welke Synth?????HELP!

Peter86

Nieuwkomer
Hey,

ik heb een (dringende) vraag!

nou..eigenlijk een aantal vraagjes:geslaagd:

ik ben al een jaar of 3 bezig met het produceren en maken van (hiphop/soul/funk,maar vooral hiphop) beats,
ik heb hiervoor al die tijd gewerkt met cool edit,fl-studio, en ga maar vast laggen....magix music maker (nu 2005)8)

sinds een half jaartje ben ik mijn hobby wat serieuzer gaan nemen en dat ging gepaard met de aanschaf van een nieuwe mic (samson C01 Studio Condenser) met spinhouder en mengtafel(TJE) (PHONIC MU 502) en redelijk goede 5.1 (Philips) boxset.

maar aangezien ik het wel zo'n beetje heb gezien met de bovengenoemde programma'tjes, wil ik mijn "studio" :mega: wat uit gaan breiden, ik ben toen naar een winkel gegaan met al dat soort studio spul en de verkoper raadde mij de (tot het einde van de maand afgeprijsde) Roland JUNO-D á 499,00 Euro mét software, maar is dit wel een goede koop voor de muziekstijl die ik maak?

ik ben wat gaan rondsnuffelen op de 2ehandsmarkt en vond daar voor zeer redelijke prijzen wat synths(met toetsen), probleem is alleen dat ik geen enkel verstand heb van dat spul (of hij ingewikkelt is maakt me niet zo veel uit aangezien ik het juist leuk vind dat soort apparaten uit te vogelen), hier een lijstje van (betaalbare) apparaten, mijn vraag is dus of iemand hier mij kan vertellen of er wat bij zit dat geschikt is voor mij, en of het uiteindelijk een betere keuze is dan de Roland Juno-D

2ehands:

Roland EXR-5
Roland JD-800
Roland SH32 synthesizer (zonder toetsen)
ROLAND JX-305
Roland rs 50
GW-7, Roland
KORG 01/W FD (498,-)
en als uitschieter(denk ik) technics wsa1 acc. synthesizer (ong. 400 E)

nieuw:

roland GW 7 Workstation E 529,-
roland EXR 3-S Keyboard E 489,-
YAMAHA PSR 450 E499
KORG MS2000

ook zit ik te twijfelen een groovebox en/of Project 5 te kopen...

ik ben heel erg benieuwd naar de reacties!

ps. andere op of aanmerkingen zijn altijd welkom!

Zijn al veel threads over en deze vraag zal je zelf moeten en kunnen beantwoorden..
Wat voor geluiden zoek je ?
Maar vooral luisteren,proberen en nog eens luisteren jij moet het apparaat kopen ! Niet de verkoper ! Juno D....ik vind het ruk maar goed ga zelf eens luisteren.In Tilburg heb je weinig plaatsen ja Verhaegen maar die heeft niet veel meer op Synthgebied.
Kijk anders in Eindhoven bij Infinty 4 Muzique en EMI of Feedback Rotterdam alles is daar zo'n beetje demo klaar.

juno D zou ik idd ook niet zomaar meteen kopen...

in je inleiding zeg je voornamenlijk (hiphop) beats te maken, je wilt nu een synth voor erbij?
anders zou ik zeggen koop een sampler, drumcomputer of iets in die richting.
kijk ook eens naar een akai mpc, als je van hiphop houdt!

verder moet je ook nog even erbij vermelden of je vanaf de pc gaat sequencen of dat je een workstation wilt, of een synth met sequencer.

en mijn grootste advies is: koop tweedehands, dan kan je het altijd weer voor +/- dezelfde prijs kwijt als het niks voor je is!

ps. gebruik ook even de zoek machine van dit fantastische forum
succes

als je dit serieus wilt gaan doen.....
dus bij je drums/beats ook synth sounds gaat zoeken ..... zou ik je het volgende aanraden;
koop een masterklaviertje ( een midi-toetsen zonder interne geluiden voor je noten te bespelen/ in te spelen) en koop daarna een leuke alround soundmodule.....

die alle soorten sounds bezit; ala; strings,blazers, leads..... maar zeker voor jouw als hip-hop;

hits and stabs, leads, pads, strings, fx etc....

je hebt een algemene bak waar je effen mee vooruit kunt ..... en een scala aan allerlei genre geluiden hebt ..... zo speel je redelijk op save !

daarna kun je gaan kijken of je iets hebt aan eventuele analoge of Virtual analoge synths te aanvulling op je setup !!

Als je echter alleen bezig wilt zijn met beats,loops, drums etc.... en deze vanaf de bodem zelf opbouwen/bewerken....

kijk dan eens naar inderdaad zoiets als de MPC- drumsamplers van akai...... begin anders met een 2de handse mpc 1000 of 2000 ..... je kunt zelf je beats intikken op de zogenaamde drumpads...

Kijk eerst eens in een winkel en informeer eens..... bepaal daarna je werkwijze en hoe je eigen sound/studio wilt gaan opbouwen !

Succes !! :okdan:

zelfde als een synthesizer, maar dan zonder toesten en meestal compacter !

