Clavia Nord Stage?

Origineel geplaatst door Sarrova-Q
Ik heb zelf ook het voorrecht om geregeld op een echte Rhodes mkI te spelen en die verschilt helemaal niet zooo sterk van de imitaties van clavia.

Dat is sneu voor jou.............................................:D

Misschien een klein beetje off topic, maar wat ik zelf vaak vind
van rhodes imitaties (en eigenlijk ook wel van de meeste digitale pianos)
is dat ze vaak te clean klinken... Het is vaak te 'netjes' ofzo...

Van mij mag een rhodes piano best wel af en toe een beetje vuil klinken,
en je mag best wat bijgeluiden horen van het mechaniek. Er zijn niet
zo veel sample banken die dat 'karakter' hebben. Evenzo met een piano.

Hoe is dat bij de nord stage? Ik vind de demotjes ook nogal clean klinken.

Ik zeg ook niet dat de clavia imitaties voor 100 % gelukt zijn (ik speel ook veel liever op een echte), maar ik kon er niet goed tegen dat smackos de clavia rhodes op zo'n overdreven manier zat af te breken. Dat leek mij echt onterecht en niet objectief.

@ DJB:
Inderdaad, veel imitaties klinken heel clean en braafjes maar met een goeie amp simulator lukt het wel om een wat meer smerige rhodes te krijgen.

Origineel geplaatst door Sarrova-Q
Inderdaad, veel imitaties klinken heel clean en braafjes maar met een goeie amp simulator lukt het wel om een wat meer smerige rhodes te krijgen. [/B]

dat helpt inderdaad. Ik heb meestal in mijn rhodes sounds ook een amp simulator of een andere
distortie als effect er over heen. Maar dan nog mis ik het 'mechaniek' een beetje.

Ik vind die sounds van clavia trouwens echt heel goed hoor (het ging er mij maar om om
het nog beter te krijgen dan het al is....)

Vorige week heb ik bijna een half uur op de Stage kunnen spelen bij Feedback in Apeldoorn, en had bijna een slabbetje nodig tegen het kwijlen. Smaken verschillen uiteraard, maar ik was blij verrast... de piano's, orgels en synth's... en de lichte aktie van de toetsen...
Die twee afzonderlijk te bespelen layers zijn ook niet vaud, overigens.
Stage + A-33... zie ik wel zitten.
Alleen zou ik dan eventueel tegen de grenzen van de 16 stemmige synth aan kunnen hobbelen.

Maar toch nogal vrij heftig verslaafd, mag ik wel zeggen.

Goed, ik heb hem alleen gehoord via een koptelefoon, en dat is niet ideaal, maar toch... Ik ga nog 's terug om hem op een stiller uurtje over speakers te horen.

M'n bankrekening jeukt!

Ik heb een maandje geleden In Paradiso Roachford zien spelen
op zo een mooie rode Calvia plank. Het kan aan de manier
van uitversterken hebben gelegen maar dat klonk helemaal nergens naar.
Ik heb Angie Stone en Rashaan Patterson in Paradiso gehoord
op echte Rhodes piano's en sorry de Clavia kan er niet aan tippen.

de Clavia heeft m.i. geen "Sou"l en is te steriel.

Ik hoorde laatst van iemand dat hij de Scarbee RSP en FX set
met een MAC laptop gebruikt on stage en daar zeer tevreden over is.

speel zelf op een 73MKII

Sooodeju!

De Stage88 krijgt er van langs in Soundonsound.com. De synth heeft veel te veel either/or situaties en compromise situaties waarbij je moet kiezen. Bijvoorbeeld: welk geluid krijgt het rotor effect? Geluidje A of geluidje B, beiden kan niet. Reverb op alleen geluidje A -- nee, je krijgt reverb over alles heen gepleurt. Filter envelope inleveren om pulse width modulation te doen... enzovoort.

Voor een synths van 2200 britse ponden (tis per slot van rekening een UK magazine niewaar) hadden ze juist minder van dat soort compromissen verwacht.

Het enige positieve wat ze hebben te melden is dat, vanwege de gereduceerde mogelijkheden, het wel een makkelijk te behappen instrument is voor met name performers. Dus echte synth en sounddesign mensen kunnen denk ik voor 2200 britse ponden veel beter alternatieve synths kopen. Dan hebben ze EN meer mogelijkheden, EN meer geluidskarakter EN niet de compromissen die de stage 88 met zich mee brengt.

Pfjoewie. Ik schrok eigenlijk wel van die eindconclusie ;-)

J.

Origineel geplaatst door jostiii
Sooodeju!

Het enige positieve wat ze hebben te melden is dat, vanwege de gereduceerde mogelijkheden, het wel een makkelijk te behappen instrument is voor met name performers. Dus echte synth en sounddesign mensen kunnen denk ik voor 2200 britse ponden veel beter alternatieve synths kopen. Dan hebben ze EN meer mogelijkheden, EN meer geluidskarakter EN niet de compromissen die de stage 88 met zich mee brengt.

J.

Och ja, dan slaan ze hiermee 'de spijker op z'n kop' ; performers zijn volgens mij DE doelgroep van dit instrument!!

Origineel geplaatst door jostiii
Sooodeju!

De Stage88 krijgt er van langs in Soundonsound.com. De synth heeft veel te veel either/or situaties en compromise situaties waarbij je moet kiezen. Bijvoorbeeld: welk geluid krijgt het rotor effect? Geluidje A of geluidje B, beiden kan niet. Reverb op alleen geluidje A -- nee, je krijgt reverb over alles heen gepleurt. Filter envelope inleveren om pulse width modulation te doen... enzovoort.

