor bepaalde apparatuur ? Echt, als je weet hoe j'm moet bedienen zal zo'n dure compressor zeker wel beter klinken dan een alesis 3630.

Backdrop, jij had laatst wat snips onder handen genomen van mij, 1 daarvan klonk behoorlijk vet:

https://www.synthforum.nl/forums/attachment.php?s=&postid=505644

Waar had je dat mee gedaan toen?

Ja dat was wel een geslaagd voorbeeldje.
Anders dan de andere voorbeelden die met TLAudio hardware waren gedaan was deze met een gratis Winamp plugin gedaan. :D: Sound Solutions. Het is een emulatie van de Optimod radio multiband compressor, limiter, enhancer, cruncher.

Sound solutions (the poor mans Optimod)

download

Op het plaatje staan de settings.

Kan je toch weer wachten op de TI :D

Attachments

• sound solutions.jpg
    sound solutions.jpg
    39,2 KB · Bekeken: 112
Ja dat was wel een geslaagd voorbeeldje.
Anders dan de andere voorbeelden die met TLAudio hardware waren gedaan was deze met een gratis Winamp plugin gedaan. :D: Sound Solutions. Het is een emulatie van de Optimod radio multiband compressor, limiter, enhancer, cruncher.

Sound solutions (the poor mans Optimod)

download

Op het plaatje staan de settings.

Kan je toch weer wachten op de TI :D

:erm:

:D

Even voor de duidelijkheid, het is niet het effect wat ik bedoel in dit topic hoor :D

Maar het klinkt wel ontzettend vet!!!

Wel vet maar ook erg vernaggeld. 't zou mooi zijn als je ergens hetzelfde effect mee kan bereiken en tegelijk in HIFI kwaliteit blijft.

Ik zou zeggen huur eens wat (bijv. bij EAVR in Vleuten) dan weet je denk ik beter wat er mogelijk is voor je serieuze sommen geld gaat uitgeven.

Back