pianogeluid van de JV-90

Mitta heb jij ooit live in een band met Rolands gespeeld? Of alleen met een hoofdtelefoon op je zolderkamertje?
Ik heb zowel op Yamaha als Rolands gespeeld de laatste jaren, vind het allebei prima merken. Grote verschil is dat een Roland standalone vaak erg duf en 'plastiekerig' klinkt, maar wel heel erg lekker in de mix gaat zitten.

Ik heb meerdere malen gewoon voor de fun tussen m'n Motif ES piano en JV90 piano geswitched tijdens optredens, en ja er is een hoorbaar verschil, maar geen verschil waarvoor je je hoeft te schamen. Zeker geen houten plastieke klank zoals je het beschrijft.

Maar het ligt er helemaal aan wat je met je muziek wilt gaan doen, de JV90 is een goed bruikbare plank (die na jaren trouwe dienst nu als backup-synth dient). Ik moet wel zeggen dat als het je alleen om de pianoklanken te doen is je misschien eens moet nadenken over een Yamaha P60. JV90's in goede staat kosten 350-450 euro, terwijl een P60 nieuw rond de 700 euro zit (en je meteen een 88 toetsen pianoklavier en erg goed pianoklank hebt)

Ik heb de JV90 gehad en nu de XP80 en zou ze geen van beiden aanraden voor piano's. De JV90 vond ik qua klank wel ietsje warmer dan de XP-80, maar hij heeft minder stemmen en is traag en onstabiel, dus voor optreden lijkt me dat ook niet geweldig.
Maar als je dan toch 1 van deze 2 neemt, ga dan maar voor de XP-80... meer stemmen, uitbreidingsmogelijkheden, een stuk sneller en stabieler... da's ook fijn als je met de pc en midi werkt.

Hoi, ik heb ook een JV90 gehad, maar ik ben het met veel posters eens dat het ding geen hele fijne pianoklank heeft (absoluut niet geschikt om een avontje alleen of in een band mee jazz te spelen, als je dat zou willen), maar hij mixt wel redelijk in een popbandje.
Ik vind em veel en veel te scherp en een hele korte sustain (ding komt uit de tijd dat ram nog duur was en geheugenruimte dus schaars). XP80 lijkt me om die zelfde reden ook op zichzelf geen uitkomst.
Echter zijn beide uitbreidbaar en ik vind het session-pianootje van de SR-JV80 expansie serie wel ok, dus dit is een optie.
Verder blijkt het VE-RD-1 board ook in de JV90 te passen, hierdoor krijg je oa. de piano's van de A90ex/RD600 - een iets vettere variant van de sr-jv80-session expansie piano, ook wel ok (niet super, maar wel ok).

Bedankt voor alle reacties! Heb inmiddels toch de xp-80 aangeschaft, bloed kruipt waar het niet laten kan....

En inderdaad de Piano's zijn niet om over naar huis te schrijven.

Dus: nu op zoek naar het piano uitbreidingsboardje dan maar!

Zijn er nog andere opties?

Toetsen zijn wel fijn en de rest moet ik nog ontdekken.... Heb er twee expansieboardjes bijgekregen: Techno en Asia. Dat wordt geen televisie kijken de komende maanden.

:)

hee yoozer
wordt wakker....
De SRX boards komen uit 200x (van de xv serie en de fantom) en niet uit 1994 zoals jij beweert(van de jv en de xp serie). Je verwart ze met de sr-jv boards.
even voor de duidelijkheid.

Origineel geplaatst door Mole
hee yoozer
wordt wakker....
Mole - Ik -ben- wakker, maar jij moet m'n post wat beter lezen :) (al kan ik me er in vinden dat ik het niet geheel duidelijk heb opgeschreven). Ik schreef dat ik dacht dat de reviewer zelf een SRX bord in handen had en zijn review per ongeluk daar heeft neergezet in plaats van bij waar het daadwerkelijk hoort - hier : http://www.harmony-central.com/Synth/Data/Roland/SRX_02_Concert_Piano_Wave_Expansion_Board-1.html

Een term als 'all new samples' zoals gebruikt in de review ga je niet gebruiken voor een expansion van 11 jaar oud die een van de eerste was die uitkwamen, en de apparaten die de SRX borden accepteren slikken ook in enkele gevallen SR-JV-bordjes, vandaar dat de gebruiker evengoed kan zeggen dat het 60's/70's board een must is. Maar dit is allemaal een beetje giswerk, en voornamelijk gebaseerd op het feit dat de rest van de reviews stukken minder lovend zijn als je 'm vergelijkt met de meest recente.

kan inmiddels een piano expansieboardje SR-JV80-03 kopen voor 75 euro. Is dit een beetje redelijke prijs?

ciao Paul

met dank aan een van onze leden: pianoboardje sr-jv80 gevonden. Nu nog ophalen! Dit kreeg ik trouwens van een van onze amerikaanse vrienden als advies, met dank aan Kevin!

Hello wapa. Thanks for writing.

Yes, the piano expansion boards' sounds are way better than the ones included in the JV keyboard series. Myself, I would highly recommend it if you are looking for a realistic, fatter piano sound. I have though, heard other people's opinions of the piano card where they thought the pianos sounded a little flat and lifeless.

I started with a few patches in the piano expansion board that were close to what I wanted. Then I got to work modifying the parameters untill they really came alive and became the realistic pianos that I call my own. You can make a huge improvement over the factory patches. The waveforms on that card are very good indeed.

You cannot change the actual waveforms that are stored on the card or in your synthesizer. What you can do however, is completely change how those waveforms sound to make them your own, by changing the parameters for the filters and touch sensitivity in your synthesizer. You can also mix and match and combine the waves in different ways to create new sounds.

I'd be happy to send you my own piano patches, but they were created in the JV 1080. Several people have asked me for them, but we found out that the patches only work in the 1080 and will not translate to another keyboard such as the JV 80.

If you do buy the card, I suggest playing with the velocity curves first. You can make a huge difference in that parameter alone.

Ik heb zelf een JV-1080 met o.a. session-board, en een Fantom-XR

De standaard piano uit de 1080 is matig, in een mix klinkt ie enigszins redelijk misschien. Die van het sessionboard is al iets beter, MAAR.... De standaard piano van de Fantom-X / Fantom-XR klinkt echt supergoed!... echt een verschil van dag en nacht met de JV/XP/XV piano's :)

Volgens mij kun je op www.rolandus.com wel een paar samples horen van die piano... echt iedereen die em hoort word positief verrast kan ik je zeggen (misschien ook wel omdat Roland niet echt een geweldige reputatie had qua acoustic piano's) ;)

Back