Clavia Nord Stage?

Is er al iemand die de Stage heeft uitgeprobeerd? Er zijn er vier naar Nederland verzonden: één nog bij de importeur, één bij Music-House in Utrecht en twee bij Feedback Rotterdam.
Ik ben benieuwd!

Wout

Ik heb erop gespeeld in rotterdam.
Ik vind em wel bijzonder, goeie piano's en al die layer en split functies werken echt fijn
Het klavier is wel effe wennen.

Origineel geplaatst door Bartology
Wat is het voor klavier? Vertel er eens iets over....
....en wat is de prijs?

Gewogen toetsen. Zelf ben ik er niet kapot van, want voor orgel speelt het mijns inziens niet zo lekker. De alpha modellen hadden het Electro Keyboard. Waarschijnlijk krijgt een 76 toetsen versie dat ook...

De prijs...
Daar denk ik niet eens aan!
Ehh... € 2999.-

Wout

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Gewogen toetsen. Zelf ben ik er niet kapot van, want voor orgel speelt het mijns inziens niet zo lekker. De alpha modellen hadden het Electro Keyboard. Waarschijnlijk krijgt een 76 toetsen versie dat ook...

De prijs...
Daar denk ik niet eens aan!
Ehh... € 2999.-

Wout

Naar mijn mening zit Clavia altijd erg hoog met hun prijzen hoor. 3K is wel erg veel!

Denk dat je een dergelijk product voor 2000 Euro veel beter op de markt zet. Dan verkoop je er waarschijnlijk wat meer en verdien je de kosten ook terug maar win je tegelijk ook marktaandeel!

3K is veel maar of het te veel is hangt af van de prijs/prestatie verhouding tov de concurrent. Als mensen al 2000 EUR uitgeven aan een Electro en die verkocht toch heel goed in de USA dan is er ook een markt voor de Nord Stage. Blijkbaar is een Clavia een merk waar de koper meer let op functionaliteit/kwaliteit en minder op prijs.

Zit ik mij te bedenken dat ik geen vergelijkbare producten ken eigenlijk:

De prijsklasse van ongeveer 3000-3500 EUR:
- synth workstations zoals de X8, Motif ES8 en Korg Triton 88 (romplers), echt een ander markt segment denk ik

De prijsklasse van ongeveer 2000 EUR:
- de Nord Electro, live bak voor niet pianisten
- Roland RD-700SX, stage piano maar ander concept (rompler)

Vertel eens meer over de Stage? Hoe klinkt em? Is de synth functie de moeite? Heeft iemand em al in Belgie zien liggen in de winkels?

Key Music St Niklaas heeft em al staan.

De klanken zijn echt heel heel erg goed en ook de effect sectie zorgt voor een zeer professionele sound. Reverb, amp modelling, phasers, ring modulator, chorus, delay... allemaal heel lekker. De rhodes klinkt beter dan op de electro, en ook de toevoeging van bv de vox continental is heel erg leuk. Eigenlijk al de rest ook trouwens (heerlijke wurli, mooie clav en CP80 en zelfs naar mijn mening goede en bruikbare piano's)

De synth-functie brengt ook een grote meerwaarde en professioneel geluid al moet je niet overdrijven met layeren en sustain tegelijk want de synth sectie is maar 16 poly (bv piano met een pad gelayered en veel noten spelen met sustain kan wel wat pad sounds laten wegvallen --> maar dat is redelijk normaal natuurlijk)

Heel plezant was ook het display van de stage, het is leuk om op je scherm echte namen te zien ipv enkele digits die een cijfer aangeven. Ook de toetsen voelden heel erg goed aan voor el. piano's, ac. piano's, synth en zelfs voor orgel speelden ze fantastisch. In key staat de stage vlak onder de electro dus een 1 op 1 vergelijking lukt perfect. Het is even wennen, maar ik vind de toetsen zeker niet slechter (ook niet voor hammond) dan die van de electro. Ze zijn gewoon anders maar nog steeds zeer goed te gebruiken. Slides en Falls lukten nog perfect zonder problemen. De nord stage was ook enorm gebruiksvriendelijk, alles wees zichzelf uit en ik betwijfel of je de handleiding veel zou gebruiken.

Ik ben er vanaf de eerste aanraking (zoals je misschien wel merkt in deze post) meteen verliefd op geworden en ik móet hem gewoon ooit hier bij mij hebben staan.

btw ook de polar is binnen bij key en die ziet er in het echt wel 10.000 keer mooier uit dan een afbeelding op het web! Wat een lekker ding zeg.

Origineel geplaatst door Sarrova-Q
... Ik ben er vanaf de eerste aanraking (zoals je misschien wel merkt in deze post) meteen verliefd op geworden en ik móet hem gewoon ooit hier bij mij hebben staan. ...

