sample niet in het midden

bassio

!?
ik zit al een tijdje met een vraag , heb gezocht , maar kon er niets over vinden . waarschijnlijk omdat ik het verschijnsel niet kan benoemen .

het volgende :

als ik iets sample ,komt het af en toe voor dat de sample visueel gezien (verticaal) niet in het midden staat .(zie voorbeeld).

- kan iemand mij vertellen hoe dit verschijnsel heet ?
- is het erg voor de mix , en zo ja hoe voorkom je dit ?

b.v.d.

Attachments

• voorbeeldce.jpg
    voorbeeldce.jpg
    28,3 KB · Bekeken: 129
DC offset wellicht. Je hebt waarschijnlijk een gelijkstroomcomponent in je signaal zitten. Iets niet helemaal fris met de elektriek. Maar je sampler/programma heeft waarschijnlijk een functie waarmee je dit weer rechttrekt. Tot zo ver, voor uitleg waar je wel wat aan hebt verwijs ik naar de experts alhier.

Ik weet niet hoe het verschijnsel heet, En of het erg is voor je mix weet ik ook niet; ik zie wel vaker dat samples van profi sample-CD's ook erg hoog zitten grafisch gezien.

Maar als je nu je bron eens zo direct mogelijk aansluit op je geluidskaart en dan opneemt. Ik weet niet hoe je precies opneemt maar probeer het zo eens uit te sluiten.

Staat er trouwens niets in de help-file over interpreteren van dat scherm? zal vast wel

Ik had dit probleem (DC offset) ook als ik iets opnam met mijn el cheapo geluidskaart vroegah. Het nulpunt zit dan helemaal niet op nul, maar ergens anders, en da's niet fijn, want als je van " stilte" in de sample overgaat naar echte stilte (echt nulpunt) dropt ie gelijk, resulterend in een tik.

Mijn advies; steek betreffende sample cd's en geluidskaarten in de fik, gooi er nog een bus benzine overheen, en rooster er worstjes op.

Eeeh, voor je met dit weer gaat barbecuen: check of je kabels en zo wel goed zijn. DC offset kun je door slechte afscherming/aarding krijgen. Voor diepere gedachten hieromtrent verwijs ik naar het verzamelde electro-intellect dat hier op het forum ruimschoots aanwezig is. En nu je weet hoe het heet: Google ! het treedt niet alleen op bij samples, ook bij HD recording. En bij analoog vast ook maar dan zie je het niet :D :D

Dit vond ik in de help van adobe audition 1.5. Zo te zien gebruik jij dat ook of cool edit pro en dat is het zelfde programma bijna.

DC Bias Adjust

Ensures that new recordings are perfectly centered. Some recording hardware may introduce a DC bias, causing the recorded waveform to appear to be above or below the normal center line in the wave display. Many waveform transformations require that the signal be centered.

Select Absolute and then specify the final DC percentage in the L and R boxes. This option lets you cancel out DC that's not constant throughout a waveform. An extreme low-cut filter achieves this result. Keep in mind that the actual amount adjusted varies with each sample. For example, if you have a significant DC change in one area of the wave, at that boundary where the DC changes, the Absolute option makes all parts the same. (However, there will be a dip or peak right at the boundary point.) To introduce a DC bias by skewing the entire selected waveform above or below the center line, enter a positive or negative percentage. For example, a setting of 50% moves the entire waveform up halfway, and one of -50% moves it down halfway.
Select Differential and click Find Zero Now to analyze the entire selected area to get the DC offset, and adjust every sample by the inverse of that exact amount. The correct L and R percentages are entered automatically.

jep dc offset... en ik weet niet of dat normaal is maar ik hoor dat dus
(als je zorgt dat je een gesloten koptelefoon hebt met voldoende laag frequentie bereik)
tis precies of er een soort 'druk' op je oren is, maar er is geen geluid...

als'k met Audacity opnam, kreeg ik dat ook op m'n interne kaart...
'k heb nog niet geprobeerd met m'n Audiophile

idd, adobe heeft cool edit overgenomen van syntrillium, gewoon onder de naam adobe audition
if i'm not mistaking... net zoals adobe zoveel overneemt op andere gebieden :)

m.r.t.

attachment.php

ik denk dat hij niet over de nullijn loopt als je de verticale schaal wat groter zet
grafieken kunnen bedriegen :)

het volgende voorbeeld is misschien duidelijker .
dit is een opname van mijn stem , met een gatt audio mic , door mijn behringer eurorack2642 (alles op neutraal) naar mijn audiophile2496 met behulp van Cooledit . zonder enige toevoeging van fx .

nu zie je duidelijk dat de eerste 2 stukken naar beneden uitslaan , en het laatste stukje wel redelijk in het midden staat .
de sample staat nu ge-normalized op 0 db , maar dat moet toch veel harder kunnen ?
is dit ook dc offset ? misschien gewoon de frequentie van de sample (wat een kut stem heb ik joh) of gewoon een goedkope zooi probleem ?