Voor een synths van 2200 britse ponden (tis per slot van rekening een UK magazine niewaar) hadden ze juist minder van dat soort compromissen verwacht.

J.

Tja...jammer altijd die mensen die reviews schrijven! Ze zouden eerst eens met een importeur of merk moeten praten over de gedachtegang achter en de doelgroep van het apparaat, om zo de review te kunnen schrijven in het goede referentiekader en niet alleen hun mening geven over...! Een van de weinige bladen die dat nog doet is een blad wat moeilijk te krijgen is en dat is "Keyboard"magazine uit de States.

En ik wil niemand tegen het zere been schoppen want er zijn ook goede recensisten maar het gros is echt ruk...laten wij eens recensies gaan schrijven over bladen en reviews...kijken hoeveel bladen we onderuit kunnen halen, of hoeveel ontslagen we kunnen veroorzaken...hahaha GEINTJE natuurlijk.

Maar laten we wel wezen...
Wie een Stage koopt voor de synth sectie, die is een beetje dom...
Die sectie is een kleine toevoeging aan het geluid en is beslist niet bedoeld als een 'stand alone' synth. Het is eigenlijk een wat apart effect.

Wout

Origineel geplaatst door Kassen
Daar heeft Clavia een handje van, andere synth fabriekanten ook. Ik begrijp niks van dat verlangen naar goedkoop voelende plastic keyboardjes.

Het toetsenbord zit qua gewicht cq feel tussen alles in en ik vindt dat juist wel een voordeel. Als toetsenist die nooit op een echte piano speelt is het niet te zwaar en als je ook nog een beetje hammond wilt spelen en een lekkere scheurende solo in wilt zetten dat is dat knap vervelend als je dat op een "graded hammer action" klavier moet doen ala yamaha. Daarom zit het gewoon een beetje tussen een yamaha stagepiano en een rhodes in.

Voor ieder wat wils en door elke pianist/toetsenist gewoon te bespelen.

En ja, waarom ze dan een hammerfall klavier op de Nord electro hebben gebruikt is wegens het feit dat volgens clavia de nadruk bij dit instrument op de hammond ligt. Ik vindt het persoonlijk ook een beetje te licht spelen met de rhodes samples.

In de Nord Stage vindt ik de rhodes samples trouwens wel erg goed. Zijn helemaal niet "netjes" en gepollijst of wat dan ook ze zijn precies wat een echte rhodes ook is, lekker vuig!! :luv:

Maarja...... geef mij maar de onlangs op de Namm gepresenteerde nieuwe Fender Rhodes8~ :halleluja

Ik heb hem ook gespeeld deze Nord Stage. De piano klank vond ik best wel goed, in alle regionen eigenlijk. Vaak heb je regionen waar een sample niet goed uit de verf komt. Het toetsenbord vond ik erg stijf en werkte niet mee met datgene wat je wilde doen.

zal dat ook niet een kwestie zijn van wennen? ik vond in het begin een wurlitzer 200a ook verschrikkelijk spelen maar daar ben ik nu wel aan gewend, en je past je speeltechniek daar enigzins op aan.

Dat de sample niet goed zou zijn in de Stage is natuurlijk onzin. Er zijn 3 verschillende Rhodes samples die stuk voor stuk behoorlijk verschillen. Bovendien kan je met de effecten, EQ en de versterkersimulaties de klank nog behoorlijk naar je zin maken.

Ikzelf vind het toetsenbord een mooi compromis tussen piano en synth. Met sample nr. 2 heb ik de klank toch behoorlijk dicht tegen die van mijn eigen (gereviseerde) Rhodes aangekregen. En inderdaad, de kracht is dat ik heel snel de klank iets aan kan passen.

Ik heb de stage nu een halfjaartje en doe 'm ECHT niet meer weg. :halleluja
Inderdaad, ik ben geen synthwizard die uren kan tweaken om het juiste soundje te krijgen en gebruik 'm vooral voor het performen. Als we nieuwe nummers schrijven met de band, heb ik binnen een paar seconden de juiste setup. Doe dat maar eens met een K2600 (zucht, die is trouwens wel heeeeel mooi) of een Triton of zo.

Nee, met deze Stage kun je als muzikant MUSICEREN, en niet als de nerd die ik me altijd moest voelen naast de gitarist die op een paar pedalen drukte en meteen klaar was, nog twinig minuten moest zoeken naar het juiste soundje.
Sound on Sound heeft dat niet doorgehad.

Laten we wel wezen, wil je nou echt ook een leslie loslaten op je piano? Is dat werkelijk een probleem?

Enne, het spijt me zeer, maar ik vind die synth in de Nord gewoon best wel goed. Ja, het is geen minimoog, maar mooi zat voor mij. Niet alleen voor de pads, maar ook de leads en de bassen.

Beter dan de juno 106 die dan zo mooi zou zijn, blij dat ik daar vanaf ben.... :doei:

Oja, en wat ik ook zo fijn vind aan de synth is dat er op de stage een effectenboard zit.

De Nord Leads hebben dat niet. Beetje suf van Clavia, maar met de Stage hoef je niet rond te zeulen met nog een bak effecten.

ik vindt de Nord stage ook echt een waanzinnig ding en ikzelf vindt het toetsenbord ook super!!

En inderdaad, de synth in de Stage is gewoon super voor dat ding. En het voegt gewoon wat toe aan het geheel.

Ik vindt het een waardige vervanger van een traditionele setup zoals een hammond, rhodes en een minimoogje.

:halleluja

Back