Alles is beter dan een Juno-D
Die vinden ze in de winkel erg geschikt voor je omdat ze daar nog een pallet van hebben staan

serieus: niet doen die Juno-D

midicontroller met toetsen en keys en sampletank 2 XL.......

:D

Tsja als het je echt om een synthbasje enzo gaat heb ik misschien wel een Alpha Juno 1 voor je (Kom ook uit Tilburg)
Maar zoek je piano's,blazers etc. kan je ook een sampler aanschaffen met wat cd'tjes..

Re: welke Synth?????HELP!

Origineel geplaatst door Peter86
Roland EXR-5
Roland JD-800
Roland SH32 synthesizer (zonder toetsen)
ROLAND JX-305
Roland rs 50
GW-7, Roland
KORG 01/W FD (498,-)
Technics WSA1 acoustic modeling synthesizer (ong. 400 E)
YAMAHA PSR 450 E499
KORG MS2000

Zullen we ze eerst even gaan ordenen?

Keyboards & arrangers:
Roland EXR-5
Roland GW-7
YAMAHA PSR 450 E499

Synthesizers:
KORG 01/W FD (498,-)
Technics WSA1 acoustic modeling synthesizer (ong. 400 E)
Roland JD-800
ROLAND JX-305
Roland rs 50

Virtueel-analoog:
KORG MS2000

Modules:
Roland SH32 synthesizer

Kijk, da's al wat nuttiger.

ps. andere op of aanmerkingen zijn altijd welkom!
Begin maar met een goede controller. Daar heb je altijd wat aan en die behouden hun nut, en apparaten zonder toetsen (zoals je de SH-32 noemt - da's dus een module) kun je er dan altijd aan toevoegen. Voeg een goede geluidskaart (geen Audigy) er aan toe en je staat ook al weer wat sterker. Controllers (in feite synths zonder geluiden erin) zorgen ervoor dat je op het ding zelf met schuifjes kan spelen en met de knopjes kan draaien. Als je nu alles met de muis in moet klikken maakt dat dingen al makkelijker.

Kijk, FL Studio en zo is niks mis mee, maar je moet het niet op een onboard geluidskaartje gaan draaien. Ook ga je bij bovenstaande synth-hardware iets heel erg missen - samples.

De RS-50 is in feite hetzelfde soort apparaatje als een Juno-D. Sample-gebaseerd, en met een collectie geluiden die niet echt in de hiphoprange vallen.

Lijkt niet zo spectaculair als investering (een JD-800 is bijvoorbeeld erg mooi maar je gaat al gauw tegen een soort grens op lopen - en je hebt dan geen verder geld meer over voor andere hardware). Mooie synth, ingewikkeld ook, maar misschien niet zo goed om mee te beginnen (voornamelijk omdat 'echte' sounds wat gedateerd klinken).

De MS2000 is ook een mooi bordje en funkt behoorlijk, maar heeft maar 4 stemmen en in feite kunnen een hoop plugins wel zo wat hetzelfde.

Dat zei ik niet :). Dat lijstje is goed als je al wat zou hebben staan (en dat heb je als ik het goed begrepen heb je dat nog niet, op mixer en microfoon na). Toevoegen is altijd makkelijker. Je wilt je geld nu op dit moment zo goed mogelijk besteden en ik ga er even van uit dat je voor dit bedrag een tijdje hebt moeten sparen (dus dat een volgende aanschaf nog een half jaar of zo gaat duren).

Van 'nul' af starten op software/computerbasis is het makkelijkste en goedkoopste en je kunt er in doorgroeien door langzaamaan een paar van de dingen die je met de computer doet over te pakken met synthesizers e.d.

De helft van je lijst bestaat uit keyboards en arrangers. Hier word je niet geacht veel aan het geluid te veranderen - je moet er mee doen wat er op staat. Als je in FL Studio een synthesizer met draaiknoppen hebt kun je met een keyboard/arranger niet veel aanvangen - er zitten geen draaiknoppen of schuiven op, op een controller of een synthesizer weer wel. Een controller heeft als voordeel dat je ze voor elk doel kan gebruiken, terwijl bij een synthesizer meestal een vast signaal (voor 1 enkel schuifje toepasbaar) wordt uitgestuurd.

Arrangers hebben ook voorbeeldritmes ingebouwd. Bij hiphop wil je je eigen beats kunnen bakken; dus betaal je bij een arranger voor dingen (bossa nova, wals, polka e.d.) die je gewoon niet gebruikt.

sorry haha ik zie dat m'n vraag al is beantwoord:halleluja

pfffff wat een info allemaal, nou mijn conclusie: ik kijk gewoon of ik toevallig ergens heel goedkoop een synthje kan kopen en testen, maar als dat niet soepel gaat of het koste te veel, dan koop ik een midi, een goede soundcard, en wat extra modules voor geluiden....heb ik het een beetje begrepen? :engel:

in ieder geval hardstikke bedankt iedereen voor de tips en kritiek!!!

trouwens, als iemand iets te koop heeft staan wat voor mij van toepassing is dan hoor ik het graag!

TNX!

Back