Attachments

• vb2.jpg
    vb2.jpg
    32,7 KB · Bekeken: 107
als je naar begin en uiteinde kijkt van de sample staat hij op de 0,
je kan het hier niet duidelijk genoen zien, maar bij de de hardere stukken lijkt het mij dat je een negatieve dcoffset hebt (dus dat de piek z'n middelpunt onder de nullijn heeft liggen)

zoom eens meer in (tussen 1,6 en 2,2 s), tot je de samples als blokjes krijgt weergegeven,
volg de 'sinussen' in die kritieke gebieden en check of de nulpunten van de 'sinussen' op een rechte onder de 0-lijn liggen... je ziet (globaal gezien) althans duidelijk dat er stukken zijn waar er meer (negatieve) dcoffset is en minder...

met die functie hierboven geschreven zou je het ineen handomdraai mooi in't midden moeten krijgen
je kan echter het beste gebieden afbakenen ongeveer met dezelfde dcoffset, en telkens de correctie hierop toepassen... lijkt me nauwkeuriger
en eventuele plopjes (tussen verschillende gebieden die je gecorrigeerd hebt) kan je op sample-zoom-niveau (dus zo hard inzoomen totdat je de blokjes -de samples - ziet) gemakkelijk wegwerken met fades

pff, weerom niet gemakkelijk in de lucht
ik vermoed dat het dit is, want zo'n stem als hier wordt weergegeven heeft niemand denk ik 8)

m.r.t.

Maar stel dat je dit hebt, en je hebt geen zin om telkens de DC offset aan te passen van je samples?

Hoe zou je dit probleem structureel kunnen oplossen?

Bij Sound Forge kan je aanvinken dat ie de DC offset bij de opname al corrigeert, misschien kan dat bij cool edit ook.

Origineel geplaatst door Deimos
Bij Sound Forge kan je aanvinken dat ie de DC offset bij de opname al corrigeert, misschien kan dat bij cool edit ook.

bij CoolEdit kan het ook .

options - device properties - wave in - adjust to zero DC when recording aanvinken

maakt overigens zover ik het kan zien weinig uit .

Laatst gewijzigd:
Hee dit ken ik ook....

Ik heb hier last van als ik extreme sounds maak mt mn (ouwe) modular. Nog niet meegemaakt met mn andere synth's.

Maar, ik begrijp niet zo goed wat dit nou precies is. Het zou toch niet hoorbaar moeten zijn? Wat is precies het praktiche probleem bij dit effect? En hoe ontstaat het nou precies?

En in de thread quote ik:
Select Absolute and then specify the final DC percentage in the L and R boxes. This option lets you cancel out DC that's not constant throughout a waveform. An extreme low-cut filter achieves this result

Kijk, dat is precies wat er gebeurd wanneer ik met mijn modular bezig ben ;)
Weet iemand hoe het ook al weer zat met lowpass filteren? Is het niet zo dat de fase zo extreem verandert, zodat misschien bovenstaand effect optreedt? (i dunno)

Als dit een bijkomstigheid is van lowpass filters, waarom zie ik dit alleen bij m'n modular? Wordt dit normaal gecorigeerd bij 't output cirquit van je synth (hetzij analoog, hetzij digitaal)

Ben benieuwd :geslaagd:

Kan het iets te maken hebben dat je modular niet geaard is itt je andere synths ? Er staat me zoiets bij, maar natuurlijk weer niet goed opgelet. Ik heb het overigens ook: met mijn JX-3P, als enige weliswaar, en ik heb helemaal niks geaard (oud huis).

Origineel geplaatst door maxdox
Hee dit ken ik ook....

Ik heb hier last van als ik extreme sounds maak mt mn (ouwe) modular. Nog niet meegemaakt met mn andere synth's.

Maar, ik begrijp niet zo goed wat dit nou precies is. Het zou toch niet hoorbaar moeten zijn? Wat is precies het praktiche probleem bij dit effect? En hoe ontstaat het nou precies?

En in de thread quote ik:

Kijk, dat is precies wat er gebeurd wanneer ik met mijn modular bezig ben ;)
Weet iemand hoe het ook al weer zat met lowpass filteren? Is het niet zo dat de fase zo extreem verandert, zodat misschien bovenstaand effect optreedt? (i dunno)

Als dit een bijkomstigheid is van lowpass filters, waarom zie ik dit alleen bij m'n modular? Wordt dit normaal gecorigeerd bij 't output cirquit van je synth (hetzij analoog, hetzij digitaal)

Ben benieuwd :geslaagd:

Ik heb het ding zelf gehaard; dwz de stekker omgewisselt naar een geaarde stekker, en zelf een kabeltje van het interne frame van de modular naar de stekker geschroefd.

Maar als divi met zijn waldorfXT hetzelfde effect heeft, dan kan het niet liggen aan de brakke lofi aansluitingen van m'n (formant) modular.

Dus het heeft hoogstwaarschijnelijk met de lowpass filtering te maken die de fase beinvloedt. Kan iemand dit bevestigen/weerleggen? :confused:

Origineel geplaatst door maxdox
Ik heb het ding zelf gehaard; dwz de stekker omgewisselt naar een geaarde stekker, en zelf een kabeltje van het interne frame van de modular naar de stekker geschroefd.

Maar als divi met zijn waldorfXT hetzelfde effect heeft, dan kan het niet liggen aan de brakke lofi aansluitingen van m'n (formant) modular.

Dus het heeft hoogstwaarschijnelijk met de lowpass filtering te maken die de fase beinvloedt. Kan iemand dit bevestigen/weerleggen? :confused:
laat het mij vanavond een keertje dubbelchecken voor hier foute wetenschappelijke stellingen verdedigd worden :geslaagd:

Back