dell inspiron 9300 laptop + M-Audio Audiophile FW: probleem

newsletterman

Ingeburgerd
Hey,

Ik heb een laptop DELL inspiron 9300 en een M-Audio audiophile firewire. De dingen lopen echter niet zoals ze moeten: ondanks het feit dat ik de allerlaatste driver van de m-audiosite geplukt heb, crasht het controlepaneel van de m-audio vaak wanneer ik een instellingetje probeer te veranderen terwijl ik bijvoorbeeld met virtual dj aan het werken ben. Ook in cubase (met asio driver dan)valt het geluid vaak weg, of crasht het controlepaneel van de audiophile opnieuw. De performancemeter geeft dan overigens 100 procent voor de harddisk aan.

Iemand enig idee hoe dit komt? Uit andere fora maak ik op dat IRQsharing een probleem kan zijn. De irq van de firewirecontroller wordt gedeeld door een usb controllertje en de broadcom netwerk adapter.

Heel veel dank.

Ik heb al een tijdje een HP laptop met een M-Audio Firewire 410. Ik heb een soortgelijk probleem als jij in Cubase: MIDI sequencen gaat intussen wel (heeft me ook veel hoofdbrekens gekost), maar als ik er audio bij ga doen dan vallen er gewoon stukken weg. En ook bij mij worden er IRQs geshared, in mijn geval met de VGA kaart.

Ik ben er al heel lang mee bezig om dit op te lossen, maar helaas, ik weet het nog niet. Ik laat je meer weten als ik het zelf weet.

mijn cpu metertje (via ctrl alt del) geeft trouwens ook heel de tijd 100 % aan...echt wel vereveld probleem, ik zou zo graag nog eens zonder problemen muziek willen maken...

oei, domme fout van me, het hoge disk gebruik komt natuurlijk doordat ik een file op het netwerk afspeelde ipv op harddisk. Op de harde schijf geeft ie niet zo n hoog gebruik aan.

Blijft wel het probleem dat het geluid om de paar seconden effe wegvalt.

het probleem maakt me echt wel gek hoor...denken jullie dat het aan de laptop ligt of aan de geluidskaart?

Bij nader inzien staat er toch wel nuttige informatie in dat draadje. Ik ben intussen overgegaan naar SP2, en in op de RME site staat een heel verhaal over FireWire en Windows XP SP2.

dankjewel allemaal al

het vreemde is wel dat de oude drivers die op het cd tje van m audio worden meegegeven het iets beter doen dan de nieuwste die je op de site kan vinden. Bij de oude drivers gebeuren crashes iets minder frequent.

nieuwer en beter is wat anders vaak ;-)

Maudio trouwens al gemaild?

jup, heb ik al gedaan, vooralsnog geen antwoord.

Wat ondertussen wel een bevredigend resultaat oplevert is de ASIO4ALL driver te gebruiken ipv de bijgeleverde FW Asio driver: cubase loopt nu heel wat vlotter

Origineel geplaatst door Zaaz
Waarom zou dit helpen dan?

hij geeft aan dat het geluid soms wegvalt, dat zou kunnen duiden op cpu throttling.

dit tooltje zorgt er voor dat je cpu altijd 100% draait.

Maar had jij een dergelijk probleem voordat je dit tooltje installeerde, en nu is het opgelost? Wil het zelf ook wel proberen, maar ik wil graag iets meer weten voordat ik het installeer.

Origineel geplaatst door Zaaz
Maar had jij een dergelijk probleem voordat je dit tooltje installeerde, en nu is het opgelost? Wil het zelf ook wel proberen, maar ik wil graag iets meer weten voordat ik het installeer.

ok ik zal specifieker zijn:

ik heb een m-audio FW AP en sloot die aan op een Firewire PCMCIA kaart, echter in Reason waren continue crackles en hiss te horen. Wat bleek: de processor van mijn Acer laptop (amd sempron 1.6 ghz) viel totaal willekeurig terug naar 800 mhz. Laptops hebben cpu throttling om stroom te besparen maar voor audio is dat funest. Dit tooltje installeert een nieuw energiebeheerschema, dat er voor zorgt dat de cpu altijd op 100% loopt. Je kunt ook andere waarden kiezen en verschillende settings gebruiken voor netstroom en adapterstroom.

probeer het eens, it won't hurt. Voor mij werkt het perfect.

Back