Oei, ik moet oppassen, anders gaat Sarrova-Q me overtreffen als Clavia-fan ;)

Wout

Origineel geplaatst door Martino
en de prijs? Is dat nog altijd 3 ton?
Ik vind de stage ook verleidelijk, maar voor die prijs koop ik toch liever een huis :D

D'r stond er vorige week ook één bij Feedback Apeldoorn. Had niet veel tijd, dus niet geprobeerd. Wel even betast: klavier is aan de lichte kant (geen Yamaha, zullen we maar zeggen).

Er staan nu een paar mp3 samples op de Clavia site :W. 't Is alleen 1 grand sound, maar ik vind het wel appeteitelijk klinken. Nu nog wat meer diversiteit graag :walker:

Origineel geplaatst door Gertje
klavier is aan de lichte kant (geen Yamaha, zullen we maar zeggen).

Daar heeft Clavia een handje van, andere synth fabriekanten ook. Ik begrijp niks van dat verlangen naar goedkoop voelende plastic keyboardjes. Mij leek het logisch dat als synth geluiden toch regelmatig veel waarder klinken dan die van een piano dat het dan ook intuitief zou zijn om synth keyboards ook veel zwaarder te maken dan die van een piano maar nee; altijd weer goedkoop plastic.

Ik vind dat zonde. Als je jaren aan man uuren investeerd in de ontwikkeling can een instrument en je klanten daarna weer tijden bezig zijn om het te leren beheersen, waarom dan niet ook wat aandacht besteden aan de afwerking en feel? Het blijft allemaal hap-slik-weg cultuur; instrumenten die voor drie jaar op de markt staan voor tracks die een half jaar houdbaar zijn.

Origineel geplaatst door Kassen
Het blijft allemaal hap-slik-weg cultuur; instrumenten die voor drie jaar op de markt staan voor tracks die een half jaar houdbaar zijn.

Helaas geldt dat niet alleen in muziek-land. Maar het geeft wel te denken dat het tegenwoordig niet meer belangrijk is hoe goed de lange termijn kansen voor een artiest zijn... als het eerste album maar een hit-album is, en het tweede album moet daar vooral zo veel mogelijk op lijken, want stel je voor dat de tieners het niet kopen.

De ver achterliggende gedachte is de roemruchte aandeelhouderswaarde. In een landschap waarin bedrijven meer en meer afgerekend worden op kwartaalcijfers, worden dit soort methodes belangrijker. Als er over een kwartaal gezien maar goed gedraaid is, want dan gaat de aandelenkoers omhoog, dat is goed voor de leidinggevenden van het bedrijf (opties) en voor de aandeelhouders op de beurs.

Zaken als levensduur en kwaliteit gaan dan vanzelf minder tellen. Net als ethiek trouwens...

Maar goed, dit is allemaal off-topic. Terug naar de Nord Stage (die ik een half uurtje bespeeld heb bij Rock Palace Den Haag). Mooie piano's, nog steeds die fijne rhodes, wurly en Hammonds... maar dat klavier, daar speel je toch geen hammondpartijen op?

Ik kom hier geregeld om even wat info op te doen zonder te posten... Maar ik las over de Nord Stage in het blaadje van Feedback en ik moet zeggen, ik was meteen verrast! Ik heb nu een Triton LE88 en gebruik voor piano, orgel, strings en soms wat grollende synths. Zoals velen met mij zijn die accoustische piano geluiden niet helemaal om over naar huis te schrijven. Daarnaast valt er weinig realtime te moddelen als het om orgels gaat. je kan wel veel, maar ik vind het af en toe te omslachtig.

Ik ben nooit echt geinteresseerd geweest in Nord, maar nu ze hiermee komen ben ik heel erg benieuwd. Met name hoe het klavier aanvoelt. En tja, mooi rood is niet lelijk toch? Als er iemand is met een Nord Stage: info!!!! :)

Ik begrijp het allemaal niet, dat hele Clavia gedoe met die presetkeyboards....ik heb een tijdje geleden voor het eerst gespeeld op de Electro en was nogal teleurgesteld...wat een slecht goedkoop plastic keyboard en een natte dweil Rhodes imitatie...het is meer van we hebben een leuke drawbar orgel emulatie en doen er nog een extra afgeragelde top40 coverband rhodes bij die zich kan meten met een Casio MT-640.

Ik mag hopen dat voor die prijs die in de stage een beetje beter klinkt.

Origineel geplaatst door smackos
wat een slecht goedkoop plastic keyboard en een natte dweil Rhodes imitatie...het is meer van we hebben een leuke drawbar orgel emulatie en doen er nog een extra afgeragelde top40 coverband rhodes bij die zich kan meten met een Casio MT-640.

Ok, ik kan begrijpen dat je liever een echte Rhodes naast je hebt staan, maar deze uitdrukking lijkt mij toch sterk overdreven en getuigt van weinig objectiviteit. Misschien waren er andere factoren (bv. slechte monitors/koptelefoon, drukke dag, irritante verkoper, ...) die je deze mening bezorgden? Ik heb zelf ook het voorrecht om geregeld op een echte Rhodes mkI te spelen en die verschilt helemaal niet zooo sterk van de imitaties van clavia. Deze onderbouwde meningen helpen niemand voort.

Back